Odborný článek

Cestování v MHD

18. 1. 2011 Speciální vzdělávání
Autor
Soňa Konečná

Anotace

Nácvik cestování s žáky s mentálním postižením na základní škole speciální.

Cíl

Cílem je naučit žáky s mentálním postižením cestovat v MHD a orientovat se v prostředí, ve kterém žijí.

Autor
1. Kniha cestování                                                                    Autor © Soňa Konečná

Žáci:

  • získávají základní informace o MHD
  • učí se zásady bezpečného cestování
  • nacvičují správné chování v dopravních prostředcích
  • procvičují se v orientaci ve městě
  • zvyšují si pocit důležitosti a sebevědomí

Pomůcky:

  • kniha cestování - pro lepší orientaci
  • průkazka  ZTP - pro případ kontroly revizora
  • visačka na krk - obsahuje jméno, informace o činnosti, telefonní čísla
Autor
2. Pomůcky                                                                             Autor © Soňa Konečná

Cestujeme v zimě i v létě

Autor
3. Cestujeme v létě                                                                  Autor © Soňa Konečná
Autor
4. Cestujeme v zimě                                                                 Autor © Soňa Konečná

Každá strana obsahuje:

  • číslo, které označuje pořadí zastávky od konečné stanice
  • název zastávky
  • orientační body v okolí zastávky
  • barevné odlišení
Autor
5.                                                                                           Autor © Soňa Konečná
Autor
6.                                                                                           Autor © Soňa Konečná

Spolupráce:

  • při nácviku většinou asistují dvě osoby
  • někdy mohou nácvik provádět dva žáci, kteří se navzájem doplňují
  • je možné požádat spolucestujícího, který jede stejným spojem

Metodika:

  • rozdíly dopravních prostředků
  • rozdělení zastávek
  • piktogramy v MHD
  • dopravní síť města, trasy

Reflexe

V praktickém životě se nám daří začleňovat žáky s mentálním postižením do společnosti, která je obklopuje. A ve které se díky nácviku uvedených praktických znalostí dokáží lépe orientovat.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá problémové situace a řeší je s pomocí naučených stereotypů i získaných zkušeností
  • Základní vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • orientuje se v okolním prostředí
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • využívá získané komunikační dovednosti k vytváření vztahů potřebných ke společenské integraci

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Osobnostní rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Mediální výchova
  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Uvedeny v textu příspěvku