Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Český Digital learning day v režii Metodického por...

Ikona informativni

Český Digital learning day v režii Metodického portálu

Autor: Pavlína Hublová
Anotace: Metodický portál RVP.CZ umožňuje učitelům scházet se v modulech Diskuze, Wiki a Digifolio a sdílet jejich pedagogické zkušenosti. Vzniklo tak ideální podhoubí pro vznik skupinky aktivních učitelů, kteří se začali postupně scházet nejen ve virtuálním prostředí.
Klíčová slova: digital learning day, dld, spolupráce učitelů, moderní technologie

Text článku:

Metodický portál RVP.CZ umožňuje učitelům scházet se v modulech Diskuze, Wiki a Digifolio a sdílet jejich pedagogické zkušenosti. Vzniklo tak ideální podhoubí pro vznik skupinky aktivních učitelů, kteří se začali postupně scházet nejen ve virtuálním prostředí.

Počty takto zapojených učitelů jsou velmi variabilní, stejně jako společné aktivity. Jedná se především o osobní setkávání podporovaná Metodickým portálem RVP.CZ, tzv. Sdílny – http://goo.gl/L8lJH, a o pravidelná on-line setkávání v modulu Diskuze. Hlavním cílem bylo, aby si žáci vyzkoušeli zapojení ICT technologií smysluplně v rámci tématu Jídlo. Nebyla dána žádná jiná omezení, a i proto byla DLD-premiéra taková pestrá a zajímavá.

Závěrečné shrnující on-line společné akce se nakonec zúčastnilo 5 základních škol a jedno gymnázium. Žáci se pod vedením  netmoderátorky L. Urbanové střídali u kamer a mikrofonů a prezentovali své výstupy. Smyslem bylo ukázat nejen, CO žáci společně vytvořili, ale také popsat, JAK pracovali a PROČ si zvolili zrovna takové téma
a technologii. Podařilo se tak během 60 minut vystřídat v rolích prezentujících zástupce více než 10 tříd z různých částí ČR. A to nepočítáme žáky, kteří se podíleli na přípravě představovaných materiálů. Jejich počet jistě  přesáhne tři stovky!

Čím se žáci prezentovali

Studenti gymnázia v Praze 5 Na Zatlance se nejdříve tvářili skepticky, že mají spolupracovat s mladšími dětmi ze základních škol, ale pak vytvořili webové stránky s testy a hádankami. Pustili se do tvorby puzzle z vlastních fotografií pomocí on-line nástrojů, vyráběli přesmyčky, osmisměrky, tvořili logo, stereogram i zajímavé prezentace, a nakonec dokonce vyrobili několik her v programu GameMaker. Zajímavé bylo, že  každý měl možnost dělat to, co ho bavilo, a současně navazovat na práci jiných, např. na vývoji webu pracovalo celkem okolo stovky studentů. Žáci ZŠ ve Vranovicích si vyhledali recept na boloňské špagety, namalovali k němu obrázky a anglicky k nim namluvili pokyny k přípravě. Projektu se zúčastnilo celkem 10 žáků, od samotného rozplánování projektu, překladu jednotlivých ingrediencí, kreslení obrázků, nahrávání zvuku až po 
celkovou realizaci a úpravu ve Windows Movie Maker. Se žáky v Plané nad Lužnicí se vyučující zaměřili na ovoce a zeleninu, které už dávno nepocházejí jen z ČR. Na základě údajů ze školní jídelny žáci vytvořili s využitím Google Maps grafické zobrazení původu dováženého ovoce a zeleniny. Pro informační celistvost také přidali hlavní města příslušných států.

Žáci fotografovali školní jídelnu

V Nýřanech strávili vyslaní fotografové dva dny ve školní jídelně a dokumentovali práci kuchařek. Ostatní ve třídě se pak fotografiemi inspirovali a zpracovali je do podoby videa, prezentace, glogu či myšlenkové mapy. Někdo se zaměřil více na práci kuchařek, někdo si vybral spíše recepty, někdo se zaměřil na techniku, která byla velkou novinkou. Určitě to byl velmi zajímavý pohled do zákulisí školních obědů. Žáci 6. ročníku ze ZŠ Na Beránku v Praze 12 „uvařili“ oblíbené jídlo ve vektorovém grafickém editoru. Sedmáci se stali v předmětu digitální fotografie na pár dní režiséry při tvorbě animovaného filmu z fotografií a žáci 8. tříd zkoumali poměr mezi příjmem a výdejem energie, která je skryta v nejrůznějších dobrotách, kdy výsledky svých výpočtů prezentovali v dokumentech Google.

On-line konference jako odměna za měsíční snažení

Finálovým výstupem byla společná on-line prezentace všech aktivit. Prezentujícími byli samotní žáci, učitelé už zajišťovali jen technickou stránku věci. Videokonference konaná 1. března 2012 v on-line prostředí, kterým Metodický portál RVP.CZ disponuje, byla tak odměnou a kvalitním vyvrcholením celé akce. Finální akci provázely obavy, jestli budou kamery funkční, jestli vůbec žáci zvládnou vše srozumitelně vysvětlit, apod. Současně se nervozita mísila se zvědavostí, jak vypadají žáci, o kterých zatím jen slyšeli vyprávět od svých učitelů.
 
Celkově můžeme shrnout, že to byla pro všechny zúčastněné kvalitní adrenalinová akce, která beze zbytku splnila očekávání – učitelé i žáci se vzájemně inspirovali k dalším aktivitám a smysluplném u zapojení ICT technologií do vzdělávání. A Metodický portál RVP.CZ tuto akci s radostí podpořil.
Výstupy z akce najdete v modulu Wiki na stránce Digital learning day - učíme se navzájem s využitím ICT.
Článek vyšel v časopise VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 1, číslo 2/2012, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://www.nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-2-2012.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 27. 08. 2012
Zobrazeno: 1502krát
reklama
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HUBLOVÁ, Pavlína. Český Digital learning day v režii Metodického portálu. Metodický portál: Články [online]. 27. 08. 2012, [cit. 2016-08-27]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/16345/CESKY-DIGITAL-LEARNING-DAY-V-REZII-METODICKEHO-PORTALU.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

reklama

Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.