Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Sociálně orientované hry podle Mindshift
Odborný článek

Sociálně orientované hry podle Mindshift

12. 1. 2015 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bc. Veronika Hnojská

Anotace

Článek přináší přehled amerických výukových her podporujících sociální dovednosti inspirovaný příspěvkem Tannera Higginse v kalifornském blogu MindShift.

V dnešní době děti tráví většinu svého volného času hraním her na počítači. Jen málo z nich, a také rodičů, si uvědomuje, jak moc počítačové hry ovlivňují jejich vývoj, osobnost, možná i pohled na svět navzdory tomu, že se většinou jedná jen o amatérské hráče. Hra, která je postavená na ničení, okrádání spoluhráče a možnosti využít nespočet životů, může probudit v dítěti pocit, že vše se dá v životě napravit a že jeho negativní chování vůči ostatním je v pořádku. Na druhou stranu existují hry, které dokážou působit na dítě pozitivně. Jsou to v první řadě ty, které rozvíjejí logické myšlení. Děti se jejich hraním mohou naučit předvídat, jak se bude děj ve hře, či v reálném světě dále vyvíjet. Spousta her je také v anglickém jazyce, který si mohou děti lépe osvojit.

Výukové hry a jejich dopad na dětskou osobnost je jedním z témat, na něž je zaměřen kalifornský blog MindShift. Byl založen v roce 2010 agenturou KQED (původně televizní vzdělávací kanál pro severní Kalifornii), který zkoumá budoucnost vzdělávání ve všech dimenzích. Zahrnuje také kulturní a technologické trendy, inovace v oblasti školství, průkopnické výzkumy, vzdělávací politiku a další. Jako ukázka poslouží obsah článku Inventive Games That Teach Kids About Empathy and Social Skills [1], jehož autorem je odborník na výukové hry firmy Common Sense Tanner Higgin.

Některé hry nabízejí ojedinělou zkušenost a zážitek. Spojují žáky dohromady, budují sociální dovednosti a povzbuzují hráče v úvahách o sobě a o svých vztazích.

Přehled her rozvíjejících sociální dovednost.

Název Věková kategorie Popis

Cena / Platforma

The Social Express 6 – 10 let -  řada ovladatelných animovaných epizod z reálného světa a různých sociálních situací
- možnost ztotožnění s postavou
- různé sociální interakce a podněty
- sociální rozhodnutí
- základní sociální dovednosti v bezpečném prostředí
- usnadnění přenosu získaných dovedností do každodenního života
Demo verze 5 dní zdarma. Plná verze $4,99/ měsíc, 3,69€/ měsíc
Thomas Was Alone 6 – 14 let,   ideálně 10 let - kombinace hádanek a vyprávění
- herní postavy (obdélníčky)
- skutečné city a charakter
- intuitivní ovládání
Plná verze 5,49€
Way 6 – 13 let - experimentální a zajímavá hra
- spolupráce a komunikace se spoluhráčem
- gesta a neverbální narážky
- zodpovědnost a důvěra mezi spoluhráči
- podpora komunikace
- nutnost být on-line
Zdarma Ke stažení
Social Adventures 3 – 13 let - vyvinuta k učení a vychovávání
- vhodná pro děti se sociálními potřebami, např. s poruchou autistického spektra, ADHD, NLD a při sociálních úzkostech se získáváním důvěry
- nauka základních návyků, sociálních strategií a dovedností
Plná verze $19,99 17,99€,   platforma: iOS

Všechny výše představené hry jsou určeny americkým uživatelům. Pro nás jsou zajímavé především tím, že představují kategorii aplikací, které u nás dosud nejsou příliš rozšířeny, a mohou tudíž pro nás být inspirací. Jejich cílem je podpora sociálních dovedností a přátelství.

Sociální hry mohou zlepšit empatii u každého hráče prostřednictvím vnímání svých spoluhráčů a budováním vzájemných vztahů. Jako ukázku přikládám demo ze hry The Social Express.

The Social Express Preview

V diskuzi pod původním článkem se objevila zajímavá poznámka: „Pokud bychom připustili, že se děti mohou z počítačových her naučit empatii, nabízí se otázka, jestli se mohou naučit násilí a agresi z her válečných?“ Hráči se snadno vžijí do role, která může být kladná či záporná, a pak v této formě ve hře působí. Výzkumy ukazují, že i když hraní her přímo nějaký model chování nevyvolává, může ho určitým způsobem posílit. Rozhodně tedy nelze agresivní chování vyžadující hry doporučit těm jedincům, kteří mají sklony k násilí. Bohužel jsou to právě ti, kteří je podvědomě vyhledávají.

Pedagogové a vychovatelé by si měli uvědomit, jaké hry s dětmi hrají, co jim nabízejí a které dovednosti, vědomosti a návyky v dětech rozvíjejí. Hry z tohoto přehledu jsou velmi dobře hodnoceny a jsou vhodné k celkovému rozvoji dítěte. Posilování morálních vlastností a sociálních vazeb prostřednictvím technologií má v dnešní době smysl, protože dnes žijeme nemalou část života online. Dá se tedy předpokládat, že se podobné aplikace budou dále vyvíjet a brzy se objeví i v našem kulturním prostředí.

Literatura a použité zdroje

[1] – HIGGIN, Tanner. Games That Teach Kids About Empathy and Social Skills. 2014. [cit. 2014-12-21]. Dostupný z WWW: [http://blogs.kqed.org/mindshift/2014/04/inventive-games-that-teach-kids-about-empathy-and-social-skills/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Veronika Hnojská

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.