Průřezová témata jsou povinnou součástí základního vzdělávání na 1. i 2. stupni, a proto i na málotřídních školách musí být do školního vzdělávacího programu začleněna a vhodnou formou realizována.
Než začneme s průřezovými tématy pracovat, je dobré si všechna průřezová témata podrobně prostudovat, seznámit se se všemi tematickými okruhy a uvědomit si, na jaké výchovné a vzdělávací strategie formulované školou (v charakteristice ŠVP) mohou navazovat a jaké klíčové kompetence mají především rozvíjet.
Pozornost je vhodné zaměřit na ty tematické okruhy, které vzhledem ke složení žáků a konkrétním podmínkám málotřídní školy především umožňují:
Při tvorbě ŠVP pro málotřídní školy je dobré vycházet z doporučení, která jsou pro začlenění průřezových témat uvedena v Manuálu pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání na str. 38 - 41.
V části Charakteristika ŠVP je třeba:
Ukázka 1 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP
Ukázka 2 - Grafické zpracování priorit, na které se škola v jednotlivých průřezových tématech zaměřuje
Ukázka 3 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP
Ukázka 4 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP
Pracovní verze ŠVP málotřídních škol ukázaly, že školy si byly svých organizačních a časových možností pro realizaci PT dobře vědomy a se začleněním tematických okruhů do ročníků zacházely uvážlivě. Rovněž pak uvážlivě pracovaly i s integrací tematických okruhů do vyučovacích předmětů a nedocházelo k tomu, že u jednoho tematického okruhu byl uveden velký počet různorodých vyučovacích předmětů, které se opakovaly od 1. do 9. ročníku beze změn.
Přestože zpracování přehledu v části charakteristika ŠVP je pro poskytnutí informací o tom, jak s PT škola pracuje, velmi potřebné, je důležité, aby byla PT se stejnou pečlivostí zpracována v případě integrace i v učebních osnovách konkrétních vyučovacích předmětů. V případě projektu je vhodné podrobně zpracovat jeho vzdělávací obsah. Pro celkový přehled všech projektů, nejen vztahujících se k průřezovým tématům, je možné využít tabulku uvedenou v Manuálu na s. 41 a použít i strukturu pro zpracování projektů na s. 39.
Pokud si pro PT škola zvolí formu samostatného předmětu, bude čerpat časovou dotaci pro jeho realizaci z disponibilní časové dotace a jeho osnovy pak bude třeba zpracovat stejně, jako osnovy všech vyučovacích předmětů. Nejobtížnější je stanovit si školní výstupy, neboť PT jsou v RVP zpracovány odlišně od vzdělávacích oborů a očekávané výstupy, které se pak dále rozpracovávají, nejsou uvedeny. Bylo by však škoda, aby školy na tuto, byť složitou možnost zcela rezignovaly. Pakliže budou mít málotřídní školy vhodné podmínky a získají dostatečné množství zkušeností, je možné začít postupně pracovat na koncepci samostatného předmětu.
Vhodné však je začít s jednoduššími formami. Ukázalo se, že stejně jak pro plně organizované, tak i pro málotřídní školy byla nejčastěji volena kombinace integrace a projektu.
Pro kvalitní začlenění PT do ŠVP na málotřídních školách je vhodné:
1 Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání, s. 39.
2 Možné je doporučit tři základní formy: integrace tematického okruhu PT do vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu INT, projekt PRO, samostatný předmět P. Podrobnější informace jsou uvedené v Manuálu na str. 39.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: