Odborný článek

Technika natáčení

19. 11. 2012 Základní vzdělávání
Autor
Michal Přibyl

Anotace

Po osvojení základů filmové řeči navazujeme zjednodušenými pravidly pro natáčení. K těmto pravidlům se neustále vracíme – zejména při rozboru vytvořených videí. Z tohoto důvodu je užitečné pravidla zaznamenat na nástěnný plakát a umístit jej v učebně. Při prezentování pravidel navazujeme na předchozí zkušenosti žáků s prací s kamerou. Můžeme také využít záběry natočené při osvojování předchozích znalostí a dovedností, popř. použít materiál vytvořený jinými žáky.

Seznámení žáků s náplní jednotky/bloku, opakování, motivace

Na úvod žákům sdělíme, že část, v rámci které jsme se seznamovali se základy filmové řeči, se blíží ke konci. Čeká nás tedy cvičení, při kterém budou skupinky žáků samostatně natáčet.

Vyvoláváme žáky, kteří uchopují kameru připojenou k projektoru a slovně a pomocí kamery prezentují jeden z dříve osvojovaných bodů (velikost záběru, panoráma atd.). V případě potřeby upřesňujeme a dále doplňujeme.

Technika natáčení

Před zahájením praktické části žáky seznámíme se zjednodušenými pravidly pro natáčení videa. Vysvětlíme, že respektování těchto pravidel nám umožní tvořit zdařilá videa.

Prezentujeme nejčastější chyby a nedostatky při natáčení a vyzýváme žáky k hledání způsobů, jak se těmto chybám a nedostatkům vyvarovat. Názorně ukazujeme pomocí kamery připojené k projektoru, případně můžeme použít ukázky již natočených videí. Náměty žáků konkretizujeme:

  • stanovit si cíl natáčení, připravit se na natáčení;
  • soustředit se na stabilitu kamery;
  • užívat především statické záběry;
  • hledat možnosti ztvárnění záběru;
  • hledat vhodné stanoviště;
  • při pokročilejší práci používat manuální režim kamery.

Předpokladem používání manuálního režimu kamery je osvojení základních dovedností spojených s obsluhou kamery. Proto se této oblasti věnujeme později. V případě žáků prvního stupně tuto část nezařazujeme.

Pravidla si žáci zapíší do svého portfolia.

Kontrolní praktické cvičení

Pomůcky: videokamera, stativ, zadání úkolu pro žáka (skupiny žáků), krátký text jako předloha pro čtení, počítač pro zhlédnutí a další práci s natočenými materiály, projektor pro hodnocení a další práci s natočeným materiálem.

Připravíme úkol pro trojice žáků, při jehož řešení si žáci ozkoušejí jednotlivé činnosti v praxi a my získáme zpětnou vazbu o efektivitě procesu. Analyzováním natočených videí zjistíme, jak žáci jednotlivým oblastem porozuměli a jak jsou schopni poznatky uplatnit v praxi. Na jednotlivých videích můžeme ukázat nedostatky a způsoby, jak je odstranit.

Součástí cvičení jsou i výstupy žáků před kamerou. Tento materiál později využíváme při zdokonalování mluveného projevu žáků.

Úkol může vypadat následovně:

S kamerou vždy pracuje jeden z žáků, další dva mluví na zadané téma nebo čtou určený text.

Jeden žák bude mít označení A, druhý B, třetí C. Postupujte podle nákresu.

Autor díla: Michal Přibyl

 

Kameraman: Rozložte stativ, upevněte na něj kameru. V jednom záběru natočte z mírného podhledu polodetail spolužáka, který bude přibližně jednu minutu mluvit na dané téma nebo číst určený text. Následně proveďte panorámu. Na počátečním záběru bude zachycen spolužák, který domluvil, na koncovém záběru bude druhý spolužák. Natočte druhého spolužáka, který bude mluvit na za-dané téma nebo číst zadaný text.

Žák mluvící zpaměti: Připravte si vyprávění na 1 minutu o prázdninách (volném času, oblíbeném sportovci, herci, zpěvákovi).

Žák čtoucí text: Přečtěte si zadaný text, připravte se na jeho přečtení před kamerou.

 

V případě dostatku času samozřejmě můžeme doplnit další úkoly.

Při analyzování natočeného materiálu si všímáme splnění zadání, sledujeme všechny další výrazové prostředky a dodržení zásad pro natáčení. Mluveným projevem žáků se prozatím nezabýváme. Z videí vybereme potřebné úseky, se kterými budeme s žáky dále pracovat. Chyby a způsoby jejich odstranění, doporučení pro natáčení si žáci mohou zaznamenat do portfolií.

Natočený materiál také můžeme využít při seznamování se zpracováním videa na počítači.


Ukázka pochází z publikace Videotvorba ve škole, která vznikla v rámci projektu OP VK Školní televize jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí (CZ.1.07/1.1.05/04.0030) realizovaném Základní školou T. G. Masaryka Borohrádek.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Michal Přibyl

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Téma článku:

Mediální výchova