Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Lukáš, ICT a já
Odborný článek

Lukáš, ICT a já

4. 10. 2011 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Iva Dobiášová
Spoluautor
Bořivoj Brdička
Tento článek je součastí seriálu: Kurz RVP_VT21

Anotace

Článek vyjadřující myšlenky autorky v roli účastnice kurzu Vzdělávací technologie pro 21. století (RVP_VT21) po druhém týdnu studia.

Tentokrát vám místo přehledu výstupů účastníků kurzu RVP_VT21 (viz RVP_VT21 týden první) předložíme jen jednu reprezentativní ukázku v podobě článku, který jako reflexi 2. lekce publikovala na svém blogu Učím (se), tedy jsem Iva Dobiášová. K ostatním, mimochodem též velmi hodnotným pracem, se zcela jistě dostaneme v nejbližší době. Máte-li zájem, tento týden můžete spolu s námi zkoumat využití počítačových her.

Mám-li si představit studenta naší školy, o němž by se dalo říci, že rozhodně efektivně využívá pří běžné výuce možnosti ICT, které se mu ve škole nabízejí, napadá mě okamžitě jeden člověk – Lukáš. Do školy chodí zásadně s notebookem, často jeho hlavu „zdobí“ vkusná sluchátka, neustále něco ťuká do klávesnice. Pravidelně mi posílá práce na můj školní e-mail, stahuje e-materiály, navštěvuje odkazy, na které upozorňuji. Lukáš je jiný než ostatní, nejen proto, že wi-fi ve škole využívá ke vzdělávání a ne k bezduchému sledování profilů na facebooku. 

Závaží ve formě notebooku, které si každý den vláčí s sebou autobusem, je pro něj dosti podstatné. Vymoženosti ICT jsou, v lehké nadsázce, pro něj tím, čím je záchranný kruh pro tonoucího. 

Lukáš je slepý.

Díky speciálně úpravené klávesnici, softwaru a dalším ICT vychytávkám je pro něj vzdělávání i život mnohem lehčí a příznivější. Když se tak podívám do řad „normálních“ studentů, říkám si, co by mohlo motivovat je k tomu, aby i oni, stejně jako Lukáš, co nejefektivněji využívali to, co jim dnešní ICT nabízí. 

V přednášce pana Zounka (během pravidelného online setkání v rámci kurzu) zaznělo, že “ žáci (15 let),  používají převážně internet k zábavě, nikoliv pro práci ve škole“. Napadá mě, zda je to, miminálně u středoškoláků,  jen vinou učitele (nekompetentnost, neochota), vinou vedení školy (nevhodné či žádné vybavení, funkční vyškolení učitelů), či zda je za tímto poznatkem skryto ještě něco jiného.

Vždy na začátku září zjišťujeme, že počítač si do školy nosí čím dál tím více studentů. Nestálo by za to, ukázat jim, jak mohou funkčně využívat ICT sami přímo ve výuce? A co víc – motivovat je k tomu, aby sami učiteli nabízeli to, nač doma či přímo ve škole při brouzdání stránkami nalezli? Aby nám poskytovali inspiraci? (Minimálně těm, kteří ve své aprobaci ICT nemají.) Ráda se něco přiučím.

Zaznělo-li ve výše  zmiňované přednášce, že „ti, co využívali počítače nejčastěji měli nejhorší výsledky“ (výzkum PISA 2009), je na čase něco změnit. Více či méně početné řady učitelů (i žáků) nevědí, co vše jim internet v souvislosti se vzděláváním a sebevzděláváním  nabízí. 

A tak mě napadá celkem jednoduchá otázka: Co udělat pro to, aby se v příštích výsledcích výzkumů neobjevovala věta, že "počítačové učebny slouží spíše k učení o ICT než prostřednictvím ICT"? 

Lukáš už se prostřednictvím ICT učí.

A co my?

 

Poznámka: Text je převzat se souhlasem autorky z jejího blogu. Původní umístění je zde.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Iva Dobiášová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.