Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Průřezová témata a jejich začlenění do ŠVP na málotřídních školách
Odborný článek

Průřezová témata a jejich začlenění do ŠVP na málotřídních školách

15. 10. 2007 Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Anotace

Průřezová témata jsou povinnou součástí základního vzdělávání na 1. i 2. stupni, a proto i na málotřídních školách musí být do školního vzdělávacího programu začleněna a vhodnou formou realizována. Článek přináší i několik praktických ukázek opatřených komentáři.

Průřezová témata jsou povinnou součástí základního vzdělávání na 1. i 2. stupni, a proto i na málotřídních školách musí být do školního vzdělávacího programu začleněna a vhodnou formou realizována.

Než začneme s průřezovými tématy pracovat, je dobré si všechna průřezová témata podrobně prostudovat, seznámit se se všemi tematickými okruhy a uvědomit si, na jaké výchovné a vzdělávací strategie formulované školou (v charakteristice ŠVP) mohou navazovat a jaké klíčové kompetence mají především rozvíjet.

Pozornost je vhodné zaměřit na ty tematické okruhy, které vzhledem ke složení žáků a konkrétním podmínkám málotřídní školy především umožňují:

  • propojit vzdělávací obsahy různých vyučovacích předmětů a nalézat vhodná témata pro celoškolní projekty i mimoškolní aktivity;
  • vycházet ze zkušeností, znalostí a zájmů žáků a vytvářet příležitost pro jejich uplatnění při individuální práci i činnostech ve skupinách nestejnorodého věkového složení;
  • vytvářet prostor pro vzájemnou komunikaci a spolupráci mezi žáky a učiteli
    (i navzájem) a podporovat ji vhodnými metodami a formami práce;
  • rozvíjet osobnost žáka v oblasti postojů a hodnot skrze témata, která mají nejen celospolečenský význam, ale vztahují se i k dané lokalitě a místnímu společenství;
  • přispívat ke vstřícné a tvůrčí atmosféře ve škole a k zájmu a odpovědnosti žáka o svět, který jej bezprostředně obklopuje.
Začlenění průřezových témat do ŠVP, část charakteristika

Při tvorbě ŠVP pro málotřídní školy je dobré vycházet z doporučení, která jsou pro začlenění průřezových témat uvedena v Manuálu pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání na str. 38 - 41.

V části Charakteristika ŠVP je třeba:

  • Uvést informace o zařazení všech průřezových témat a jejich vybraných tematických okruhů do příslušných ročníků.
  • Výběr tematických okruhů by měl odpovídat počtu ročníků ve škole a brát v úvahu i informace ze škol, kam žáci nejčastěji odcházejí.1
  • U tematického okruhu uvést i formu realizace.2
  • Pro přehlednost je vhodné základní informace zpracovat formou tabulky.

Ukázka 1 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP
Ukázka 2 - Grafické zpracování priorit, na které se škola v jednotlivých průřezových tématech zaměřuje
Ukázka 3 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP
Ukázka 4 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP

Zkušenosti ze ŠVP málotřídních škol

Pracovní verze ŠVP málotřídních škol ukázaly, že školy si byly svých organizačních a časových možností pro realizaci PT dobře vědomy a se začleněním tematických okruhů do ročníků zacházely uvážlivě. Rovněž pak uvážlivě pracovaly i s integrací tematických okruhů do vyučovacích předmětů a nedocházelo k tomu, že u jednoho tematického okruhu byl uveden velký počet různorodých vyučovacích předmětů, které se opakovaly od 1. do 9. ročníku beze změn.

Přestože zpracování přehledu v části charakteristika ŠVP je pro poskytnutí informací o tom, jak s PT škola pracuje, velmi potřebné, je důležité, aby byla PT se stejnou pečlivostí zpracována v případě integrace i v učebních osnovách konkrétních vyučovacích předmětů. V případě projektu je vhodné podrobně zpracovat jeho vzdělávací obsah. Pro celkový přehled všech projektů, nejen vztahujících se k průřezovým tématům, je možné využít tabulku uvedenou v Manuálu na s. 41 a použít i strukturu pro zpracování projektů na s. 39.

Pokud si pro PT škola zvolí formu samostatného předmětu, bude čerpat časovou dotaci pro jeho realizaci z disponibilní časové dotace a jeho osnovy pak bude třeba zpracovat stejně, jako osnovy všech vyučovacích předmětů. Nejobtížnější je stanovit si školní výstupy, neboť PT jsou v RVP zpracovány odlišně od vzdělávacích oborů a očekávané výstupy, které se pak dále rozpracovávají, nejsou uvedeny. Bylo by však škoda, aby školy na tuto, byť složitou možnost zcela rezignovaly. Pakliže budou mít málotřídní školy vhodné podmínky a získají dostatečné množství zkušeností, je možné začít postupně pracovat na koncepci samostatného předmětu.

Vhodné však je začít s jednoduššími formami. Ukázalo se, že stejně jak pro plně organizované, tak i pro málotřídní školy byla nejčastěji volena kombinace integrace a projektu.

Pro kvalitní začlenění PT do ŠVP na málotřídních školách je vhodné:

  • Společně prodiskutovat výběr a rozsah tematických okruhů. K rozhodnutí může dobře přispět i znalost vzdělávacích programů škol, kam žáci nejčastěji do ročníků 2. stupně odcházejí.
  • Zaměřit se na ta témata, která mají blízkou vazbu k bezprostřednímu okolí a životu lidí a mohou být přínosem nejen pro žáky, ale i pro širší veřejnost.
  • Posoudit personální, organizační i materiální podmínky školy, včetně dlouhodobějšího výhledu a případného výraznějšího zaměření školy na určité téma.
  • Otevřeně prohovořit osobní i odborné předpoklady jednotlivých učitelů pro realizaci tematických okruhů, včetně dlouhodobějšího zájmu o další vzdělávání.
  • Prostudovat si metodické i teoretické články z věrohodných zdrojů www.rvp.cz/sekce/132, www.raabe.cz
  • Metodicky si zpracovávat dokumentaci, diskutovat a vzájemně si vyměňovat zkušenosti z různých málotřídních škol.

1 Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání, s. 39.
2 Možné je doporučit tři základní formy: integrace tematického okruhu PT do vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu INT, projekt PRO, samostatný předmět P. Podrobnější informace jsou uvedené v Manuálu na str. 39.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
135.74 kB
PDF
Ukázka 1 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP
pdf
230.47 kB
PDF
Ukázka 2 - Grafické zpracování priorit, na které se škola v jednotlivých průřezových tématech zaměřuje
pdf
152.34 kB
PDF
Ukázka 3 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP
pdf
162.11 kB
PDF
Ukázka 4 - Způsob zpracování přehledu průřezových témat v části charakteristika ŠVP

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Téma článku:

Malotřídní školy