Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Nástroje pro vlastní hodnocení jsou na Metodickém portálu
Odborný článek

Nástroje pro vlastní hodnocení jsou na Metodickém portálu

11. 9. 2012 Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Zoja Franklová

Anotace

MŠMT schválilo prodloužení nejžádanějších aktivit projektu Cesta ke kvalitě do srpna 2012. Díky tomu mohou učitelé ještě využívat workshopů a služeb terénních poradců autoevaluace. Evaluační nástroje vytvořené v projektu jsou trvale přístupné na Metodickém portálu RVP.CZ.

Ověřené evaluační nástroje

Pro školy bylo připraveno a v praxi ověřeno 30 evaluačních nástrojů, které pomáhají s hodnocením školy. Jde o dotazníky pro žáky, rodiče i učitele, hospitační protokoly, doporučení, jak vést rozhovory se žáky, či metodické průvodce apod. Nástroje jsou trvale přístupné na portálu www.rvp.cz a školy je mohou zdarma využívat ke zjišťování stavu v různých oblastech školního života. Evaluační nástroje projektu využilo dosud více než 320 škol, do aktivit vzájemného učení a využití podpory ze strany terénního poradce se zapojilo přes 350 škol. Největší zájem je o nástroje na zjišťování klimatu školy. Zcela unikátní je pak rámec pro vlastní hodnocení školy, díky němuž škola získá celistvý obraz o všech oblastech.

Vzdělávání

Ředitelé škol a učitelé měli příležitost se zúčastnit akreditovaných vzdělávacích programů. V rámci projektu bylo celkem proškoleno 437 koordinátorů, kteří se pak na svých školách starali o oblast vlastního hodnocení. 40 z nich navíc absolvovalo ještě kurz pro poradce. Toto vzdělávání je součástí trvalé nabídky NIDV.

Poradci navštěvovali školy

Na školu, která požádala o pomoc, přijel poradce a učitelé společně s ním hledali cesty, jak postupovat při vlastním hodnocení, jaký nástroj zvolit, jak pracovat s výsledky.
 
Kromě toho měly školy během projektu možnost předávat si své zkušenosti s prováděním vlastního hodnocení, navzájem se inspirovaly, učily a hodnotily při workshopech, recipročních návštěvách a Peer Review.
 
„Projekt povzbudil pedagogické pracovníky, aby si začali navzájem sdělovat zkušenosti ze své práce. Důležité je i to, že partnerství vytvořená v rámci projektu velmi často pokračují, i když daná aktivita již skončila,“ zdůrazňuje hlavní manažer projektu Martin Chvál.
 
„Pominu-li konkrétní předávání zkušeností o autoevaluaci, nejpodstatnější smysl celé akce je v tom, že vzájemné návštěvy učitele vyvedou ze stereotypu každodenní rutiny. Proto by bylo správné, kdyby se něčeho podobného zúčastnili i ostatní pedagogové, nejen vedení školy a osvědčení ‚tahouni’,“ zhodnotil přínos vzájemných návštěv škol jeden z účastníků.

Databáze inspirativní praxe

Na základě zkušeností škol vznikla databáze inspirativní praxe, která je k dispozici na webových stránkách projektu: http://www.nuov.cz/ae/inspirativni-praxe. Aktuálně je zde zveřejněno 25 příkladů inspirativní praxe z různých typů škol, takže je mohou využít například i málotřídní školy nebo základní umělecké školy.

Kde najdete informace o vlastním hodnocení škol

  1. Metodický portál RVP.CZ v sekci označené EN, který obsahuje i SW podporu práce s evaluačními nástroji.
  2. Webové stránky projektu www.nuov.cz/ae, kde jsou pro vás:
  • publikace vydané v rámci projektu ke stažení (viz také str. 4 tohoto časopisu);
  • projektový bulletin „Na cestě ke kvalitě“, který objasňuje jednotlivé fáze vlastního hodnocení škol;
  • nový výkladový slovník termínů z oblasti vlastního hodnocení.

Článek vyšel v časopise VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 1, číslo 2/2012, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://www.nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-2-2012.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Zoja Franklová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.