Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Tištěné knihy a učebnice jsou pro děti lepší než elektronické (Norsko)
Odborný článek

Tištěné knihy a učebnice jsou pro děti lepší než elektronické (Norsko)

12. 1. 2009 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Lucie Procházková

Anotace

Profesorka Anne Mangen z Centra pro výzkum čtení (Univerzita ve Stavangeru) srovnávala výhody a nevýhody obou typů médií.

Profesorka Anne Mangen z Centra pro výzkum čtení (Univerzita ve Stavangeru) srovnávala výhody a nevýhody obou typů médií. Podle jejího výzkumu klikání myší, posouvání textu po obrazovce a vůbec veškerá manipulace s počítačem v průběhu čtení odvádí pozornost od textu a snižuje soustředění na čtení jako takové. Člověk při čtení na obrazovce ztrácí dojem z textu a schopnost vnímat jej jako část určitého celku. Kdežto tištěná kniha je „klidné médium". Otáčení stránek a dotek listů ovlivňují náš zážitek a zaujetí. Profesorka Mangen se také vyjadřuje k oblíbeným nářkům na to, že děti málo čtou. Podle ní je potřeba specifikovat, o jaké čtenářství přesně se jedná - co a jak kvalitně čtou. Díky hypertextovým odkazům a všem doplňujícím obrázkům a videím čtou děti naopak hodně. Jenže multimediální texty neumožňují dětským čtenářům rozvíjet svět fantazie a vytvářet vlastní mentální obrazy čteného. Více zde.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lucie Procházková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.