Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Jak správně relaxovat s dětmi
Odborný článek

Jak správně relaxovat s dětmi

15. 4. 2013 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr., MgA. Zdeněk Šimanovský

Anotace

V současné se na mnoha mateřských, základních a středních školách používá relaxace jako staronového prostředku ke krátkému oddechu, k nabrání sil a k podpoře pozornosti. Povězme si proto něco o relaxacích, o jejich podstatě, smyslu, formách a o způsobu jak je správně používat.

Známé jsou např. techniky Autogenní tréning J. H. Schultze nebo Jakobsonova progresivní relaxace. Jsou  ale náročné na čas, a proto se v běžné praxi používá často kratších forem.

Zacílené jsou relaxace zaměřené na vybavování určitých vzpomínek, na zvládnutí určitého konkrétního prožitku. Souvisejí s terapií a patří do rukou psychologům a lékařům.

Necílené nejsou zaměřené na žádná osobní témata a používají se pro navození klidu, uvolnění (pocitu síly a energie), k podpoře soustředění a sebevědomí. Při každé relaxaci jde o to, že se „vědomé uvolnění kosterního svalstva přenáší do roviny duševní.“ Dobře přitom působí mluvené slovo, jeho obsah, ale i výraz, podání, barva hlasu, síla, temporytmus a melodika. Tempo mluvy by mělo při relaxaci být třikrát pomalejší ve srovnání s běžným tempem řeči. Výborně působí také vhodná relaxační hudba (Steven Halpern, Vangelis, Kytáró, Enya, Déva Prémal nebo náš Petr Piňos, i zvuky lesa, louky, vody atd.)

Při relaxaci s neřízenou imaginací po několika úvodních větách ponecháme znít relaxační hudbu anebo jen ticho. Děti pohodlně sedí s čelem opřeným o předloktí anebo leží a představují si cokoli, co jim obrazotvornost přináší. Většinou se jim vybavují představy příjemné. Děti aktuálně žijící v nějakém diskonfortu ale nemusejí relaxaci prožívat vždy jako příjemnou. Nikdy nikoho proto nenutíme.

Během řízené imaginace vedeme slovně fantazii dětí do pozitivních a citově bezpečných prostředí a prožitků. Relaxovat se dá také vestoje nebo za pohybu. I to je možnost, jak dětem nabídnout něco  pro zdraví.

Je třeba, abychom před relaxací a při ní vždy dbali na vytvoření tzv. bezpečného prostoru, abychom vždy volili vhodný čas, místo a způsob podání,a aby byl dětem i nám jasný a zřejmý cíl a smysl: uvolnění, oddech a nabrání sil. I při slovně vedené, řízené relaxaci se některému dítěti může vybavit nepříjemná představa. To je však může potkat i jindy a není  třeba souvislost nepříjemných představ a relaxace nadhodnocovat. Důležité je zabezpečit prostor, kde jsme, proti vyrušení (dát zvenčí na dveře list papíru s upozorněním), zavřít v létě na chvíli okna, vypnout telefon, můžeme i zatáhnout závěsy a ztlumit světla. Nenecháváme děti ležet dlouho na chladné podlaze. Mají-li děti po relaxaci potřebu hovořit o svých dojmech, dopřejeme jim chvíli pro sdílení. Při sharingu, sdílení jde o to, že si po skončení delší relaxace ve skupině sdělujeme svoje dojmy a představy, pocity, které kdo měl a nebo má. Děti se mohou a taky nemusejí otevřeně vyslovit. Je dobré přitom nic nehodnotit a neposuzovat. Sebeúctě se děti naučí především tak, že se k nim chováme s úctou.

Relaxaci vedeme buďto živě a doprovázíme se na hudební nástroj, mluvíme pomalu, klidným, polohlasem, používáme kratší věty, nedvojsmyslné výrazy a jasně vyslovujeme.

Mnoho učitelů dnes volí také možnost použít kvalitní relaxace nahrané na CD. Dobrá nahrávka napomůže dětem se uklidnit, odpočinout si a nabrat sil, soustředit se. Odpočine si přitom i učitel nebo vychovatel.

K tomu účelu jsme vydali ve společnosti SPLLAV CD MAKOVÁ ZRNÍČKA.

Autor díla: Zdeněk Šimanovský

Je na něm celkem jedenáct relaxací vhodných pro malé a menší děti do mateřských a základních škol, do družin, léčeben a ústavů, na dětská oddělení nemocnic, do rodin. Podle odezvy snižují  tyto relaxace u jednotlivců i ve skupině napětí a dobře působí na děti zdravé, i na neklidné, hyperaktivní, úzkostné. Kratší stopáž umožňuje jejich použití na začátku nebo na konci hodiny, anebo kdykoli během dne. Na jeho přípravě spolupracovali odborníci z oblasti muzikoterapie a naši přední hudebníci David Dorůžka a Petr Pińos. CD si objednávají školy, některé pedagogicko-psychologické poradny i mateřská centra. 

Zde si můžete poslechnout tříminutovou ukázku jedné z relaxací:

Více podrobností o CD včetně možnosti objednávky najdete na http://www.simanovsky.wbs.cz/CD-kratkych-relaxaci-pro-deti-.html.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
zip
2.3 MB
Archiv
Kočičí - zkrácená ukázka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr., MgA. Zdeněk Šimanovský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Téma článku:

Speciální vzdělávací potřeby