Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Zpíváme a tvoříme s malými
Odborný článek

Zpíváme a tvoříme s malými

6. 2. 2013 Základní vzdělávání
Autor
L. Štíplová, A. Tichá, M. Raková

Anotace

V této ukázce si s dětmi nejen zazpíváme o tom, jak byl "Ježek u holiče" či se dozvíme něco o písni "Víš proč". Autorky nabízí mnoho nápadů, jak děti mohou hudbu vnímat a prožívat -a to nejen hudebně, ale i výtvarně, pohybově, dramaticky. Nastiňují cesty, jak u malých dětí ve věku od 5 do 9 let, přirozenou cestou vztah k hudbě rozvíjet.

O knize

Kniha je plná písniček, které si můžete  zazpívat spolu s dětmi a dospělými, kteří je nahráli na CD, jež je součástí této publikace. Pokud se budete chtít dovědět více, věnujte pozornost jak vstupním kapitolám, tak i námětům k práci s písničkou. Vyzkoušejte si s dětmi některé z her. Zjistíte, že tvořivé objevování zákonitostí hudby je nejen veliké dobrodružství, ale též příjemná zábava pro děti i pro vás.

Každý jedinec je tvořivý. V dětství je kreativita spojena s poznáváním okolního světa. Dítě zkouší, experimentuje a nachází odpovědi. Do jaké míry se tvořivost dítěte bude dál rozvíjet, záleží na podnětech, které k němu přicházejí z jeho nejbližšího okolí. Dítě nemá zábrany, protože ho nesvazuje potřeba sebehodnocení. S přibývajícím věkem mnohdy kreativita ustupuje. Dítě se obává chyby, ztrácí odvahu experimentovat.

Tato knížka by měla dát šanci dětem předškolního a mladšího školního věku, aby svou potřebu tvořit a objevovat s věkem neztratily, ale naopak aby jejich tvořivé aktivity nabývaly na kvalitě tím, že dostanou řád a formu. Motivace hudebních, pohybových a výtvarných činností uváděné vždy u každé písničky jsou přiměřené věku dítěte předškolního a mladšího školního věku. Je na dospělém, aby posoudil, která činnost je v dané situaci pro dítě dostupná a zároveň atraktivní. S knihou mohou pracovat rodiče, prarodiče, učitelky mateřských škol i pedagogové na prvním stupni ZŠ. Mnohé podněty směřují do mimoškolních aktivit dětí.


JEŽEK U HOLIČE

Cíl
Dodržovat pomlky, pentatonika, vtip v textu, čistá intonace, artikulace, pravidelná pulzace, hra doprovodu.

Rytmizace
a) Tlukadla hrají v pomlkách každou dobu (1. a 2.). V dialogu kopírují rytmus slov v textu.
b) Písničku doprovodí děti na metalofon, zvonkohru. Pouze na kameny G, D (G = 1. doba, D = 2. doba).

Výtvarný nápad
Pomůcky
Kreslicí čtvrtka, štětec, temperové barvy.
Postup
Děti namalují ježčí rodinku, jak vede malého ježka k holiči. Mohou namalovat také ježka sedícího v křesle u holiče, který ho ostříhá.

Hlasová příprava
Děti si vloží korkovou zátku mezi zuby, říkají text a následně i zpívají písničku. Zátka donutí artikulační svaly k větší aktivitě. Po odstranění je dikce jasná a rytmicky přesná. Zlepší se i čistota zpěvu.

Tvořivost
Vytvoříme dvě skupiny. Jedna bude fandit ježkovi (je-žek) a druhá holiči (ho-lič). Deklamaci slov děti nejprve podpoří hrou na tělo, pak na nástroje. Ve fandění se budou pravidelně střídat, nikdo nesmí zrychlit ani zpomalit. Procvičený rytmický model využijeme k doprovodu písničky (hrajeme na dřívka a bubínek). - příloha

 

VÍŠ PROČ?

Cíl
Podpořit schopnost dětí se vyjadřovat, rozšiřovat slovní zásobu, rytmická tvořivost a hra na tělo.

Tvořivost
1. Na kterou otázku se ti podaří odpovědět, tu nakresli.
2. Pohybem předveď jedno ze zvířátek, které se v písni objevilo. Kdo uhádne, bude předvádět jiné zvířátko.
3. Vytleskej názvy mláďátek všech zvířat z písničky (využijeme i hru se zdrobnělinami: učitelka - ježek, dítě – ježeček…).

Rytmizace
Na refrén se využijí všechny rytmické nástroje – děti volně improvizují. Bubínek však bude hrát pouze 1. dobu.

Hlasová příprava
Refrén písničky využijeme k rozezpívání, melodii transponujeme nahoru a dolů.

Tvořivost
Náměty k tvořivým aktivitám:
1. Na kterou otázku se dítěti podaří odpovědět, tu nakreslí.
2. Pohybem předvede jedno ze zvířátek, které se v písni objevilo. Kdo uhádne, bude předvádět jiné.
3. K názvu zvířátka děti tvoří zdrobnělinu a slovo vytleskají (ježek – ježeček atp.).
4. Děti ve dvojicích vymýšlejí různé způsoby hry na tělo (tleskají proti sobě dlaněmi, hřbety rukou, sevřenými pěstmi, střídají tleskání s plesky do svých stehen, překříženýma rukama se dotýkají ramen atp.). Dvojice svou pohybovou hru předvedou.
5. Nejzdařilejší variantu hry na tělo všichni využijí při zpěvu refrénu. - příloha


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Edika z publikace Zpíváme a tvoříme s malými.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
146.48 kB
PDF
Příloha - notové zápisy

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
L. Štíplová, A. Tichá, M. Raková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně