Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Jak (ne)používat technologie – díl 1.: ekosystém
Odborný článek

Jak (ne)používat technologie – díl 1.: ekosystém

27. 2. 2019 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Jak (ne)používat technologie

Anotace

Seriál Jak (ne)používat technologie je o tom, jak technologie nepoužívat, a přitom je používat. Přesněji, jak je používat efektivně. Autor v něm nechává čtenáře nahlédnout do svého světa učitele (ne)používajícího technologie a ukazuje, jak tyto své zkušenost přenáší na své žáky. První díl je věnovaný jeho ekosystému a roli jednotlivých zařízení v něm.

Přijdu do kabinetu, položím tašku na stůl a postupně z ní začnu vytahovat všechna svá zařízení, která budu potřebovat ke své práci: chytrý telefon, tablet a notebook. Zařízení rozložím na pracovním stole a zkontroluji, že jsou připojena k WiFi. Teprve nyní je můj stůl připraven.

Každé zařízení má svou roli

Na úvod bych rád řekl toto: každé z uvedených zařízení v mém ekosystému slouží k něčemu jinému, proto je tu taky všechna mám. Zapomněl jsem zmínit chytré hodinky, které do mého ekosystému zapadají taktéž. Asi je to tím, že ty mám neustále na ruce, což není u hodinek nic překvapivého.

Na nich sleduji důležité notifikace od žáků, rodičů a kolegů, řeším krátké odpovědi v rozsahu několika slov či emotikonů a kontroluji nejbližší události v kalendáři.

Telefon pak vytahuji pro o něco delší, zpravidla neformální, rychlou textingovou komunikaci, na zjišťování rozvrhu, kontrolu a vkládání úkolů, událostí a poznámek.

Na všechny ostatní pracovní činnosti mám notebook. To je můj hlavní pracovní nástroj, bez jakýchkoliv notifikací, a to ani u mailů. Notifikace mám až na výjimky zcela vypnuty i na telefonu. Těmi výjimkami jsou, podobně jako u hodinek, notifikace od žáků, rodičů a kolegů, ovšem bez zvuku či vibrací. Vibrují jen hodinky, a to jen omezeně, aby mě nerušily během výuky i o přestávkách.

Zdroj: pxhere

 

Tablet s vybranými aplikacemi pak používám především jako alternativu k desktopovým nástrojům a cloudu v rámci své výuky ICT. Režim notifikací je tu stejný jako na notebooku – všechny jsou zcela vypnuty. A i když tablet není výhradně a pouze mým pracovním nástrojem, nechci být rušen ani při sledování filmů či čtení knih.

Záměrně zde vůbec nezmiňuji sociální sítě. S těmi pracuji na všech zařízeních různě a zcela specifickým způsobem. K sociálním sítím se ale vrátím v samostatném dílu.

Hodinky, telefon, tablet a notebook tvoří jednotný ekosystém, v němž každé zařízení ví, co se stalo na tom druhém, a tyto informace si vyměňují. A to nejen v rámci Mac OS, iOS a iCloudu, ale i prostřednictvím dalších cloudových služeb od Googlu a Microsoftu, která pro svou práci učitele každý den potřebuji také. Ke svým aktuálním datům se totiž potřebuji dostat nejen na svých zařízeních, ale např. i na počítačích ve škole, kde iCloud není.

Ekosystém je to po právu i proto, že pokud pracuji s telefonem, nevibrují mi hodinky a naopak. A když někdo volá, mohu přijmout hovor na tom zařízení z výše uvedených, které mám zrovna nejblíž.

Žáci si svůj ekosystém vytváří jinak

Stejně jako já používají i žáci více zařízení najednou. Minimálně ve chvíli, kdy ve výuce či doma začnou pracovat s tabletem a/nebo počítačem.

Jak si oni nastavili svůj ekosystém či pseudo ekosystém?

Dělají na všech zařízeních všechno, nebo mají každé vyčleněno na jiné činnosti, a tím pádem na nich mají nainstalované jiné aplikace a také odlišně nastavené notifikace?

Představil jsem svým žákům svůj ekosystém stejně jako teď vám a chtěl jsem vědět, jak je to u nich. Zjistil jsem, že o tom v 15 letech nepřemýšlejí, rozdílné nastavení neřeší.

Nechal jsem je o tom přemýšlet. Nevnucoval jsem jim svůj přístup. Věřím, že časem sami dojdou k tomu, co jim nejlépe vyhovuje.

A že si svůj ekosystém nastaví jinak, než jsem to udělal já? O tom není sebemenších pochyb.

 

Otázky do diskuze 

Ptáte se svých žáků na jejich ekosystém?

Dává jim jeho tvorba smysl nebo to pro ně není důležité? 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Bořivoj Brdička
27. 2. 2019, 17:24
Budete-li k tomuto tématu hledat více informací, zjistíte, že dnes je běžné vést žáky k tomu, aby pro různé činnosti používali různé přístroje. Analogicky k 1:1 se pak mluví 1:many. Statistiky říkají, že začíná být většina lidí vybavena více různými přístroji.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.