Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Člověk a jeho zdraví - rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV do ŠVP
Odborný článek

Člověk a jeho zdraví - rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV do ŠVP

7. 2. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Hana Pernicová

Anotace

Ukázka je příkladem rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV, vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, tematického okruhu Člověk a jeho zdraví, do ročníků nebo delších časových období. Dokumentuje rozsah i hloubku daného tematického okruhu na 1. stupni základního vzdělávání. Je využitelná při tvorbě ŠVP na plně organizovaných i málotřídních školách.

Tematický okruh Člověk a jeho zdraví je v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání pevnou součástí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Mezi pěti tematickými okruhy, které danou vzdělávací oblast tvoří - Místo, kde žijeme; Lidé kolem nás; Lidé a čas; Rozmanitost přírody; Člověk a jeho zdraví, zaujímá rovnocenné postavení.

Ze zkušeností s ověřováním tvorby školních vzdělávacích programů na základních a málotřídních školách víme, že tematický okruh Člověk a jeho zdraví je v učebních osnovách prvouky a přírodovědy často neprávem opomíjen, nebo redukován na nepřijatelné minimum, přestože je pro nejmladší žáky důležitou průpravou k cílené výchově ke zdraví na vyšším stupni základního vzdělávání (osvojené poznatky a dovednosti v prvouce a přírodovědě se v další etapě základního vzdělávání cíleně rozvíjejí a prohlubují a současně se u žáků formují pozitivní postoje k vlastnímu zdraví i zdraví jiných a utvářejí se zásadní životní hodnoty potřebné pro plnohodnotný život v dospělosti a ve stáří).

Výchova ke zdraví by žáky měla kontinuálně provázet v celém průběhu základního vzdělávání prostřednictvím cíleného, nepřetržitého a promyšleného výchovného působení na žáky v dané problematice a vytvářením zdravého učebního prostředí. To však předpokládá vynaložení nemalého úsilí k vytvoření duševní pohody (přiměřenost vzdělávacích požadavků, eliminace stresu), věcného (estetické, podnětné a hygienické prostředí), sociálního (kvalita mezilidských vztahů - úcta, důvěra, pocit bezpečí) a organizačního (věcné uspořádání života školy) prostředí školy, které ve vzájemné součinnosti budou podporovat zdraví žáků, pedagogických i ostatních pracovníků školy.

Ukázka je příkladem rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV, vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, tematického okruhu Člověk a jeho zdraví, do ročníků nebo delších časových období.

Autorka postupuje od osvojování si elementárních poznatků o lidském těle, zdravém stravování a osobní hygieně v 1. období (1. a 3. roč.) přes specifičtější poznatky a dovednosti týkajících se dospívání, vztahů k druhému pohlaví, osobního bezpečí, rizikového chování a formativního působení v oblasti postojů a žádoucích životních hodnot ve 2. období (4. a 5. roč.).

Ukázka je záměrně podrobně propracovaná, aby co nejpřesněji dokumentovala rozsah i hloubku daného tematického okruhu na 1. stupni základního vzdělávání. Je využitelná při tvorbě školního vzdělávacího programu na plně organizovaných i málotřídních školách.

Ukázka ke stažení zde

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Hana Pernicová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět