Úvod
Tento materiál je malou rekapitulací, jak jsme se žáky během jednoho roku při pracovních činnostech či objevování různých vlastností látek tvořivě využili brčka jako materiálu k zajímavým a objevným aktivitám. Uvádím zde příklady, které se mi v praxi osvědčily. Tyto nápady lze využít nejen při výuce, ale i v družinách a školních klubech.
Cíl
Cílem příspěvku je ukázat, že se dá na běžnou věc, v našem případě na obyčejné brčko, podívat jiným pohledem. Jednoduché brčko se může s naším přispěním a objevováním proměnit v hračku, pokusný materiál či hudební nástroj.
Text článku
1. Akrobat na hrazdě
Jednoduchá pohyblivá hračka.
Pomůcky: 2 ohebná brčka, nůžky, papír, tužka, pastelky nebo fixy, izolepa
Postup
- nakreslete postavičku asi 10 cm vysokou s rukama nahoře
- vystřihněte a vybarvěte budoucího cirkusového akrobata
- brčka ohněte a zasuňte do sebe (jedno můžete kousek rozstříhnout, aby se vám lépe zasunulo), vznikla vám hrazda
- dlaně akrobata pomocí kousku izolepy přilepte k brčkům
- nyní současně otáčejte oběma brčky dovnitř či vně a akrobat bude dělat toče, nacvičte s ním sestavu jako na tomto videu
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
Vysvětlení
- zároveň se svislými brčky se otáčí i vodorovná část obou brček, která pohybuje akrobatem nahoru a dolů, takže to vypadá, jako by sám cvičil na hrazdě.
2. Duha v brčku
Jednoduchý pokus s hustotou.
Pomůcky: sůl, průhledné brčko (případně skleněná trubička), potravinářské barvy – červená, modrá, žlutá, 3 sklenice, voda
Postup
- 3 sklenice naplňte vodou a do každé nasypte trochu potravinářské barvy
- do sklenic postupně přidávejte sůl: modrá = 1 lžíce, žlutá = 2 lžíce, červená = 3 lžíce, důkladně zamíchejte, aby se sůl rozpustila
- ponořte asi 2 cm brčka do modré a uzavřete otvor brčka, prst nechejte na otvoru a přeneste do žluté barvy, zase ponořte asi 2 cm, povolte prstem horní otvor, ještě ponořte a po nabrání barvy uzavřete otvor a totéž opakujte u poslední červené barvy
- otvor držte stále uzavřený a vytáhněte ze sklenice a v brčku se vám utvořil sloupec nepomíchaných barev
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
- chcete-li, aby vám duha v brčku zůstala, uzavřete brčko modelínou z obou stran (vždy jeden konec musíte mít uzavřený prstem). Co stane, když brčko otočíte? (odpověď ve vysvětlení)
Vysvětlení
- čím je voda víc slaná, tím má větší hustotu; modrá voda má nejmenší hustotu (je "nejlehčí"), protože je nejméně osolená, proto zůstává nad žlutou atd.
- vyzkoušejte více barev o různé hustotě
- odpověď: barvy se smíchají a barva zhnědne
3. Frkačky z brčka a zábavná spirála
Tyto jednoduché frkačky mohou posloužit jako dechová pomůcka (dlouhý výdech, přerušovaný výdech na procvičení bránice), poučí nás o vzniku zvuku, výšce tónu a ještě nás pobaví.
Postup
a) nejobyčejnější frkačka
- konec brčka sestříhněte podle fotografie do tvaru písmene V
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
- takto upravený konec brčka buď stiskněte dvěma prsty, nebo "pokousejte" zuby, aby se konce přiblížily
- tento konec brčka vložte do úst a foukejte, ozve se tón
- Co se stane, budete-li brčko postupně zkracovat? Vyzkoušejte. (Mění se výška tónu.)
b) frkačka s tančící spirálou
- jeden konec brčka nastříhejte podle fotografie do spirály
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
- konec brčka můžete buď zastříhnout do V, nebo nechat bez zastřižení
- brčko bez nastřižení slouží jako zábavná dechová pomůcka pro dlouhý výdech, kdy se nám spirála na konci bude různě točit a kroutit podle síly výdechu
- brčko se zastřižením bude fungovat opět jako frkačka, pozorujte změny v chování spirály, jak na ni působí vibrace
- podívejte se na video, první polovina je se zvukem
c) brčko se střapcem
- konec brčka nastříhejte do střapce
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
- vznikla nám jednoduchá dechová pomůcka – fouknete-li do brčka, střapec se stáhne k sobě, v proudícím vzduchu klesá tlak a díky poklesu tohoto tlaku se nastřihané proužky střapce k sobě přiblíží
Vysvětlení
- ad a) a c): foukáním rozechvíváte ostré konce brčka, chvějící se sloupec vzduchu v brčku vytváří zvuk
d) trumpetky
Pomůcky: obyčejná brčka, nůžky, čtvrtka, pastelky
Postup
- ze čtvrtky si udělejte kornout
- v zúženém konci si nechte menší otvor na protažení brčka
- konec krátkého brčka sestřihněte do V – viz a) frkačka
- vzniklou špičku – náustek z brčka nasuňte do konce kornoutu
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
- náustek vložte do úst a foukněte
- ucítíte chvění kornoutu a daleko silnější tón než v předchozí frkačce, vyrobené pouze z brčka
- udělejte si trumpetky či klarinetky různých velikostí a porovnávejte výšku a barvu tónu, zkuste zahrát melodii
4. Had – spirála
Při vertikálním držení spirály se budou kousky brček snášet dolů jako plazící se had – výroba "magické" hračky.
Pomůcky: různě barevná brčka, nůžky, drát (1 mm silný), kulatý fix
Postup
- ustříhněte asi 40 cm dlouhý drát (můžete vyzkoušet i delší) a obtočte jej kolem kulatého fixu
- vzniklou spirálu sundejte a z obou stran povytáhněte
- nastříhejte si na malé kousky brčka (např.: pět barev po 10 ks) a navlékněte je na spirálu, na obou koncích drátu udělejte "očko"
- při vertikálním držení spirály se budou kousky brček snášet dolů jako plazící se had, podívejte se na video
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
Obměny
- pohrajte si s různými možnostmi – užší a širší kousky brček (mohou padat i přes sebe), širší a užší spirály, vyzkoušejte, kdy se "had" začne pohybovat a kdy ne, kdy bude pohyb po spirále rychlejší a kdy pomalejší atd.
- později jsme hada vylepšili připevněním korkové hlavičky a ocasu atd.
5. Kolotoč z brček
Další jednoduchý pokus, tentokrát se statickou elektřinou.
Pomůcky: 3 brčka, kousek modelíny, špendlík, smotek vlny
Postup
- první brčko svisle upevněte modelínou k podložce (stolu)
- druhé brčko uprostřed propíchněte špendlíkem a vložte do prvního brčka, vyzkoušejte, zdali se brčko volně otáčí
- smotkem vlny zelektrizujte jedno rameno brčka, které se bude otáčet, a poté zelektrizujte třením smotkem vlny třetí brčko (představuje "kouzelnou hůlku")
- přiblížíte-li třetí brčko – kouzelnou hůlku ke kolotoči, začnou se stejné elektrické náboje odpuzovat a vložené brčko se roztočí, pohrajte si s kolotočem – roztáčejte jej na obě strany
- důkaz, že brčkem otáčí "neviditelná síla", a ne mechanická (pohyb ruky, foukání…), můžete podat tak, že celou soupravu = kolotoč vložíte pod otočenou pětilitrovou sklenici, zelektrizujte v tomto případě raději umělohmotný hřeben či pravítko a přibližte jej ke sklenici, kolotoč se opět roztočí
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
- zde na videu uvidíte, jak se kolotoč točil šikovným prvňáčkům
Vysvětlení
- obě brčka jsou třením zelektrována souhlasnými náboji, které se navzájem odpuzují, proto se vodorovné brčko roztáčí
Obměna
- je možné zelektrovat jen třetí brčko, potom je vodorovné brčko naopak přitahováno (indukce)
6. Pohyblivá ručička z brčka
Jak rozpohybovat obyčejné brčko...
Pomůcky: brčka různých průměrů, ostré nůžtičky, nit nebo slabý provázek, čtvrtka, tužka
Postup
- do širšího brčka vystříhneme zatím dva otvory ve tvaru V
- provlečeme nitku, nahoře zalepíme, zataháme za nepřilepený konec a brčko se začne "pohybovat"
- pokud chceme mít na konci brčka ručičku, vystříhneme ji z papíru, na "zápěstí" ručičky propíchneme otvor, provlečeme nitku, zauzlujeme a opět nitku protáhneme brčkem, ručička nám bude lépe sedět, pokud ji vložíme do nastřiženého brčka
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
- po pochopení, jak tato hračka funguje, již děti mohou vytvářet složitější výrobky
- děti vytvářejí např. různé pohyblivé hady tím, že vystřihnou více otvorů v brčku
- zkusíme vyrobit i loutky, vše napovědí další obrázky a video vložené zde ve wiki
7. Potápěči
Připomenutí oblíbeného pokusu, známého také jako karteziánek.
Pomůcky: PET láhev, voda, brčko, matička, tavná pistole, mikrotenový sáček
Postup
- nejdříve si musíte připravit potápěče – použijte brčko dlouhé např. 8 cm
- na jednom konci zatavte otvor, na druhý nasuňte matičku, aby potápěč připomínal nějakého mořského živočicha, vložte pod matičku kousek nastříhaného mikrotenu
- nastavte brčko tak, aby plovalo (svisle) na hladině vody
- napusťte plnou láhev vody, vhoďte potápěče a láhev uzavřete
- když láhev stisknete rukou, potápěč klesá ke dnu
- když stisk povolíte, potápěč stoupá vzhůru, vše uvidíte na tomto videu
Vysvětlení
- při stisku vznikne v láhvi větší tlak a voda vnikne do brčka, tím se zvětší jeho hmotnost a klesá ke dnu, po uvolnění tlak klesne, vzduch vytlačí z brčka vodu a to stoupá vzhůru
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
8. Rozstřikovadlo
Malá vodní "odstředivka" z jediného brčka pobaví a poslouží nejen v parném létě.
Pomůcky: brčko, jehla, špejle, pravítko, izolepa, voda v nádobě, řezák
Postup
- brčko uprostřed propíchněte jehlou, později tam prostrčíte brčko
- od středu si naměřte asi 2 cm na každou stranu a nařízněte v těch místech brčko
- prostrčte středem brčko, v naříznutí ohněte a izolepou připevněte ke konci špejle
- hotové rozstřikovadlo vložte do nádobky s vodou a rychle otáčejte, věřte, že budete zmáčeni ve chvíli
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
Vysvětlení
- otáčením soustavy vytahuje odstředivá síla vodu brčky do bočních otvorů, kde je rozstřikována do okolí
9. Vodní píšťala
Opět další pokus, tentokrát "akustický"...
Pomůcky: dvě brčka nestejného průměru, kousek plastelíny, nůžky, voda
Postup
- širší brčko na dolním konci ucpěte modelínou
- naplňte vodou a dovnitř těsně zasuňte tenčí brčko
- přiložte rty a foukejte
- povytahováním brčka měníte výšku tónu
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
Vysvětlení
- povytahováním brčka měníte výšku tónu, frekvence zvuku je závislá na jeho délce, se "zkracováním" brčka roste výška tónu
10. Vrtulka z brčka
Pokus a hračka v jednom.
Pomůcky: brčka, jehla, drátek, špejle, izolepa
Postup
- ustříhněte si kousek brčka, který uprostřed propíchnete jehlou, a prostrčte volně drátek
- drátek zatočte podle špejle z obou stran, aby budoucí vrtulka nevypadávala
- připevněte celé izolepou (podle fotografie) na delší brčko, do kterého budete foukat
- vrtulky mohou být různých tvarů, vyzkoušejte i "dvojitou vrtulku"
|
Autor díla: Jaroslava Pachlová |
- když budete foukat, vrtulky se krásně roztočí jako na tomto videu
Závěr
Tato desítka výrobků či pokusů není úplným výčtem činností, které se dají s brčky provádět.
Chceme ještě vyzkoušet stavby z brček a bonbonů marshmallow, výrobu různých matematických těles, výrobu brčkového reliéfu a pospojovat brčka pro zábavné pití s využitím i svítících brček.
Brčka jsme také využili v naší "bublinové škole" při tvorbě tvořítek a ok na bubliny.
Těmito "zábavnými" pracovními činnostmi spojenými s experimentováním vedu žáky k tomu, aby sami dále objevovali, navrhovali svá vtipná řešení a své nekonvenční nápady prakticky ověřovali. Zkušenosti potvrzují, že nejlépe se děti učí objevováním a vlastními prožitky. Některým žákům vyhovuje pracovat podle zadání a drží se přesného návodu, postupně se snažím i tyto žáky dovést k vlastnímu experimentování.
Někteří žáci přinášejí svá vylepšení pokusů či výrobků i z domova. Žáci rozvíjejí dále svoji tvořivost a jemnou motoriku. Podstatné pro toto vyrábění a bádání je také to, že náklady na tyto činnosti jsou zanedbatelné.