Odborný článek

Učit se být

Anotace

Metodiky a praktické aktivity k poznání sebe sama a kolektivu. Použití konkrétních aktivit není omezeno pouze na školní prostředí či věk školou povinných dětí. Své zde jistě naleznou i dospělí.

Text je určen pedagogům základních a středních škol a všem, kteří se zajímají o Osobnostní a sociální výchovu a kteří chtějí získat nejen základní přehled a informace o tématech, jimiž se Osobnostní a sociální výchova zabývá, ale seznámit se rovněž s metodami a technikami, které je vhodné při realizaci tohoto průřezového tématu, ať již jako samostatného předmětu, projektu, či integrované součásti dalších vyučovacích předmětů uplatnit. Přináší i řadu praktických aktivit k sebepoznání, k rozvoji sociálních dovedností a komunikace, dovedností pro řešení konfliktních i jiných situací, k ovlivnění vztahu v žákovském kolektivu či kolektivu dospělých, k psychohygieně, k nastolování otázek praktické morálky.

Obsah textu se zabývá jednotlivými tematickými okruhy vztahujícími se jak k osobnostnímu, sociálnímu, tak morálnímu rozvoji a zároveň pro jejich aplikaci nabízí ukázky metod a obsahovou skladbu jednotlivých lekcí.Tím, že členění jednotlivých tematických okruhů je shodné s jejich členěním v RVP ZV, umožňuje učitelům rychlou orientaci i okamžitou metodickou pomoc při začlenění Osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů.

Text byl vydán občanským sdružením AISIS jako podpůrný metodický materiál pedagogického projektu "Dokážu to?". Informace o knize je možné najít i na www.aisis.cz, www.dokazuto.cz a www.mujnet.cz


Učit se být aneb Témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu v ZŠ (SŠ)

Josef Valenta
AISIS Kladno - Ag. STROM Praha
2003
2. vydání
(s úpravami pro elektronické publikování na Metodickém portálu VÚP v r. 2004)

Obsah:

Úvodní poznámka

  1. kapitola - Základní obecná východiska

  2. kapitola - Tematické okruhy Osobnostní a sociální výchovy

    1. Vstupní témata na počátku kursu/předmětu a závěrečná na jeho konci
    2. Témata opakující se obvykle ve více lekcích
    3. Celkový přehled témat OSV
      • Témata spíše pro osobnostní rozvoj
      • Témata spíše pro sociální rozvoj
      • Témata spíše pro morální rozvoj
      • Aplikační témata (rolově situační - specifické aplikace)
  3. kapitola - Některé důležité otázky didaktiky/metodiky osobnostní a sociální výchovy

    • Východiska metodiky osobnostní a sociální výchovy
    • Didaktická struktura lekcí
    • Komentář k metodám (v textu i obecně) a upozornění
  4. kapitola - Ukázky metod ve vazbě na tématické okruhy osobnostní a sociální výchovy a odkazy na literaturu

    1. Vstupní témata na počátku kursu/předmětu a závěrečná na jeho konci
    2. Témata opakující se obvykle ve více lekcích
    3. Celkový přehled témat
      • Témata spíše pro osobnostní rozvoj
      • Témata spíše pro sociální rozvoj
      • Témata spíše pro morální rozvoj
      • Aplikační témata (rolově situační)

Závěrečná poznámka

Seznam literatury


 

O autorovi:

Doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
nar. v roce 1954 v Brandýse nad Labem

Studoval latinu, dějepis, pedagogiku na FF UK v Praze, později v doplňujícím studiu výchovnou dramatiku na DAMU. V obou ústavech rovněž vyučuje. Od roku 1998 je spolupracovníkem projektu „Dokážu to?“. V současné době se věnuje pedagogice osobnostního a sociálního rozvoje dětí i dospělých, dramatické/divadelní výchově a přípravě lektorů pro vzdělávání dospělých. Je externím spoluautorem RVP ZV (podkladové texty průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova) a pilotní verze RVP GV (též Osobnostní a sociální výchova).

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Doc. PhDr. Josef Valenta Csc.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Osobnostní a sociální výchova