Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Základní obecná východiska – 1. kapitola
Odborný článek

Základní obecná východiska – 1. kapitola

23. 3. 2005 Základní vzdělávání
Autor
Doc. PhDr. Josef Valenta Csc.

Anotace

V této kapitole nejprve nabídneme přehled základních cílově-obsahových akcentů rámcového vzdělávacího programu a vyložíme jejich vztah k osobnostní a sociální výchově. Dále budeme stručně charakterizovat OSV, jak o ní pojednává tento text a nakonec též možnosti jejího začlenění do práce školy.

V této kapitole nejprve nabídneme přehled základních cílově-obsahových akcentů rámcového vzdělávacího programu a vyložíme jejich vztah k osobnostní a sociální výchově. Dále budeme stručně charakterizovat OSV, jak o ní pojednává tento text a nakonec též možnosti jejího začlenění do práce školy.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání přináší následující cílově-obsahové priority či akcenty:
- na porozumění hodnotám
- na dovednosti komunikace a kooperace
- na chápání globálních problémů
- na aktivní ovlivňování a ochranu zdraví
- na praktické činnosti denního života
- na výchovu k samostatnému myšlení a jednání

Je evidentní, že tyto akcenty směřují nikoli např. k jakémusi od reality odtrženému akademismu, nýbrž profilují základní vzdělávání jako zdroj vzdělání "pro každodenní použití". Podrobnější výklad k těmto akcentům najde čtenář přímo v úvodu textu RVP.

Osobnostní a sociální výchova nabízí témata, která vycházejí vstříc prakticky všem těmto akcentům. Nabízí soubor základních životních kompetencí a dovedností "použitelných" jak v oněch zmíněných každodenních situacích, tak i v situacích ne zcela běžných.

Témata, resp. tyto kompetence a dovednosti, dělíme do následujících tematických celků:

  • Témata spíše pro osobnostní rozvoj
    (dovednosti, postoje, vědomosti pro život se sebou samým)

  • Témata spíše pro sociální rozvoj
    (dovednosti, postoje, vědomosti pro život s druhými lidmi /ve společenství, v prostředí atd./)

  • Témata spíše pro morální rozvoj
    (dovednosti, postoje, vědomosti týkající se základních hodnot života)

  • Aplikační témata
    (způsoby jednání v různých sociálních rolích a ve specifických situacích)

Všechny tyto tematické oblasti jsou si rovnocenné, navzájem se doplňují a ačkoliv jsou zde odděleny, tvoří současně celek.

Osobnostní a sociální výchova se tedy nezaměřuje specificky k problematice ochrany životního prostředí ani jiných globálních problémů, nezaměřuje se specificky na interkulturní vztahy, neakcentuje specificky např. výchovu k demokracii atd. Těmito oblastmi života se zabývají další průřezová témata RVP - další výchovy!

Osobnostní a sociální výchova však nabízí základní, bázové či tzv. klíčové kompetence pro život se sebou samým i s druhými lidmi. A tyto kompetence pak mohou být užitečné při řešení praktických situací i v oblasti ochrany životního prostředí, setkávání různých kultur, života v demokratické společnosti či v řadě dalších životních situací, do nichž se člověk dostává.

Za povšimnutí stojí, že opakovaně hovoříme o "řešení situací" a též o kompetencích. Z toho vyplývá, že osobnostní a sociální výchova má mít praktický charakter. Její témata mají využívat a rozvíjet osobní zkušenost každého žáka praktickou formou. Mají člověka učit jednat i učit být v nejlepším smyslu tohoto slova.

Tento text si klade za cíl předložit

  • témata osobnostní a sociální výchovy a
  • příklady postupů, metod a technik, jimiž lze tato témata zpřítomnit prakticky ve třídě.

K tomu však ještě zopakujme upozornění z úvodu. Předložený text nabízí de facto metodiku práce s tématem OSV ve formě samostatného časového bloku, kurzu, kroužku, předmětu atd. Činí tak proto, aby témata a typy metod OSV zde byly podány zřetelně ve své "čisté" podobě. Tato cesta není však jedinou cestou implementace OSV do vzdělávací práce školy. Stručně tedy naznačíme i cesty další, aniž bychom se jim na tomto místě věnovali podrobněji.

Osobnostní a sociální výchovu můžeme začlenit do školní práce těmito základními cestami (příp. jejich kombinací):

  • způsobem komunikace učitelů s žáky, tvorbou dobrého vztahového a komunikačního klimatu ve škole, reflektováním každodenních sociálních situací nastávajících zejm. mezi žáky a učiteli a žáky a žáky atd.
    • cesta velmi efektivní, avšak současně náročná na úroveň osobnostně - sociálních kompetencí učitelů samých;
  • propojováním témat a metod jednotlivých předmětů s tématy a metodami osobnostní a sociální výchovy
    • cesta známá, logická a doporučovaná pro různé další tématické oblasti, nejen pro osobnostní a sociální výchovu; orientace v tématech a metodách vzdělávacích oblastí, resp. též předmětů, se samozřejmě u učitelů předpokládá;
    • obtíž může být v orientaci v tématech OSV , resp. v tom, jak je prakticky ve spojení s předmětem navodit prakticky a na osobní bázi propojit tematiku a metody předmětů s tématy a metodami OSV;
    • samostatný časový blok (např. v rámci Občanské výchovy), samostatný kurz, kroužek, předmět
      cesta velmi efektivní; je výhodné, když se na ni učitel specificky připraví i cestou vlastní účasti v praktickém osobnostně a sociálně orientovaném kurzu atd.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Doc. PhDr. Josef Valenta Csc.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Osobnostní a sociální výchova