Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Příprava školské reformy v Nigerii
Odborný článek

Příprava školské reformy v Nigerii

18. 1. 2007 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Informace o reformě školství pod hlavičkou "Vize 2020" v Nigerii.

Reformu školství nerealizují jen vyspělé státy, připravuje ji například též Nigerie. Hlavní roli v tomto procesu hraje nová federální ministryně školství paní Obiageli Ezekwesili, pod jejímž vedením byla vypracována koncepce ve formě bílé knihy nazvaná "Vize 2020: Role nigerijského vzdělávacího sektoru".

Od počátku se tento záměr setkává se značným zájmem veřejnosti a odporem některých kruhů podporovaným bývalými vůdci, za nichž nigerijský vzdělávací systém degeneroval a nyní je v horším stavu, než v jakém byl v dobách koloniálních. Nikdo z odpůrců reforem přitom nemyslí na studenty, kteří současnou zanedbaností školství, málo motivovanými učiteli, zastaralými osnovami, nedostatkem technologií trpí nejvíce.

Reformu připravují odborníci, z nichž většina vystudovala v zahraničí a má zkušenosti s prací na západních školách. Snaží se též angažovat v diskuzích a vysvětlovat smysl změn. Inspiraci hledají nejen ve vyspělém světě, ale též v těch rozvojových zemích, které již podobné reformy realizovaly. Je to například Chile, kterému se v 90. letech podařilo zvýšit kvalitu vzdělávání a snížit rozdíly mezi žáky, Botswana s programem na zlepšení základních škol, Namibie, kde byla zavedena povinná kvalifikace učitelů, nebo indický Rajasthan, který zapojil učitele do přípravy vlastních výukových plánů.

Některé prvky reformy již byly realizovány. Ve spolupráci mezi Národní komisí pro pedagogické fakulty a Radou pro registraci učitelů již např. byla základní schopnost využívat technologie zapracována do povinných standardů pro učitele. Pracuje se též na tom, aby byly technologie přiměřeným způsobem integrovány do výuky na pedagogických fakultách. Situace, v níž studenti převyšovali učitele v počítačových znalostech, již byla neudržitelná a vedla k celkovému snížení jejich důvěryhodnosti. Díky Webu mohou studenti vše, co jim učitelé říkají bezprostředně konfrontovat se skutečností.

Celý nigerijský reformní plán je již téměř hotov. V plné míře by se měl začít realizovat ještě letos. K tomu, aby byl úspěšný, musí ale být splněny určité podmínky. Musí být k dispozici dostatek lidských zdrojů, hlavně učitelů. To znamená, že záměr musí být akceptován většinou zainteresovaných včetně studentů, rodičů, řídících pracovníků i soukromým sektorem. Musí mít k dispozici dostatek financí, hlavně za účelem vybudování infrastruktury a zavedení technologií do škol. Musí být doprovázen důsledným hodnocením úspěšnosti na všech úrovních, učitele nevyjímaje.

Při rozhodování je třeba myslet na to, že vzdělávání hraje významnou roli na cestě každého jedince k plnému uplatnění jeho schopností. Dává možnost dělat informovaná rozhodnutí, pomáhá řešit sociální problémy, omezuje diskriminaci a umožňuje vidět dál než k nejbližšímu horizontu. Celá řada lidí si tyto skutečnosti uvědomuje. Podle průzkumu, který byl nedávno proveden, je mezi 3000 nigerijskými studenty technických středních škol 87% jednoznačně pro realizaci reforem.

Jak se zdá, bude mít úspěch reformy školství značný vliv na budoucí schopnost Nigerie přežít v globalizovaném světě a umožnit svým lidem důstojně žít. Bude to dlouhá a nesnadná cesta, která nemá alternativu. Je velice sympatické, že současný nigerijský prezident Obasanjo, který má na daném trendu velkou zásluhu, jde též příkladem a ve svých 70 letech se zapsal ke studiu na Open University v Abuja.

Snad související rozhodnutí nigerijské vlády zapojit se do programu nadace One Laptop per Child, tj. vybavit každého školáka přenosným počítačem s připojením do internetu, započatou cestu alespoň trochu usnadní!

 

zdroje: Emmanuel Edukugho - 2006: Reinventing Education by Ezekwesili, allAfrica.com, January 4, 2007
Manny Aniebonam - The Imperatives of Nigerian Education Reforms, allAfrica.com, January 9, 2007
Manny Aniebonam - Nigerian Education Reform, allAfrica.com, January 16, 2007
Olubusuyi Adenipekun - Education Authorities Task Teachers On ICT Skill Acquisition, VANGUARD, January 11, 2007

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.