Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Sifteo – interaktivní kostky
Odborný článek

Sifteo – interaktivní kostky

28. 5. 2012 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Michal Keltner

Anotace

Popis zajímavého výrobku s velkým výukovým potenciálem.

Každý z nás jistě někdy v životě držel v ruce dřevěné kostky, ze kterých se dalo postavit vše, co zručnost a fantazie dovolila. Mnoho z mých vrstevníků si nejspíše myslí, že časy kostek jsou definitivně pryč, jenže zrovna nedávno jsem narazil na takové kostky, s nimiž bych si docela jistě pohrál rád i dnes. Jedná se o kostky „interaktivní“ a lze je programovat. Dá se očekávat, že příští generace dětí si s nimi bude hrát stejně nadšeně, jako my si hráli s těmi obyčejnými. Jenže schopnosti, které si hraním vytvoří, budou trochu odlišné.

První zmínku o těchto novodobých kostkách nalezneme v přednášce Davida Merilla (prezident společnosti Sifteo), který tento svůj objev (Sifteo cubes), dnes již můžeme říci nový technologický produkt, představil v rámci své přednášky na konferenci TED již v roce 2009.

David Merrill demos Siftables

Jedná se o produkt, který předběhl dobu. Nepochybně najde uplatnění nejen doma, ale i ve školním prostředí. Hlavním záměrem je rozvoj myšlení dětí, a to především v oblasti prostorového uvažování a řešení různých forem problémů. Z koncepce jednotlivých aplikací, které kostky podporují, můžeme usoudit, že jsou určeny především pro menší děti, tedy v našich podmínkách děti prvního stupně základních škol. Možnosti jejich využití jsou v tomto případě značné, jak můžeme vidět například na tomto videu:

Sifteo Cubes

 

Celková koncepce je především zaměřena na učení pomocí různých her, které mohou děti hrát samostatně nebo se svými spolužáky, což vede k podpoře schopnosti spolupracovat. Jednotlivé hry s podrobným popisem jsou k dispozici na oficiálních stránkách Sifteo Games, kde máme možnost všechny rovnou získat. V této chvíli obsahuje nabídka celkem 19 her, k nimž je třeba přidat Sifteo’s innovative Creativity Kit, tedy software, který umožňuje upravovat náplň jednotlivých her. Tímto způsobem mohou na kostky převést vlastní nápady učitelé i rodiče. Nejcennější je nakonec vždy vlastní tvorba dětí samotných. Jak se s tímto nástrojem pracuje, a je-li dostatečně uživatelsky přívětivý můžete posoudit sami na tomto videu - Sifteo Creativity Kit [1].

Každá z kostek obsahuje LCD displej, jež má schopnost pracovat zároveň jako tlačítko, které kostku aktivizuje po stlačení směrem dolů. Nelze tedy mluvit o takové dotykovosti, kterou známe například z mobilních zařízení. Pozorovací úhly displeje nejsou velké, proto je ideální, pokud kostky zůstávají přímo před vámi. Kostky obsahují NFC komunikaci a různé senzory, které dokážou rozpoznat změnu polohy či dotyk jiných kostek, což umožňuje realizovat různé typy interakcí – např. přesun objektů z kostky na kostku. Kostky komunikují bezdrátově prostřednictvím počítače, který obsahuje příslušný software. Maximální vzdálenost je v optimálních podmínkách 6 metrů. Každá z kostek obsahuje vlastní zdroj energie v podobě výměnné dobíjecí baterie, jež na jedno nabití vydrží cca 4 hodiny. Komunikace může probíhat najednou mezi třemi kostkami, které obsahuje základní balení. V součinnosti může být maximálně šest kostek [2].

Podle mého názoru mají kostky Sifteo ještě jistý nevyužitý potenciál, a to u starších dětí. Uměl bych si představit třeba využití v hodinách fyziky při sestavování elektrických obvodů apod. Určitě by neškodilo zdokonalit dotykové ovládání, které by produktu dodalo ještě další rozměr, což by na druhou stranu dozajista tento již na naše poměry drahý produkt (základní verze 149$) ještě více prodražilo. Společnost své produkty začala nabízet již také na evropském trhu, takže nám nic nebrání si kostky pořídit. Je zřejmé, že můžeme očekávat další vývoj, který bude jistě směřovat ke zdokonalení a rozšíření stávající nabídky [3].

Možností, které tyto kostky nabízejí, je jistě mnoho. Podstatné je to, zda pro ně najde učitel ve své výuce uplatnění, nebo zda zůstanou pouze jakousi osobní hračkou, s níž si děti budou hrát jen za odměnu.

Literatura a použité zdroje

[1] – DABELL, John. Teach primary: Sifteo cubes. 2012. [cit. 2012-5-24]. Dostupný z WWW: [http://www.teachprimary.com/tried_and_tested/view/sifteo-cubes].
[2] – How do the cubes work?. 2012. [cit. 2012-5-24]. Dostupný z WWW: [https://www.sifteo.com/product].
[3] – Sifteo Blog. Sifteo cubes are coming to a European country near you!. 2012. [cit. 2012-5-24]. Dostupný z WWW: [http://blog.sifteo.com/2012/04/sifteo-cubes-are-coming-to-a-european-country-near-you/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Michal Keltner

Hodnocení od uživatelů

Pavlína Hublová
28. 5. 2012, 19:28
Děkuji za zajímavost. Výdrž 4 hodiny je zatím trochu slaboučká, ale tato technlogie je zřejmě ještě v plenkách. Bude se toho muset v našich školách ještě hodně změnit, abychom si mohli mezi sebou půčovat takovou drahou věcičku a přitom mít jistotu, že bude fungovat, když ji budeme potřebovat.
Nicméně není od věci vědět, že něco takového existuje :-)
Radek Sárközi
29. 5. 2012, 00:28
Myslím si, že se to nebude distribuovat do škol, ale jako obvykle si to nejprve pořídí rodiče... Viz třeba osobní počítače, notebooky, mobily apod. Než něco dorazí do školy, dost dlouho to trvá... Čím to je?
Martin Rusek
29. 5. 2012, 09:14
Hračka je to pěkná, jak píše autor, bude záležet na kreativitě učitele. Vzhledem k datu videa (2009 a 2011) bych rád požádal autora o přesnější informace. Našly kostičky za tři roky alespoň v USA nějaké praktické uplatnění ve škole?
Michal Keltner
31. 5. 2012, 16:25

Samozřejmě, že při psaní mého příspěvku jsem sledoval různé kanály, ve kterých se debatovalo i o využívání tohoto technického prostředku přímo ve výuce. (některá videa z výuky: <http://www.yout…QlZ7E> ; , <http://www.twit…eTech> ;) Z většiny z nich jsem vyrozuměl, že aplikace v hodinách nastává především ve fázi procvičování, kdy je velmi efektivní a žáky samotné dokáže více motivovat, ať už svou interaktivitou, nebo okamžitou zpětnou vazbou. V tomto ohledu by bylo mnohem důležitější vidět využití těchto kostek v podmínkách v některé z našich škol, jelikož americké školy se v mnohém liší a to, co je možné realizovat ve školách amerických, u nás z důvodů jiného přístupu ke vzdělávání být nemůže. Mé zkušenosti ze školní praxe jsou zatím natolik malé, že nemohu posoudit, zda tyto kostky mají v prostředí našeho školství ve výuce prostor, zda k nim děti najdou vztah a budou se k nim umět chovat stejně tak, jako ve školách v jiných zemích.
Martin Rusek
1. 6. 2012, 14:39
Naprosto souhlasím a děkuji za odpověď i link. Budu se těšit na další kvalitní příspěvek :)

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.