V příspěvku budu demonstrovat použití softwaru GeoGebra při výuce matematiky a související chyby žáků, kterých se dopouští při využití tohoto softwaru. Příklady vychází z učebnice Sbírka úloh z matematiky pro 7. ročník základní školy autorů Odvárko a Kadleček a odpovídají Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace.
Software GeoGebra je multiplatformní[1], dynamický program určený pro všechny úrovně výuky geometrie a algebry. Je volně k dispozici na http://www.geogebra.org. Lze jej provozovat jak prostřednictvím lokální instalace, tak bez instalace pomocí appletu ve web prohlížeči GeoGebra. Je plně lokalizovaná do českého prostředí.
Každý příklad obsahuje následující body:
Žáci sestrojují obrazy rovinných útvarů ve středové souměrnosti s využitím dynamického softwaru. Program GeoGebra umožní žákům manipulovat s vzorem a středem souměrnosti. Změnou těchto parametrů mohou modelovat rovinné útvary, lépe tak pochopí vlastnosti středové souměrnosti.
Žáci sestrojí obraz osmiúhelníka ve středové souměrnosti se středem S. Zadaný útvar nejprve narýsují do sešitu (s pomocí rýsovacích pomůcek), poté stejný osmiúhelník sestrojí v programu GeoGebra. Pohybem figur modelují v programu jiné tvary vzoru.
Obrázek 1: Středová souměrnost |
Vložit obrázek
Pravidelný mnohoúhelník
Středová souměrnost
Chyby žáků:
Žáci sestrojují rovinné rovnoběžné útvary s využitím dynamického softwaru. Program GeoGebra umožní žákům měnit parametry rovinných útvarů (délku, velikost úhlů). Při zjišťování vlastností rovnoběžníků využijí žáci možností programu, kdy mohou měřit velikosti úhlů, délku úseček a úhlopříček. Tyto parametry mohou ihned dynamicky měnit a lépe pak pochopit vlastnosti a rozdělení rovnoběžníků.
Žáci sestrojí čtverec v programu GeoGebra. Změří délku stran, velikost vnitřních úhlů, sestrojí jeho úhlopříčky a změří jejich velikost a úhel, který svírají. Na základě zjištěných skutečnosti dokážou žáci zobecnit vlastnosti čtverce a změnou figury tyto vlastnosti potvrdit.
|
Vzdálenost
Obsah
Pravidelný mnohoúhelník
Úhel
Žáci sestrojují trojúhelník s využitím vět o shodnosti trojúhelníků (SSS). Při sestrojování využívají dynamického softwaru. Program GeoGebra umožní žákům modelovat počet řešení (trojúhelníková nerovnost) konstrukční úlohy. Žáci parametry mohou dynamicky měnit a vyvodit potřebné vztahy ihned z aktuální polohy figury.
Žáci sestrojí trojúhelník ABC pomocí věty SSS. Nejprve trojúhelník konkrétních rozměrů sestrojí s pomocí rýsovacích potřeb do sešitu, poté využijí programu GeoGebra. V programu již nezadávají konkrétní rozměry, ale využijí režim posuvník, kde mohou měnit parametry délek stran trojúhelníku. Změnou těchto parametrů sestrojí stejný trojúhelník, který mají narýsovaný v sešitu, a porovnají správnost obou řešení. Poté v dynamickém programu mění délky stran trojúhelníka a vyvozují závěry o počtu řešení v závislosti na délce jednotlivých stran trojúhelníku.
|
Posuvník
Úsečka dané délky z bodu
Kružnice daná středem a poloměrem
Průsečík obou objektů
Mnohoúhelník
Tipy pro učitele:
Program GeoGebra používám při výuce matematiky již pět let ve všech ročnících druhého stupně ZŠ. Pozitivně hodnotím dynamičnost programu, lze opakovaně modelovat konstrukce. Žáci během výuky snáze pochopí vlastnosti geometrických konstrukcí, geometrických těles, grafů a vztahy mezi nimi. Postup demonstruji pomocí interaktivní tabule. Vždy však dbám na to, aby žáci uměli konstrukční úlohy také rýsovat do sešitu s rýsovacími pomůckami a využívali programu jako doplněk pro kvalitní výuku matematiky ve škole.
VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2009.
GeoGebra. [online]. [cit. 2011-03-30]. Dostupný z WWW: <http://www.geogebra.org>.
HOHENWATER, M.; HOHENWATER , J. Introduction to GeoGebra. 2008.
HOHENWATER, M.; HOHENWATER , J. GeoGebra 3.2 Help Document. 2007.
ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Sbírka úloh z matematiky pro 7. ročník základní školy. Praha : Prometheus, 2002.
[1]Program může běžet pod operačním systémem Microsoft Windows, MacOS X nebo Linux.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Využití dynamické geometrie na základní škole.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025