Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Vzdělávání žáků s více vadami v ZŠ speciální Diakonie ČCE Ostrava
Odborný článek

Vzdělávání žáků s více vadami v ZŠ speciální Diakonie ČCE Ostrava

Anotace

Příspěvek přináší informace o způsobu a organizaci výuky dětí s vícečetným postižením, o struktuře vyučovacího dne, odpovědnosti pedagogických pracovníků a požadavcích na odborné znalosti a dovednosti pedagogů.

Základní škola speciální Diakonie ČCE Ostrava byla zřízena v roce 1993 v domě Foibé, kde doposud působí a sdílela několik let prostory společně se stacionářem. Škola se od samého počátku zabývá výchovou a vzděláváním dětí a žáků s těžkým kombinovaným postižením. Jedná se o žáky s hlubokým a těžkým mentálním postižením v kombinaci s různými formami dětské mozkové obrny, se zrakovými a sluchovými vadami, autistickými rysy, autismem a epilepsií. 90% žáků je imobilní, inkontinentní, nekomunikující verbálně.

V roce 2004 v prostorách školy vznikla multisenzorická místnost Snoezelen. Je vybavena vyhřívanou vodní postelí, vhodnými světelnými efekty, válci, pomůckami nabízejícími zrakové, sluchové, čichové a hlavně hmatové podněty. Tyto pomůcky poskytují žákům širokou škálu smyslových podnětů ovlivňujících duševní a také tělesnou stránku a motivují je k pohybu. Zde také probíhá speciálně-pedagogická aktivita bazální stimulace - povzbuzující a uvolňující masáže končetin, masáže stimulující správné a pravidelné dýchání, polohování k uvědomění si vlastního těla. Škola pro žáky organizuje exkurze, kulturní a sportovní akce, školní vzdělávací výlety, ozdravný pobyt. Zapojuje se do sportovních, sběrných a výtvarných soutěží.

Každý žák má vypracovaný individuální vzdělávací plán. Výsledky práce žáků se hodnotí na pedagogických radách a IVP se aktuálně upravuje podle konkrétních potřeb žáka. Pro pravidelnou komunikaci pedagog-rodič má každý žák tzv. informační sešit. Rodiče jsou denně informováni o průběhu vyučovacího dne a o činnostech, které žák vykonával, jak je zvládl, o absolvování podpůrné terapie, četnosti a průběhu epileptických záchvatů.

Organizace výuky

Organizace školního roku a vyučovacího dne je dána Organizačním řádem, který stanovuje povinnosti pracovníků dle zařazení do jednotlivých funkcí, organizaci vyučování, rozpis podpůrných terapií a služeb a jmenovitě odpovědnost pracovníků za jejich realizaci. Vyučování probíhá ve vyučovacích blocích, obsah učiva jednotlivých předmětů se vzájemně prolíná a doplňuje. Vyučovací bloky prolínají prvky muzikoterapie, které formou hry vhodně motivují žáky k činnostem, jsou využívány různé formy alternativní a augmentativní komunikace MAKATON, piktogramy, facilitační komunikace vedoucí k pochopení a zdárnému zvládnutí zadaného úkolu. Vzhledem k charakteru výuky základní školy speciální pro žáky s více vadami má třídní učitel právo na individualizované a pružné úpravy vyučovacího procesu, které vyplývají ze speciálních vzdělávacích potřeb žáků. Tyto úpravy jsou zahrnuty a zdůvodněny v individuálním vzdělávacím plánu každého žáka.

Pedagogičtí pracovníci mluvené slovo doprovázejí piktogramy a znaky MAKATONU. Uskutečňuje se bucofaciální stimulace a osobní hygiena. Dopoledne se třída účastní tzv. ranního kruhu. Je to výchovně vzdělávací činnost typická pro všechny církevní školy zabývající se výchovou žáků s kombinovaným postižením. Žáci skupinově identifikují fotografie spolužáků, přiřazují jména a barvy. Určují den v týdnu, roční období, počasí v daný den, pomocí piktogramů a MAKATONU společně sestavují rozvrh vyučovacího dne. V ranním kruhu žáci společně zpívají dětské a lidové písničky a s pomocí hrají na Orfovy nástroje. Po ranním kruhu probíhá výuka dle rozvrhu, a to skupinově nebo individuálně až do oběda. Přestávky ve vyučování jsou zřizovány na pokyn třídního učitele podle aktuálních potřeb žáků s kombinovaným postižením a jsou využívány k jejich odpočinku a relaxaci.

Jednotliví pedagogové řeší koncepčně rovněž sociální problémy klientů. Touto problematikou je nutné se zabývat, protože žáci s těžkým postižením neřeší běžné sociální situace jako většina populace, ale potýkají se s dalšími obtížnými úkoly, které s sebou nese kombinované postižení. Škola například organizuje svoz a rozvoz žáků jako službu pro ty rodiče, kteří si nemohou dítě sami dopravit. Většina žáků žije ve společné domácnosti pouze s matkou a mají další sourozence. Zájem matek o přepravu dítěte přesahuje současné možnosti speciální školy, školním automobilem je možné najednou přepravit maximálně 4 žáky.
Dle typu a míry postižení jsou žáci převáženi ve speciálních autosedačkách. Za bezpečnost dětí při rozvozech zodpovídá službu konající pedagogický pracovník a řidič.

Požadavky kladené na pedagogické pracovníky

Pro kvalitní zajištění výchovy a vzdělávání je nezbytné další vzdělávání vedoucí k prohlubování odborné kvalifikace. Pro pedagogy speciální školy je nutností získat znalosti v netradičních metodách nonverbální komunikace (výuka v jazyce MAKATON, bucofaciální a orofaciální stimulace, výuka obrázkového komunikačního systému) a v oblasti speciálně pedagogické péče (bazální stimulace, rehabilitační cvičení, muzikoterapie, arteterapie). Vzdělávání žáků dané vzdělávacími programy je doplňováno také o pravidelné polohování podle Bohatha, vertikalizování, cvičení na rehabilitačních balonech, míčkování, realizaci perličkových a hydromasážních koupelí, vodní rehabilitace, bucofaciální stimulace, terapie dle konceptu bazální stimulace, povzbuzující a uvolňující masáže a zajišťování hipoterapie. Kromě odborné kvalifikace se vyžaduje od pedagogického pracovníka mimořádná míra trpělivosti a schopnosti vcítit se do myšlenkových pochodů žáka s postižením a vysoká míra kreativity.

Kombinace postižení u dětí a žáků školy

Ve školním roce 06/07 se ve třech třídách vzdělávalo celkem 19 žáků od 5 let do 20 let podle

  • Vzdělávacího programu pomocné školy (6 žáků)
  • přípravného stupně (5 žáků)
  • Rehabilitačního vzdělávacího programu (8 žáků)

Mentální úroveň - 2 HMP, 16 TMP, 1 STMP
DMO - 15 žáků
Centrální hluchota - 2 žáci
Zrakové vady - 6 žáků
Autistické rysy - 6 žáků
Narušená komunikační schopnost - 18 žáků

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Irena Savková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.