Odborný článek

Houby, 6. třída

6. 4. 2011 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jaroslava Marková

Anotace

Příprava vyučovacích hodin tématu houby s pozorováním a praktickou činností žáků.

Cíl

Doplnit teoretické učivo přírodopisu praktickou činností. Poukázat na krásu a rozmanitost přírody.

Dílčí cíle:

žáci zjistí, že houbu netvoří jen plodnice

žáci si povšimnou estetické stránky plodnic, jejich rozmanitosti

žáci rozeznají dva rozdílné druhy plodnic podle rouška

žáci se procvičí v pozorování a biologické kresbě

Úvod

Žáci 6. třídy, kteří se učí podle učebnic ekologického přírodopisu, začínají tématem les a již koncem září se dostanou k tématu houby. Téma je výborné v tom, že lehce umožňuje aktivizaci žáků a žáci mohou plodnice hub pozorovat nejen v atlase, ale i přímo a potom se je sami pokusit vytvořit. I v případě, že je suchý podzim, najdeme v okolí školy nějaké nejedlé plodnice, například dřevokazných hub.

Průběh vyučování

1. vyučovací hodina – motivace a osvojování učiva

Učitel před vyučováním utrhne alespoň jednu plodnici houby se zbytkem podhoubí, v ideálním případě jednu do každé lavice. Plodnici s žáky pozoruje lupou, poté pracuje s učebnicí (Ekologický přírodopis, kapitola Houby), sešitem a mikroskopem. Přečtou si text a zodpoví některé otázky, nakreslí do sešitu houbu a přidají zápis, pozorují trvalý preparát (rouško houby) mikroskopem. Na závěr hodiny je vhodné, aby žáci sami plodnici podélně rozřízli a znovu pojmenovali její části. Některou z otázek v učebnici zadáme v případě potřeby za domácí úkol.

Milimetrový proužek plodnice s rouškem si mohou žáci odříznout a dát sušit na noviny. (Čerstvá plodnice prosákne sešitem přes několik listů).

2. vyučovací hodina – procvičování a upevňování vědomostí

Teoretická část vyučovací hodiny (20 min): Učitel rozdá žákům pracovní list k tématu houby. Žáci čtvrt hodiny samostatně pracují, poté pracovní list společně zkontrolujeme.

Praktická část vyučovací hodiny (20 min): Žáci vezmou na lavice podložky, špendlík a Petriho misku s vodou. Učitel rozdá modelovací hmotu. Každý má za úkol vymodelovat hřib a muchomůrku nebo jinou houbu dle domluvy. Učitel musí určit místo, kam dají žáci hotové výrobky sušit.

Žáci si vlepí do sešitu pracovní list a proužek plodnice usušený z minulého týdne.

3. vyučovací hodina – dokončení estetického dojmu

V průběhu některé další vyučovací hodiny věnujeme deset minut barvení hub.

Praktická část:

Pomůcky:

  • učebnice, atlas hub
  • plodnice houby, nožík a lupa
  • mikroskop a trvalý preparát
  • pracovní list
  • modelovací hmota tuhnoucí na vzduchu
  • podložky, špendlíky
  • voda v Petriho misce,
  • temperové barvy, štětec

Postup:

  • vyhledat tvar houby v atlase hub, učebnici apod.
  • na podložce vymodelovat namočenými prsty houbu
  • pomocí špendlíku vymodelovat rouško, případně prsten atd.
  • nechat uschnout
  • nabarvit temperou

Reflexe

Žáci dobře rozeznávají základní jedlé a jedovaté plodnice hub, také stavbu těla plodnice znají obstojně z přírodovědy. Zaměřila jsem se hlavně na stavbu těla, chtěla jsem, aby si uvědomili, že houba není jen plodnice, ale především vlákna podhoubí, a že je to unikátní živý organismus.

V době výuky nématu nebyla zrovna houbařská sezona, proto jsme k posuzování krásy a rozmanitosti plodnic využili více atlasy a modely hub.

Práce s plodnicemi, lupou, mikroskopem a modelínou žáky aktivizuje, ale pro učitele je mnohem obtížnější udržet ve třídě kázeň.

Žáci šesté třídy nejsou příliš zběhlí v biologické kresbě, je nutné jim před prací sdělit základní pravidla.

Při vyplňování pracovního listu si žáci zopakují stavbu těla a výživu hub a v praktické části tyto znalosti využijí. Bohužel zažité stereotypy se jen těžko narušují, proto i přes zopakování tématu polovina žáků automaticky modeluje jen plodnice bez náznaku podhoubí.

Literatura a použité zdroje

[1] – KVASNIČKOVÁ, Danuše. Ekologický přírodopis 6. 4. vydání. Praha : Fortuna, 2009. 128 s. ISBN 978-80-7373-056-7.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
48.83 kB
Dokument
Pracovní list - houby

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jaroslava Marková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
6. 4. 2011
Práce s přírodninami je ve výuce často opomíjena stejně jako nácvik schematické kresby. Příspěvek ukazuje cestu, jak propojit pozorování plodnic hub s teoretickou výukou i kreativní činností žáků.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání