Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Studenti z Ankeny mají digitální podporu
Odborný článek

Studenti z Ankeny mají digitální podporu

6. 2. 2007 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o možnostech využití digitálních záznamníků zvuku ve výuce.

Střední škola (náš 2. stupeň) Northview Middle School v Ankeny (poblíž Chicaga ve státě Iowa) úspěšně experimentuje s využitím dnes snadno dostupných digitálních záznamníků zvuku. Významnou pomoc přináší tato technika studentům s poruchami učení vyžadujícím zvláštní přístup. Běžně se však používá též při výuce jazyků i jinde.

Podle místního učitele informatiky Sandiho Rankina jsou výukové možnosti digitálních záznamníků zvuku „téměř nekonečné". Někteří učitelé digitálně zaznamenávají domácí úkoly i texty, s nimiž se ve výuce pracuje. Nahrávky jsou pak využívány dětmi, jež chyběly, ale i těmi, kterým učení poslechem více vyhovuje. Jednou z možností, jak tyto záznamy předat uživatelům, je teď tolik oblíbený podcasting.

Zvláště významnou podporu přináší využití této techniky žákům, kteří mají problémy s pochopením významu čteného textu. Podle specielní pedagožky Candee Morrison je zlepšení výsledků s využitím možnosti si zadání úlohy poslechnout u některých dětí přímo zásadní.

Deváťák Bill Taylor doslova říká: „Zvukový záznam mi hodně pomáhá, protože se mi občas stává, že neporozumím některým slovům, když čtu. Při poslechu nemám problém. Doufám, že budu moci záznamník použít i u závěrečných zkoušek na konci roku."

Osmák Tyler Junk, člen školního pěveckého sboru, vložil vlastnoručně vyrobený záznam jedné písně do osobní powerpointové prezentace popisující jeho život ve škole i mimo ni. Jiný osmák Brendan Anliker se velice těší, až tato technologie dorazí i do jejich třídy. Zrovna nedávno dělal referát s prezentací před celou třídou na téma holocaust. Byl by si rád svou řeč zaznamenal, aby věděl, „jak zněl jeho hlas, a zda neměl mluvit hlasitěji nebo pomaleji". Brendan Anliker je přesvědčen, že je využití digitálních záznamníků ve škole dobrý nápad už proto, že většina dětí používá vlastní digitální přehrávač k poslechu hudby. Proto pro ně není problém si školní zvukové nahrávky kdykoli a kdekoli poslechnout. Sám se pomocí záznamů paní učitelky též zdokonaluje ve francouzštině.

Nikoho jistě nepřekvapí, že žáci s využíváním této technologie nemají sebemenší problém. Když je třeba, rádi učitelům s technickými záležitostmi pomohou.

 

zdroje: Emily Curtis - Northview's students get digital help, DesMoinesRegister.com, January 18, 2007
Bořivoj Brdička - Do škol přichází podcasting, Česká škola.cz, 31.8.2006
připravil: Bořivoj Brdička

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Mezioborove presahy:

  • Gymnázium
  • Fyzika