Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Inspirace pro výuku přírodovědy, fyziky a chemie
Odborný článek

Inspirace pro výuku přírodovědy, fyziky a chemie

Anotace

Článek ukazuje možnost zapojení žáků mateřských až středních škol do soutěže AMD ČR Koumes 2012 a možnost využití jednoduchých pokusů ze soutěže přímo ve výuce.

Hledáte zdroje nové inspirace pro práci s dětmi v rámci fyziky a dalších přírodovědných předmětů? Máte zájem oživit výuku pokusy s jednoduchými pomůckami? Podporujete u svých žáků kreativitu, samostatné myšlení, bádání…? Chcete žákům dát možnost zažít také úspěch v tom, co umí? Tak i pro vás připravila Asociace malých debrujárů ČR (AMD ČR) už poosmnácté celorepublikovou soutěž, letos nazvanou KOUMES 2012.

Kdo ještě neví, o jakou organizaci jde, snadno zjistí, že se jedná o organizaci, která působí u nás již devatenáctým rokem a sdružuje děti i dospělé v Klubech malých debrujárů (KMD). Cílem organizace je umožnit všem využívat volný čas k rozvíjení schopností a znalostí v oblasti vědy, techniky a ekologie. Na školách moc pomůcek pro jednotlivé žáky na pokusy není, zbývající pomůcky jsou hodně často poničené nebo zastaralé. A peníze na nové chybí. Debrujáři ale pro svou činnost využívají už osvědčené pokusy s jednoduchými pomůckami, které jsou běžně k dispozici, najdete je třeba i doma, nebo je získáte skutečně jen za pár korun.

Velkou inspirací je právě i tradiční celorepubliková soutěž AMD ČR. Soutěže se mohou zúčastnit nejen debrujárské kluby, ale každý žák školy, od mateřských škol až po střední školu. Stačí dát dohromady aspoň čtyři zájemce, kteří by se chtěli zapojit, a do konce února se na stránkách debrujárů do soutěže přihlásit.

První část soutěže KOUMES 2012 je korespondenční. Každý měsíc jsou účastníkům na webu debrujárů zveřejňovány úkoly, které se žáci podle svých schopností a možností snaží splnit. Vše si zároveň zapisují do svého badatelského deníku. Na konci měsíce odesílají týmy svá řešení elektronickou poštou nebo v obálce organizátorům. Korespondenční část probíhá čtyři měsíce, poslední kolo je v květnu. Po ukončení této jarní části jednotlivá družstva odešlou ještě k hodnocení i svůj badatelský deník.

V každém zadání úkolů a v každé kategorii jsou úkoly z těchto oblastí: kreativita, teorie a výzkum, praxe a projekt. Není potřeba se ale úkolů obávat. Je na každém týmu, jak úkoly splní, jestli udělá pouze to, co je v zadání, nebo řešení doplní ještě i o další možnosti, tvořivost žáků je jen vítaná. Většina úkolů je praktických. Žáci dělají jednoduché pokusy, pozorují, vyvozují závěry, přemýšlejí nad dalšími možnostmi řešení atd.

Během června organizátoři vyhodnotí nejlepší týmy, které potom postupují do republikového finále soutěže, které se letos bude konat v Litomyšli 21. 9. – 23. 9. Jestliže korespondenční část řeší v týmu více žáků, ve finále potom celý tým zastupuje čtyřčlenné družstvo s jedním dospělým. Z finále si děti každoročně odnášejí spoustu zážitků, poznají nové kamarády, nejlepší obdrží i pěkné ceny. Zároveň nejúspěšnější tým ve finále z kategorie středních škol pojede reprezentovat svou práci do tureckého Istanbulu na výstavu vědecko-technických projektů dětí a mládeže 22. EXPO MEF OKULARI. V posledním finálovém klání si cestu do Istanbulu vybojovali žáci z klubu debrujárů při Gymnáziu Havlíčkův Brod, příští rok to můžete být právě vy se svými žáky. Velice prestižní cenou je i putovní pohár čestného prezidenta AMD ČR doc. Milana Rojka pro celkově nejlepší tým bez ohledu na jednotlivé kategorie.

Republiková soutěž Koumes 2012 je podpořena MŠMT a zahrnuta v přehledu vyhlašovaných soutěží. Pokud vás zaujala, je možné už dnes vyplnit a odeslat přihlášku, nejpozději však s řešením úloh 1. kola do 28. 2. 2012. Další informace včetně přihlášky najdete na: www.debrujar.cz. Kromě soutěže zde ale naleznete i „šuplík“ dalších zajímavých nápadů a aktivit pro vaše žáky, stránky určitě stojí za otevření.

Sama mám velice dobrou zkušenost nejen z posledních soutěží, ale právě i s úkoly z předchozích soutěží AMD ČR. Před čtyřmi lety jsem začala zařazovat vybrané úlohy z různých ročníků soutěže do výuky, abych oživila hodiny fyziky na ZŠ zase něčím novým. Žáky zadané úkoly moc bavily, protože mohli experimentovat a vymýšlet nové a nové možnosti. Protože šlo většinou o pokusy s jednoduchými pomůckami, které si mohl každý přinést i z domova, nebyli jsme odkázaní jen na frontální pokusy, každý žák mohl pracovat samostatně.

Teprve další rok jsme se pokusili do soutěže zapojit jako kolektiv. Podařilo se nám hned postoupit do finále, tehdy se konalo v Techmánii v Plzni, kde jsme vybojovali krásné 6. místo. Zážitky a všechno to, co jsme dělali v rámci soutěže, rozhodlo, že jsme se v dalším roce přihlásili znovu. Rovnou jsme vytvořili dva týmy, v prvním byli žáci z 1. stupně, ve druhém žáci z 2. stupně. A podařilo se skutečně nečekané, ve finále v IQParku v Liberci jsme získali v obou kategoriích první místo a domů jsme si odváželi putovní pohár! První místo v kategorii mladších žáků jsme obhájili i v posledním ročníku soutěže.

Vzhledem ke zkušenosti, kterou jsme díky soutěžím získali, ráda tuto informaci předávám i dál ostatním. Nadšení žáků, jejich kreativita, neuvěřitelné množství nápadů při hledání řešení soutěžních otázek, praktické úlohy využitelné i pro ostatní žáky v hodinách fyziky a hlavně také zatraktivnění a přiblížení vědy a techniky žákům bylo a je pro nás obrovským přínosem.

Autor díla: Alena Tučímová
Autor díla: Alena Tučímová

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Alena Tučímová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.