Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud co...

Ikona informativni

Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing

Autor: Ondřej Neumajer
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek předkládá aktuální pohled na problematiku uplatnění ICT koordinátorů na školách v souvislosti s vývojem online výukových aplikací směrem ke cloud computingu.
Klíčová slova: ICT koordinátor, cloud, vzdělávací technologie, web 2.0, Google, Microsoft, kompetence

Text článku:

Při rozhovorech s ICT metodiky na školách lze velmi často slyšet názor, že jejich současné snížení přímé vyučovací povinnosti je nedostatečné. Připomeňme si, že toto snížení vycházející z nařízení vlády z roku 2005 je vlastně jedním z nejlepších zachovalých výstupů tehdejší Státní informační politiky ve vzdělávání. Učitel pověřený výkonem funkce metodika ICT může podle počtu žáků školy mít snížený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti až o pět hodin. ICT metodici často tvrdí, že tento počet hodin je bohužel příliš malý.

Situace na školách je velmi různorodá. Zkušenost ukazuje, že skutečnému záměru – tedy metodické pomoci ostatním učitelům a žákům v integrování ICT do vzdělávání a učení – je věnována jen malá část z hodinové dotace práce ICT metodika. Významnou část zabírá metodikům koordinace nebo správa počítačů, sítí a služeb, které jsou ve školách ostatním učitelům a žákům nabízeny. Z rychlých šetření ÚIV například vychází, že čtvrtina všech oslovených škol čeká na opravu závady celý týden, téměř pět procent škol pak dokonce celý měsíc.

Technologický pokrok jde ale nespoutaně dále. Stejné problémy s koordinací a správou ICT služeb denně řeší tisíce škol i firem. Poslední dobou se začíná prosazovat nový typ technologií, který by mohl v této oblasti školám významně ulehčit situaci. K uvolnění rukou ICT metodika může pomoci tajemný anglický výraz cloud computing.

Počítače v oblacích

Cloud computing lze zjednodušeně podle české Wikipedie popsat jako poskytování služeb či programů uložených na internetových serverech s tím, že uživatelé k nim mohou přistupovat například pomocí webového prohlížeče a používat je prakticky odkudkoliv. Zákazníci si nekupují tradiční krabicový software, ale platí za jeho on-line využívání. To spolu přináší spoustu výhod, některé nevýhody, každopádně ale nemalou změnu. Minimálně v myšlení a chápání využití ICT.

Služby cloud computingu jsou jako dělané pro školy. Hned další dobrá zpráva je, že velké množství služeb, které si dosud školy zajišťovaly samy, jsou nabízeny českým školám zdarma. Nabídka aplikací se pohybuje od kancelářských aplikací, přes správu e-mailových schránek, školních informačních systémů nebo výukových aplikací až po celé operační systémy provozované v prohlížečích.

Google v mracích

Mezi nejznámějšího poskytovatele cloudových aplikací patří bezpochyby společnost Google. Její produkt Google Apps pro školy nabízí balík nastavitelných on-line služeb spravovaných na vlastní doméně patřící škole. Jedná se například o elektronickou poštu, textový editor, tabulkový kalkulátor, editor prezentací, kreslení, kalendář akcí, mapy. Součástí je i webhosting s WYSIWYG editorem nebo s jednoduchým redakčním systémem. Aby byly aplikace konkurenceschopné tradičním desktopovým programům, umožňují vytvářet a číst dokumenty známých formátů (PDF, DOC, XLS, PPT, iCal, CSV atp.).

Vše je dostupné na serverech společnosti Google, takže ve škole nepotřebujete stahovat, instalovat, ani udržovat žádný serverový hardware ani software. Už chápete, proč v názvu článku hovořím o rozvázaných rukách ICT koordinátorů?

Navíc nadšenci seskupení kolem české pobočky Google vytvořili speciální skupinu, Google User Group, která má i vlastní sekci pro školy. Začátečníkům vřele doporučuji pročíst tyto stránky a v případě potřeby se na něco zeptat v diskuzním fóru, nebo se přihlásit na tradiční prezenční školení.

Microsoft v mracích

Nezahálí ale ani silná konkurence. Společnost Microsoft nabízí cloudovou pětici aplikací: Microsoft Exchange Online, Office SharePoint Online, Office Communications Online, Office Live Meeting a Microsoft Office 2010. Ve všech případech se jedná o on-line verze zaběhnutých serverových produktů Microsoftu. Přehled webových aplikací MS Office je dostupný na stránkách Office Web Apps.

Speciálně pro školy je určen portál Moderní správce, pro zájemce o zajímavý cloudový balík aplikací pak jeho rubrika Microsoft Live@edu. Balíček aplikací Windows Live obsahuje kromě mnoha aplikací (stejně jako v případě balíčku od Google) také chválenou službu Live SkyDrive pro ukládání souborů o velké kapacitě.

Semináře pořádané společností Microsoft mají pěkný název Večerní univerzita a probíhají zdarma v Praze nebo je možné je sledovat on-line.

A další on-line…

Zajímavé stránky o výhodách cloud computingu pro vzdělávání a konkrétní příklady jeho využití ze škol nabízí v češtině na pěkně zpracovaných stránkách společnost IBM pod názvem Chytřejší vzdělávání.

Postupně přicházejí na chuť distribučnímu modelu software jako služba také české společnosti, které pomocí něj nabízejí služby dříve pevně spojené s instalací serveru ve škole. Například plzeňská společnost Škola OnLine, která nabízí stejnojmenný informační systém pro školy. Ten se postupně vyvíjel a v současné době patří mezi nejlepší školní IS v Česku.

Jeden z nejvýznamnějších producentů vzdělávacích programů, hořovická společnost Terasoft, produkuje už dlouhou dobu své nové programy jak ve verzi pro CD-ROM, tak jako on-line aplikace vytvářené technologií Adobe Flash.

Společnost Langmaster nabízí některé vybrané kurzy ze vzdělávacího systému Moderní Brána vědění zdarma jako součást portálu Lidé společnosti Seznam.cz. A takhle by šlo pokračovat dalšími českými a zahraničními výrobci, kteří nabízejí své produkty pro školy on-line …

Dvě strany mince

Právě trend cloudu pěkně zapadá do jiného moderního trendu, a tím jsou netbooky. Počítače, na kterých není potřeba provozovat žádný výpočetně náročný software, mohou být méně výkonné a tudíž levnější. To hlavní, co netbook ke své činnosti ve škole potřebuje, je rychlý přístup k Internetu a občas dobít akumulátor.

Jednou z hlavních výhod, kterou cloud computing uživatelům nabízí je obrovský výkon. Serverové farmy, které mají velké nadnárodní společnosti rozmístěny po celém světě, umožňují v případě nutnosti vyblokovat ze svých zdrojů dostatečný výpočetní výkon pro potřeby uživatelů. To je například nutné, když ke stejné aplikaci přistupují všichni studenti z jedné nebo i z více učeben zároveň. Pokud bychom na podobnou službu chtěli použít vlastní školní server, museli bychom ho dimenzovat právě na takovou pro školu typickou situaci, kdy si např. všichni žáci na začátku vyučovací hodiny aplikaci spustí. Tento draze zaplacený výpočetní výkon by ale naprostou většinu dne využit nebyl.

Jako všechno, i cloud computing má své meze a negativa. Předně je potřeba přiznat, že se stále jedná o moderní trend, který se  v Česku zabydluje jen pomalinku. Ačkoli jsou mu dnes přičítány světlé zítřky, nakonec může být vše jinak. To jsme v oblasti ICT zažili již vícekrát.

Mezi negativa cloudu se uvádí zejména závislost na poskytovateli služeb a připojení k Internetu. Krabicový software je váš a zacházení s ním je čistě záležitostí vaší školy. O přístup k aplikaci provozované poskytovatelem se sice nemusíte starat a mnohé jsou pro školy zdarma, ale nic není horší nežli zoufání, když nutně potřebujete ke svým datům „někde na Internetu“ a služba není momentálně dostupná. Podle zkušeností autora se jedná především o psychologický aspekt. V naprosté většině případů je totiž profesionální IT poskytovatel schopen zajistit provoz služby mnohonásobně lépe a ve větší kvalitě, nežli školní správce nebo ICT metodik.

Jiným problémem může být nepříjemný pocit ze ztráty dat, resp. ztráty vlastnictví dat. Vaše dokumenty už nebudou uloženy na lokálním disku vašeho počítače či školního serveru, ale někde v mraku. Samozřejmě, o autorská práva nepřijdete, a pokud nenastane nějaký zásadní problém, neměl by se k vašim datům, dostat ani nikdo jiný. Platí vlastně stejné argumenty, jako v předchozím případě.

Pokud vás cloud computing oslovil, ale bojíte se příliš radikálních změn, existuje ještě jisté „meziřešení“. Některé aplikace není nutné používat prostřednictvím webového klienta, ale je možné zůstat u tradičního zažitého modelu. Například poštu můžete i nadále vytvářet a číst prostřednictvím vašeho oblíbeného e-mailového klienta. Ten bude ale napojen protokolem IMAP na server s poštou vaší školy provozovaný například Googlem. On-line aplikace Microsoftu jsou v mnoha případech také provázány s operačním systémem, na který jste zvyklí.

V každém případě je cloud computing zajímavá novinka posledních let, která je pro školy vzhledem k nabídkám na trhu velmi atraktivní. Zdá se, že právě toto online prostředí naznačuje, jakým směrem se další vývoj ICT bude ubírat. Existuje zde obrovské množství navzájem si konkurujících často zdarma dostupných služeb (web 2.0), jejichž nabídka se dynamicky mění. Ve školním prostředí navíc odpadá jedna z hlavních překážek pro jejich využívání. Požadavek na bezpečnost a utajení dat je zde na mnohem nižší úrovni, než u komerčních firem. Ukazuje se tedy, že znalost tohoto prostředí, tj. schopnost vybrat pro libovolnou výukovou situaci nejvhodnější řešení, je novou nutnou kompetencí nejen pro školní ICT koordinátory, ale vlastně pro všechny učitele.

Pozn.:
S laskavým svolením autora i vydavatele s mírnou úpravou převzato z
NEUMAJER, O. Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing. Nový Jičín : KVIC, 11. 2010.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 10. 01. 2011
Zobrazeno: 7252krát
reklama
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.75
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

6 uživatelů Hodnocení článku : 5
2 uživatelé Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
NEUMAJER, Ondřej. Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing. Metodický portál: Články [online]. 10. 01. 2011, [cit. 2016-12-06]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10447/ROZVAZTE-ICT-KOORDINATORUM-RUCE-ANEB-CLOUD-COMPUTING.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.

reklama

Komentáře RSS komentářů článku