Vzhledem k tomu, že sledování čelných osobností oboru vzdělávacích technologií z celého světa je hlavní náplní mé práce již od začátku 90. let minulého století, kdy jsme byli v InfoCentru UIV vlastně téměř jako první připojeni k internetu, našel jsem jich za tu dobu docela dost. Někdy na přelomu tisíciletí mě napadlo, že by stálo za to publikovat ty nejdůležitější citáty, které jsem shromáždil. Vzniklou sbírku jsem pojmenoval Kudy se ubírá vývoj vzdělávacích technologií?.
Na jaře 2013 jsem jako dokument dokládající mou odbornou způsobilost pro žádost o grant GAČR, který jsem nakonec nedostal, udělal poněkud obsáhlejší soupis svých inspirátorů (My tributes). Je velmi příjemné zjistit, kolik špičkových světových odborníků pracuje nahlas. Všichni jmenovaní mají nemalé zásluhy na výsledcích mé práce – tedy hlavně na článcích Učitelského spomocníka. Rád bych jim poděkoval, a toto je jedna z cest, jak to udělat.
Když přišel Jarda Mašek s nápadem sdílet naše inspirátory v rámci Virtuálního digitálního centra, hned jsem si řekl, že mám vlastně z velké části hotovo. Stačí oprášit, doplnit posledních 7 let, a je to:
Jméno: | Od kdy: | Odkud je: | Co mě naučil/a: | Výběr z mých výstupů: |
Rudolf Kryl | 80. léta | Univerzita Karlova, Matematicko fyzikální fakulta | Filozofie (nejen) programování, Pascal | Předmluva k mé publikaci Role internetu ve vzdělávání z roku 2003 |
Alfred Bork | 1990 | University of California, Irvine | Pochopení aktuálního vývoje vzdělávacích technologií | Předmluva k mé publikaci Role internetu ve vzdělávání z roku 2003 |
Margaret Cox | 1993 | King's College London | Pochopení aktuálního vývoje vzdělávacích technologií | Předmluva k mé publikaci Role internetu ve vzdělávání z roku 2003 |
Seymour Papert | 1993 | MIT Media Lab | Didaktická koncepce konstrukcionismu, podstata informatického myšlení | Zavádění počítače do dětského světa techniky, Je škola překonaná?, 4P profesora Paperta |
Lowell Monke | 1997 | Wittenberg University | Vliv technologií na vývoj dětí | Web a pluh |
Sherry Turkle | 1997 | MIT | Psychologie života online, digitální wellbeing | Portrét Sherry Turkle, Mluvme spolu!, Generace Z |
Jamie McKenzie | 1998 | From now on | Didaktické aspekty vzdělávacích technologií | Cukrátka mysli: náhrada pravdy placebem |
Larry Cuban | 1999 | Stanford University | Kritický výzkum a historie vzdělávacích technologií | Nahá pravda o technologiích ve školách, Cubanovy zombie online vzdělávání, Cubanovy principy úspěšné reformy školství, Personalizace jako fastfood |
Robert Kozma | 2001 | SRI International | Vedoucí výzkumu IEA SITES M2, v němž jsem měl roli národního koordinátora | SITES M2 CZ |
Chris Dede | 2001 | Harvard Graduate School of Education | Kvalitativní a akční výzkum – aktivizující rozhraní, situované učení | Zapomeňte! vzkazuje Dede, Vzdělávání ve věku komplexity |
Judi Harris | 2002 | William & Mary School of Education | Metodika internetových projektů, model TPCK | Taxonomie a příklady internetových výukových projektů, Katalog výukových aktivit podle modelu TPCK |
Bernie Dodge | 2004 | San Diego State University | Metodika webquestů | WebQuest.cz – závěrečná zpráva |
Eric von Hippel | 2006 | MIT | Koncept čelných uživatelů/učitelů, kolektivní inteligence | MIT zkoumá kolektivní inteligenci, Hippelova technologická inovace ve školství |
Vicki Davis | 2007 | Westwood Schools, Camilla, Georgia | Vzdělávací technologie v praxi | Plochá třída v placatém světě |
George Siemens | 2008 | The University of Texas at Arlington | Teorie konektivismu, otevřenost, analýza výukových výsledků | Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí, Vyznání George Siemense, Adaptivní student, ne adaptivní výuka |
Stephen Downes | 2008 | National Research Council of Canada | Teorie konektivismu, osobní vzdělávací prostředí, novinky ze světa vz. tech. | Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí, Kolaborace nebo kooperace?, Personalizované či personální vzdělávání |
Don Tapscott | 2008 | Americký výzkumník, spisovatel, řečník, a poradce | Síťová generace, wikinomie, otevřenost | Síťová generace podle Tapscotta, Čtyři principy otevřenosti podle Tapscotta a TEDGlobal 2012 |
Sugata Mitra | 2008 | Newcastle University | Díra ve zdi (výzkum), metodika SOLE | Ceny eTwinning 08 |
Punya Mishra, Matthew Koehler | 2009 | Michigan State University | Teoretický model TPCK | Integrace technologií podle modelu TPCK |
Marc Prensky | 2009 | Americký vynálezce, visionář, spisovatel, řečník | Digitální domorodci a imigranti, Homo sapiens digital, 4 fáze digitální transformace školství | Technologie jako příčina vývojové nespojitosti, Technologická transformace vzdělávání podle Prenského |
Chris Anderson | 2009 | Šéfredaktor Wired magazine, spisovatel | Web 2.0, velká data, transformace ped. výzkumu | Jaká je budoucnost pedagogického výzkumu?, Co má společného budoucnost webu se vzděláváním |
Terry Anderson | 2009 | Athabasca University | Teorie e-learningu | Andersonův teorém interakční ekvivalence, Tři generace online pedagogiky |
Stephen Heppell | 2009 | Anglia Ruskin University | Skoková podstata inovace | Jakou podstatu má inovace?, eTwinning jako nástroj změny |
Heather Kanuka | 2009 | Athabasca University | Psychologická podstata vlivu technologií na učení | Psychologické aspekty vzdělávacích technologií |
Alan November | 2009 | November Learning | Metodika vzdělávacích technologií | Škola jako digitální vzdělávací farma, Co má být náplní výuky, ale často není? |
Daniel Willingham | 2009 | University of Virginia | Výsledky výzkumu kognitivní psychologie poněkud brzdící intuitivní inovace | Proč nemají žáci rádi školu?, Základem kritického myšlení jsou fakta |
Martin Weller | 2010 | Open University | Otevřené vzdělávání, OER | Má nabídka je toto: NIC, Husité vědy |
David Cormier | 2010 | University of Prince Edward Island | Teorie konektivismu, MOOC, budoucnost vzdělávání | Vzdělávání budoucnosti – kurz chápání budoucího světa, Masivní otevřené online kurzy, Největší konektivista dneška David Cormier, Davův seminář otevřené pedagogiky |
Tony Wagner | 2010 | Harvard Graduate School of Education | Metodika vzdělávacích technologií | 7 základních kompetencí pro 21. století podle Wagnera, |
Ira David Socol | 2010 | Albemarle County Public Schools | Teorie zakotvené akce, tvořivé myšlení v praxi | Problémy standardizace podle Socola, Podstata otevřeného přístupu k výuce s využitím technologií |
Diane Ravitch | 2010 | New York University | Hodnocení výukových výsledků, odpor vůči plošnému testování | Strategie skutečné reformy školství, Diane Ravitch a podpora amerických veřejných škol |
Beth Kanter | 2011 | Monterey Institute of International Studies | Teorie online vzdělávání (návodnost), tvořivé myšlení | Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí, Možnosti otevírající vlastní cesty za poznáním |
Steve Wheeler | 2011 | University of Plymouth | Teorie e-learningu | Nový pohled na osobní vzdělávací prostředí, Digitální gramotnost podle Wheelera, Wheelerova pyramida digitálního zapojení |
Dean Groom | 2011 | Macquarie University | Teorie prostojového učení, hry ve výuce | Prostojové učení podle Grooma |
Richard Brautigan | 2011 | Americký básník, beatnik | Vize budoucnosti | Dohlížejí na vše stroje láskyplné milosti? |
Eli Pariser | 2011 | Upworthy | Vývoj internetu od kultury konektivity k platformním společnostem | Pozor na internetové informační bubliny! |
Audrey Watters | 2011 | Nezávislá kurátorka vz. tech. | Historie a současný vývoj vz. tech. s důrazem na investice | Audrey Watters na Spomocníkovi |
David White | 2011 | University of Oxford | Typologie uživatelů internetu (návštěvník-rezident), pedagogika nejistoty, OER | Jste rezident nebo návštěvník?, Technologie vrací pedagogiku tam, kde vždy měla být |
David Wiley | 2012 | Lumen Learning | Teorie otevřeného vzdělávání | Vliv volné dostupnosti materiálů na školství, Od paradoxu využitelnosti k hypotéze remixu |
Alec Couros | 2012 | University of Regina | Otevřená digitální pedagogika | Otevřený online kurz pro kanadské studenty učitelství, Jak připravuje učitele University Regina, |
John Spencer | 2012 | George Fox University | Tvořivé myšlení v praxi | Čtyři fáze personalizace výuky, Propast tvořivosti podle Johna Spencera |
Eric Sheninger | 2012 | International Center for Leadership in Education | Digitální pedagogika v praxi | Noste si vlastní přístroje!, Pedagogika digitální diskuze |
Will Richardson | 2012 | Modern Learner Media, Change School | Technologiemi ovlivněná reforma školství | Zapomínání podle Richardsona, 10 zásad moderní školy podle Willa Richardsona a Bruce Dixona |
Lodge McCammon | 2012 | North Carolina State University | Metodika převrácené třídy | Převrácená třída podle Dr. Lodge |
Yong Zhao | 2012 | University of Kansas | Profil absolventa, tvořivost a podnikavost jako výukový cíl | Kreativita a podnikavost podle profesora Zhao na konferenci ISTE 2012, 5 cyklických chyb profesora Zhao |
Larry Rosen | 2013 | California State University | Psychologie internetové závislosti (technologické přestávky) | Rizika spojená s technologiemi podle Rosena |
Vernor Vinge | 2013 | University of San Diego | Teorie singularity, guru kyberpunku | Singularita podle Vinge |
Ray Kurzweil | 2013 | Kurzweil Education | Zákon zrychlujících se změn | Ray Kurzweil, umělá inteligence a výuka jazyků, Jak Watson zvítězil v Jeopardy |
Jim Groom | 2013 | University of Mary Washington | Digitální pedagogika v praxi (na VŠ) | Pedagogika nejistoty podle Jima Grooma, Jak moc je otevřené vzdělávání otevřené? |
Tony Bates | 2013 | Open University, Contact North | Od distančního vzdělávání k e-learningu | Sedmero osvícení Tonyho Batese, Co bylo špatně |
Michael G. Moore | 2013 | Pennsylvania State University | Teorie transakční vzdálenosti | Moorova teorie transakční vzdálenosti |
Michael B. Horn | 2013 | Christensen Institute | Teorie blended learningu | Teoretické možnosti kombinovaných forem vzdělávání, Kdy dojde k technologické personalizaci výuky? |
Michael Wesch | 2014 | Kansas State University | Inovativní výukové postupy založené na sdílení | Digitální etnograf Michael Wesch |
Justin Reich | 2015 | MIT | Výzkum vz. tech. (MOOC), tvořivé myšlení | MITx MOOC o vzdělávacích technologiích, Profil absolventa podle Reicha |
John Hattie | 2015 | University of Auckland | Metaanalýza funkčnosti výukových metod | Zjevné učení podle profesora Hattie |
Bryce Williams | 2015 | Eli Lilly & Company | Sdílení jako základní princip odborného růstu | Pracovat nahlas |
Valerie Shute | 2015 | Florida State University | Průběžné formativní hodnocení výukových výsledků | Neviditelné hodnocení |
Mark Pesce | 2015 | University of Sydney | Rizika vývoje internetu | Pesceho hypermimesis, Démonologie podle Marka Pesceho |
Ikujiro Nonaka | 2016 | Hitotsubashi University | Budování nekognitivních složek poznání | Tiché poznání v online světě |
Bruce Dixon | 2016 | Anywhere Anytime Learning Foundation | Technologiemi ovlivněná reforma školství | Pohled na technologie školou zkreslenými brýlemi, 10 zásad moderní školy podle Willa Richardsona a Bruce Dixona |
Bonnie Stewart | 2016 | University of Prince Edward Island | Teorie digitální pedagogiky | Bonnie Stewart – digitální pedagožka sociálních sítí |
José van Dijck | 2017 | Utrecht University | Vliv rozvoje technologií (soc. sítě, AI) na společnost | Od kultury konektivity k platformním společnostem |
Maciej Cegłowski | 2017 | Americký expert původem z Polska | Nejnovější vývoj AI | Superinteligence podle Macieje Cegłowského |
Jenny Mackness | 2017 | Oxford University | Teorie komplexního systému | Různost je obtížná |
Tim Berners-Lee | 2017 | W3C | Rizika vývoje internetu | Tři současné trendy schopné zničit web |
Noam Chomsky | 2017 | MIT | Teorie mediální výchovy, historie | Propaganda podle Chomského |
Elon Musk | 2017 | Vizionář a investor | AI slibující revoluci ve vzdělávání | Muskův Neuralink |
Barbara Oakley | 2017 | Oakland University | Funkce mozku | Kurz Learning How to Learn: Naučte se učit se |
Paulo Freire | 2017 | Univerzita São Paulo | Filozofická podstata vzdělávání (pro všechny) | Freireho kritická pedagogika a technologie |
Gary Stager | 2017 | Constructing Modern Knowledge | Výuka informatiky, znalec díla S. Paperta | Gary Stager – největší konstrukcionista dneška |
Roy Amara | 2017 | SRI | Teoretický popis uplatnění technologických inovací v praxi | Amarův zákon a Hype cyklus |
James Bridle | 2017 | Umělec, spisovatel a novinář z Londýna | Odhalování důsledků nevhodného využití technologií | Velká data? Ne, děkuji! |
Todd Rose | 2018 | Harvard | Teorie individualizace výuky | Stop průměrnosti |
Thom Markham | 2018 | PBL Global | Empatie, komplexní systém | Vztah empatie a učení |
David Snowden | 2018 | IBM | Komplexní systém | Vzdělávání ve věku komplexity |
John Perry Barlow | 2018 | Electronic Frontier Foundation | Boj za otevřenost a kulturu konektivity | Barlowova Deklarace nezávislosti kyberprostoru |
Mitchel Resnick | 2018 | MIT | Teorie výuky informatiky, následovník Paperta | Resnickovy mýty o kreativitě |
Danah Boyd | 2018 | Microsoft | Sociální sítě, mediální výchova | Paradox mediální výchovy podle Danah Boyd |
Tristan Harris | 2018 | Center for Humane Technology | Boj proti zneužívání internetu | Dobře strávený čas podle Tristana Harrise |
Juval Noach Harari | 2018 | Hebrew University of Jerusalem | Vývoj společnosti pod vlivem technologií | Stává se svobodná vůle pouhou iluzí? |
Douglas Rushkoff | 2018 | City University of New York | Teorie výuky informatiky, boj proti zneužívání internetu | Ovládej, abys nebyl ovládán! |
BJ Fogg | 2018 | Stanford University | Ovlivňování lidí prostřednictvím technologií | Foggův model ovládání lidí technologiemi |
Beth Holland | 2018 | CoSN | Výzkum vzdělávacích technologií, tvořivé myšlení | Navigátorka Beth Holland, Proč mobily ve škole používat, Digitální rovnost CoSN v roce 2019 |
George Couros | 2019 | Americký nezávislý konzultant | Zavádění školských inovací do praxe | Tři posuny George Courose |
A. J. Juliani | 2019 | University of Pennsylvania | Tvořivé myšlení v praxi | Hodina géniů podle A. J. Julianiho, Od stylů učení k mentálním modelům |
Susan Halfpenny | 2019 | University of York | Digitální wellbeing | Digitální wellbeing na Future Learn |
Derek Li | 2019 | Squirrel AI | Výuka pomocí AI v Číně | Čínská cesta k umělým učitelům |
Anya Kamenetz | 2019 | Americké Non-Profit Radio | Vhodné využití technologií ve výchovné praxi | Anya Kamenetz o technologiích pro rodiče, Proč mobily ve škole používat |
Mike Walsh | 2019 | Ředitel poradenské společnosti Tomorrow | Budoucnost internetu | Mike Walsh |
Lee Watanabe-Crockett | 2019 | Ředitel poradenské společnosti Wabisabi | Tvořivé myšlení v praxi | Badatelsky orientovaná výuka podle Crocketta |
James Wilson Williams | 2019 | Oxford | Boj proti zneužívání internetu, mediální výchova | Odpor vůči ovlivňování lidí online podle Williamse |
Linda Castañeda | 2019 | University of Murcia | Inovativním pojetí přípravy učitelů | Trochu jiná zkouška |
Mizuko Ito | 2019 | University of California | Antropologie internetu, sítě spřízněnosti | Antropoložka internetu Mimi Ito |
Shoshana Zuboff | 2019 | Harvard | Vliv internetu na podnikání a na společnost | Shoshana Zuboff a kapitalismus dohledu |
Nakonec mi to samotné „oprášení“ dalo docela zabrat. Těch inspirátorů je docela dost, že? Jedná se o výsledek mého celoživotního budování osobního vzdělávacího prostředí. Řekl bych, že je jich tolik, že už ani nemohou nikoho moc inspirovat. Berte ten přehled hlavně jako návod, jak dlouhodobě postupovat, chcete-li se stát skutečným znalcem, který má přehled o tom, co se v oboru děje. V pozadí je věčné dilema, zda je rozumnější studovat méně zdrojů do hloubky, nebo více za cenu mnohem povrchnějších znalostí. Vždy půjde hlavně o to, co je vaším cílem. Nejdůležitější je něco smysluplného dělat (v mém případě je to dělání vyjádřeno slovesem „studovat“).
Naše aktuální akce virtuálního digicentra Největší inspirátoři se orientuje hlavně na něco trochu jiného. Snaží se o sdílení jen těch nejlepších, především těch, kteří mají praktické náměty na výukové aktivity, jež lze převzít a s úspěchem použít ve vlastní výuce. Pozor ale, ne všichni mí inspirátoři jsou teoretici! Pokud vás zajímají jen tyto zdroje, hledejte klíčové slovo „praxe“.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.