Podívejme se nyní na nejproblematičtější otázky, se kterými si studenti příliš neporadili a na které je potřeba se ve výuce více zaměřit (nejspíš nejen na naší škole). Z grafu lze vyčíst, kde byl hlavní kámen úrazu. Hned na 10 otázek neodpověděla správně ani třetina studentů, což je opravdu málo.
Přehled nejproblematičtějších otázek
Číslo otázky
|
Tématika
|
|
Úspěšnost
|
3
|
Vstupní a výstupní zařízení
|
|
30,2%
|
4
|
Operační systém
|
|
9,3%
|
8
|
Hardware
|
|
30,2%
|
11
|
Email
|
|
30,2%
|
16
|
Licencování softwaru
|
|
32,6%
|
17
|
Autorská práva a právo
|
|
20,9%
|
19
|
Informační bezpečnost
|
|
20,9%
|
20
|
Tabulkový procesor - graf
|
|
25,6%
|
22
|
Tabulkový procesor – vzorce
|
|
23,3%
|
24
|
Formátování textu
|
|
2,3%
|
Při bližším pohledu jsem musel konstatovat, že zaváhání v otázkách 3, 4, 8 a 11 je pro mě zklamáním, jelikož tato tématika byla předmětem výuky v 1. pololetí letošního školního roku a vysoká neúspěšnost padá tedy do jisté míry i na můj účet. Nejspíše i já mám v této oblasti, co se týče předávání znalostí, co zlepšovat. Prvákům snad lze odpustit neúspěch v otázkách 20 a 22, jelikož tabulkový procesor je čeká až příští školní rok. Překvapením je otázka 24, na kterou odpověděl správně pouze jeden jediný respondent. Navíc textový editor je probírán právě v tomto období.
Nejdramatičtější však je výsledek u otázek 16, 17 a 19, jelikož jde o velmi citlivé a závažné téma. Dle mého názoru je zapotřebí, aby všichni studenti měli kvalitní a dostačující přehled v problematice autorských práv, povinností, bezpečnosti při užívání PC, a především Internetu! A to již ze základní školy. Je až zarážející, kolik mladých lidí ví jak a kde něco stáhnout, ať je to MP3, film nebo pouze potřebný text do referátu, ale skoro nikdo neví, zda se nedopouští trestné činnost či jak mohou nadále se získaným materiálem nakládat. Stejně tak si málokdo uvědomuje rizika Internetu a umí se proti nim účinně chránit.
I tento problém dávám za vinu především sobě. Domnívám se však, že nejsem sám, kdo musí zlepšit výukový proces v této oblasti. Chystám se na základě výsledků tohoto testu věnovat několik vyučovacích hodin přímo oblasti práv a povinností uživatelů Internetu, a to hned na začátku příštího školního roku. Toto téma proberu oproti letošnímu roku daleko pečlivěji. Vždy se ho pokusím doprovodit příklady z praxe, jako třeba jaká může být trestná sazba u porušování autorských práv apod. Snad se mi podaří dosáhnout lepšího přehledu studentů o tom, co mohou a co nesmí. Na ověření výsledků určitě opět použiji právě tento snadno dostupný test. Možná, že se někdo z vás nechá inspirovat?
Poznámka:
Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Didaktika informační a komunikační technologie 02 na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.