Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Jablíčkové posezení
Odborný článek

Jablíčkové posezení

19. 3. 2009 Předškolní vzdělávání
Autor
Alžběta Paladinová

Anotace

Netradiční podzimní den v MŠ určený pro rodiče s dětmi. Den plný her a různorodých činností, prostřednictvím kterých se děti seznamují s lidovými zvyky spojenými s přicházející zimou.

 

Jablíčkové posezení máme spojené s odcházejícím podzimem, se sklizní úrody jablek. Proto jsou všechny činnosti tématicky zaměřené k jablíčku.

Naši předkové si za nositele štěstí vybrali skromné jablíčko, které se již svou barvou a mnoha jadérky stalo i symbolem zdraví a plodnosti. Říkali, že o Vánocích si můžeme dobře užít štěstí a vymysleli čistící jablíčko, které slibuje zdraví a bohatství.

Nabídka činností
  • divadelní představení „O holčičce, která nemohla spát" na námět Františka Nepila „Makový mužíček", upravené Helenou Sebastianidesovou

Je to příběh holčičky, která nemůže usnout. Makový mužíček jí pomůže, zazpívá jí ukolébavku a holčičce se zdá sen o červeném jablíčku...

  • básničky a písničky o jablíčku

František Hrubín: Jablko, loupej se mi:

Jablko, loupej se mi,
jadýrka dáme zemi,
stopku trávě, vůni větříčku,
zubům slupky, maso jazýčku.

  • rytmická deklamace a melodizace slov, hra na tělo, tleskání, podupy

Jablíčko se kutálelo,
vůbec nic to nebolelo.

  • kutálení jablíček v kroužku, děti dávají pozor, aby se jablíčka nesrazila a říkají říkanku

Podívejte, jak se koulí,
nemá ani jednu bouli.

  • hudebně pohybová hra „Mám jablíčko, mám, komu já ho dám?"

Obměna hry Na šáteček, ale místo šátečku máme z textilu ušité velké jablíčko, na které si děti klekají, aby se pohladily a vyměnily si role.

  • poslech povídky Ondřeje Syrovátky: Jablko

Jablíčko se rádo houpe. Drží se pevně větve a vítr jím pohupuje. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Jablíčko se směje, září a tváře mu z té radosti červenají. „Ještě, větříčku, ještě víc houpej!"
Ale pojednou se jablíčku z houpání zatočí hlava, pustí se větve a skutálí se do trávy. Tráva je hebká jako peřinka, voní a příjemně chladí. Jablíčku se v ní pěkně odpočívá. K večeru jdu do zahrádky a posbírám do košíčku všechna jablíčka, kterým se z houpání zatočila hlava, a teď tu odpočívají v trávě. A když je nesu, vesele košíkem pohupuji. Jablíčka si myslí, že jsou zase na houpačce, a moc se jim to líbí.

  • rozdávání jablíček za písně Byla jedna babka

Odpolední činnosti
  • soutěž tatínků v loupání jablíček - soutěž o nejdelší slupku
  • štrúdlování, práce s těstem, válení těsta, krájení jablek, pokládání na těsto, svinutí, pečení za pomoci tatínků
  • tvoření voňavých jablíček

Voňavá jablíčka vytvoříme tak, že do jablíčka napícháme hřebíčky a jablíčko pak poválíme v mleté skořici.

  • výroba čistícího jablíčka

Proutky vrby nebo forzície ořežeme do špičky. Větvičky zimostrázu anebo drobné větvičky túje upevníme k párátku. Svíčku nasadíme namísto stopky jablka. Tři proutky napíchneme špičkou do jablíčka a vytvoříme tak stojánek, trojnožku, na které jablíčko stojí. Nakonec zapícháme do jablíčka párátka s vytvořenými keříčky zeleně. Drobné mince umístíme mezi keříky, případně je do jablíčka zastrčíme

  • výroba svícínků dle přání a vlastní fantazie dětí
  • ochutnávka štrúdlů, rozloučení s dětmi i dospělými

Úskalí

  • nedostatečně připravené prostředí
  • nevhodné podmínky ke tvoření
  • nedostatek času a prostředků ke tvorbě
  • málo podnětů k prožitkům, k činnostem, které přispívají k navazování přátelství mezi dětmi
  • nedostatek příležitostí vidět a vnímat jednoduchou krásu
  • omezování dítěte v jeho individuálním pracovním tempu

Evaluace

Realizace celého tématu směřovala k oslovení rodičovské veřejnosti, k zapojení dětí z dětského domova do činností s dětmi z mateřské školy a jejich rodiči. Některé činnosti rozvíjely u dětí hudební, rytmické a pěvecké dovednosti, jiné je seznámily s lidovým zvykem - výrobou čistícího jablíčka. Každé dítě mělo možnost prožít radost a uspokojení z vlastního úspěchu, z toho, co dokázalo vytvořit. Co považuji za největší přínos, je to, že jsme přispěli k vytváření hezkých vztahů mezi dětmi a že děti z dětského domova získaly nové kamarády.

Přínos pro rodiče:

  • propojení života rodiny s činností mateřské školy
  • posílení sounáležitosti - společné aktivity a prožitky s dětmi

Přínos pro zaměstnance školy

  • jednotnost působení všech zaměstnanců školy

Použitá literatura

HRUBÍN, F.: Špalíček pohádek. Praha: Grafoprint-Neubert, 1995. ISBN 80-85785-37-4.
SYROVÁTKO, O.: povídka Jablko (časopis Mateřídouška, č.10/2007)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alžběta Paladinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

jablka, větvičky