Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Vzdělávání žáků s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami
Odborný článek

Vzdělávání žáků s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami

11. 12. 2007 Speciální vzdělávání
Autor
Mgr. Jitka Macháčková
Spoluautor
Petra Jindová

Anotace

Organizace vzdělávání žáků s těžkým mentálním, tělesným a smyslovým postižením, používané pomůcky, průběh vzdělávací jednotky. Možnosti, úskalí a význam vzdělávání těchto žáků z pohledu učitele. Ukázky individuálních vzdělávacích plánů.

V Základní škole Nerudova 5 v Říčanech se vzdělávají žáci s mentálním postižením různého stupně. K dispozici máme třídy základní školy praktické a dvě třídy speciální. Od loňského školního roku vyjíždějí učitelky také do nedalekého dětského domova, kde pracují na základě individuálního vzdělávacího plánu se čtyřmi žáky vzdělávanými podle Rehabilitačního vzdělávacího programu pomocné školy č. j. 15988/2003-24 a jednou žákyní vzdělávanou podle Vzdělávacího programu pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy č. j. 24035/97-22. Jedná se o děti se středně těžkým a těžkým mentálním postižením v kombinaci s dalšími vadami - těžkým tělesným a smyslovým postižením. Odbornou pomoc speciálním pedagogům poskytuje SPC Školní 291, Brandýs nad Labem prostřednictvím konzultantů. S nimi mohou učitelky spolupracovat při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů a konzultovat případné změny v pojetí výuky u jednotlivých žáků.

Vzhledem k velmi závažným postižením žáků pedagogové využívají prvky modelu Portage, který umožňuje maximální zefektivnění procesu vzdělávání těchto žáků. Speciální pedagožky absolvovaly seminář a získaly kvalifikaci pro práci se žáky podle tohoto modelu. Zpočátku probíhala výuka dvakrát týdně po třech vyučovacích hodinách. V letošním školním roce byla rozšířena na čtyři dny v týdnu, rovněž po třech vyučovacích hodinách. Výuku zajišťují dvě speciální pedagožky, které se v průběhu týdne střídají po dnech, a dvě kvalifikované asistentky pedagoga.

V prostorách DD mají žáci a učitelky k dispozici jednu učebnu, kterou si postupně vybavily speciálním nábytkem - polohovací pojízdnou židlí s nastavitelnou výškou k nácviku sezení, speciálním psacím stolem, chodítky a mnoha drobnými pomůckami - gumovými a molitanovými míčky a gumovými ježky k masážím, míčky s rolničkou, látkovým hadem a balančním míčem pro polohování. Tyto pomůcky využívají především v rehabilitační tělesné výchově. V hudební výchově najdou využití různé ozvučné hračky, chrastítka, CD s dětskými písněmi a říkadly, CD s relaxační hudbou a magnetofonové nahrávky. V pracovní výchově jsou využívány gumové omyvatelné hračky, jednoduché navlékací dřevěné nebo plastové kroužky, leporela apod.

fotofoto

Ukázka práce se žáky s těžkým mentálním postižením

V rámci vyučovací jednotky pracuje učitelka a asistentka pedagoga s každým žákem zvlášť a jednotlivé výchovy jsou rovnoměrně zastoupeny podle individuálního vzdělávacího plánu. Vypracovat takový plán pro žáky s tak závažným postižením a bez předchozí zkušenosti s výukou těchto dětí bylo velmi náročné a počáteční představy učitelek prošly během školního roku mnoha změnami. U dětí bylo jako klíčové stanoveno navozování pocitů libosti, probouzení zájmu a zvídavosti, rozvoj paměti a schopnosti koncentrace, poznávání učitelek a spojení osoby učitelky s určitým typem prožitku, rozvoj smyslového vnímání a rozumové složky osobnosti.

Před zahájením výuky a v době mimo ni tráví děti čas ve svých boxech na koberci nebo na lůžku, jsou obklopeny hračkami a pod dohledem zdravotnického personálu. Některé děti jsou schopny brát hračky do rukou, prohlížet si je, manipulovat s nimi, jiné jen leží a na příchod učitelek nejprve nereagují. Při zahájení výuky jsou zpočátku pasivní, ale v průběhu hodiny se učitelkám daří děti aktivizovat, děti se dokáží hlasitě smát, projevují jednoznačně libost, nelibost, radost, strach a dokonce i zvědavost a očekávání. Učitelka s asistentkou preferují takové aktivity, které dítě rádo vykonává, a přes tuto činnost se následně snaží rozvíjet rozumovou složku jejich osobnosti. Například holčičce, která má ráda dotykovou terapii, ukazují při masáži obrázky v leporelu, dívku s postižením zraku a sluchu a těžkým mentálním postižením lechtají a poté ji hladí po tváři její vlastní rukou. Holčička do té doby jen ležela, nyní se na konci hodiny sama hladí a vydává spokojené zvuky. U chlapce, který rád zpívá a vyťukává rytmus na bubínek nebo xylofon, vkládají do textů jednoduchých známých písniček jeho jméno. Při odchodu učitelek chlapec ve svém boxu sleduje učitelky, které se s ním loučí, a najednou začne sám „zpívat" a usmívá se.

Bohužel u dětí takto těžce postižených stačí jakékoli zhoršení jejich zdravotního stavu nebo změna v režimu a pracně získané dovednosti rychle vyhasínají. Proto je velmi důležitá úzká spolupráce a pravidelný kontakt se zdravotníky a lékaři. Vzdělávání dětí s takto závažným postižením má pro jejich život značný význam. Péče, kterou dětem učitelky a asistentky věnují, obohacuje jejich život probuzením aktivity, uvedením do stavu bdělosti, navozením pocitů libosti, a zvyšuje tak intenzitu jejich prožívání a kvalitu života, který by bez vnější stimulace byl jen různě dlouhou poutí časem.

Ukázka individuálního vzdělávacího plánu pro školní rok 2006-2007

Žák: chlapec - zpěvák, 8 let

Dg: dolní hranice středně těžké mentální retardace, encefalopatie, psychomotorická retardace, operace aplazie bránice, perinatální hypoxie, trvale zavedena tracheostomie a gastrostomie

Rok školní docházky: druhý ročník ZŠ speciální

Třída: speciální - individuální výuka v Dětském domově Stránčice, 4 hod. týdně-speciální pedagog, asistent pedagoga

Třídní učitelka: Mgr. Jitka Macháčková

Závěry a doporučení odborného pracoviště: doporučená týdenní dotace 4 hod. týdně, realizace IVP, zajištění vzdělání ZŠ Nerudova Říčany, rozvoj je možný spíše v individuálním tělesném kontaktu:

  • stimulace v oblasti sociability
  • stimulace v oblasti smyslového vnímání
  • stimulace v oblasti jemné motoriky
  • stimulace v oblasti hrubé motoriky
  • stimulace v oblasti poznávacích schopností

Využití programu PORTAGE

Cíle IVP

Výuku ve všech oblastech zaměřit na zlepšení motoriky jak jemné, tak hrubé, rozvoj sluchové percepce

Konkrétní úkoly v jednotlivých oblastech
1. Smyslová výchova
Diferenciační cvičení
  • postupné poznávání základních barev
  • vkládání hraček do dlaně
  • snaha o úchop hračky
  • kutálení míčků
Poznávání předmětů hmatem
  • dotyková terapie, stimulace konečků prstů, masáže prstů a dlaní
  • hlazení jemných látek - samet, plyš, navozování příjemných pocitů
  • používání prstů - hračky s tlačítky
  • tyčky, kroužky - rozlišení
  • kuličky - navlékání
2. Rozumová výchova
Rozvoj poznávacích schopností
  • reakce na vlastní jméno
  • poznávání vlastního těla - oči, uši apod.
Logopedická péče
  • brnkání na rty
  • napodobování zvuků
Rozvíjení logického myšlení a paměti
  • cvičení pozornosti
  • koncentrace pozornosti na určitou činnost
  • poslech hudby
3. Pracovní a výtvarná výchova
  • práce se stavebnicí
  • ukládání kostek do krabice
  • mačkání papíru do kuličky, házení s kuličkami
  • práce s různými druhy materiálů - modelovací hmota aj.
4. Rehabilitační tělesná výchova
  • rozvoj hybnosti
  • uvolňování končetin
  • masáže končetin a hlazení
  • chůze - nácvik chůze do a ze schodů
  • našlapování na šikmou plochu
  • překračování (provaz apod.)

Pomůcky

  • rehabilitační míče
  • ozvučné hračky
  • chrastítka
  • CD s dětskými písněmi a říkadly
  • CD s relaxační hudbou
  • magnetofonové nahrávky
  • leporela
  • dřevěná stavebnice
  • houbičky
  • papíry
  • různé druhy látek
  • provaz
Metody práce
  • respektovat individuální tempo dítěte, jeho snadnou unavitelnost a nízkou koncentraci na práci
  • soustavně upevňovat získané dovednosti
  • v učivu postupovat po malých úsecích
  • další učivo probírat jen při dobrém zvládnutí předcházejícího kroku
  • pravidelné informace o zdravotním stavu konzultovat s ošetřujícím lékařem
Způsob hodnocení a klasifikace

Hodnocení bude prováděno ústní formou, jednou za 3 měsíce bude zhodnocení práce předáno sociální pracovnici DD Stránčice. Na vysvědčení bude hodnocen slovně.

Spolupráce s odborným pracovištěm

Odborná pomoc bude poskytnuta SPC Školní 291, Brandýs nad Labem. Kontakt školy a tohoto pracoviště bude pravidelný alespoň 1krát za 2 měsíce

Finanční zajištění
  • uvedené pomůcky cca 600,- Kč
  • odborná literatura cca 1 000,- Kč
  • náhrada za cestovné spec. pedagogů cca 700,- Kč měsíčně
  • mzda 2 spec. pedagogů a 2 asistentů pedagoga

Pomůcky budou využívány i ostatními dětmi, odborná literatura bude k dispozici i dalším pedagogickým pracovníkům a bude součástí učitelské knihovny.

Kontrola, spolupráce s Dětským domovem Stránčice

Bude probíhat průběžně, jedenkrát za dva či tři měsíce navštíví ředitelka školy Dětský domov Stránčice. Pravidelná konzultace se sociální pracovnicí DD, alespoň jednou měsíčně - zajistí třídní učitelka. Budou prováděny pravidelné konzultace s personálem DD Stránčice ohledně zdravotního stavu žáka. Tento IVP bude průběžně kontrolován, na základě průběžných zjištění dle potřeby upravován, doplňován a objektivní kontrola bude provedena vždy za pololetí školního roku.


Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
ppt
368.16 kB
Prezentace
Výuka žáků v Dětském domově Stránčice ve školním roce 2007-2008
ppt
368.16 kB
Prezentace
Výuka žáků v Dětském domově Stránčice ve školním roce 2007-2008

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jitka Macháčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět