Odborný článek

V lese

10. 1. 2009 Předškolní vzdělávání
Autor
Marie Suchánková

Anotace

Děti hrou poznávají les, a tak si vytvářejí citlivý vztah k přírodě. Motivací se pro děti stala pohádka „Budka“. Děti se učí přírodu chránit, vnímat ji všemi smysly a uvědomovat si možná nebezpečích číhající v přírodě.
Základní cíle projektu
  • rozvoj pohybových schopností, ovládání pohybového aparátu
  • rozvoj a kultivace estetického vnímání, cítění a prožívání
  • vytváření elementárního povědomí dětí o širším přírodním prostředí
  • pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Grafomotorika:
  • správné držení kresebného nástroje
  • uvolnění ramenního kloubu - zvířátka (ovál a kruh představují tělo zvířete)
  • procvičování na svislé i vodorovné ploše
Motivace „Veverka Rezka" - nabízené činnosti
  • návštěva veverky Rezky (maňáska) u nás v mateřské škole
  • přinesla dětem kouzelné oříšky
  • prohlédnutí, porovnání velikosti, určení barev
  • oříšky jsou očíslované, poznání jedničky
  • rozlousknutí prvního oříšku - pohádka Budka - poslech pohádky
  • která zvířátka patří x nepatří do lesa
  • hra s barevným listím a přírodninami nasbíranými v lese
  • porovnávání množství - více x méně
  • co v lese roste - stromy, keře, léčivé rostliny a jejich plody
  • navlékání šípků a jiných přírodnin
  • tvoření obrázků na ploše - na koberci, podzimní krajina
  • komunitní kruh - prohlížení a povídání o oříšcích
  • řazení podle velikosti zleva doprava (od nejmenšího knejvětšímu, od největšího
  • k nejmenšímu)
  • rozlišení čísla 1 a 2
  • rozlousknutí druhého oříšku, který ukrývá hádanky o zvířátkách z lesa

Myš: Šedý kožíšek, maličké oči, když kočku uvidí, do díry skočí.
Zajíc:
Uši vzhůru. Kdo tu je? Vítr chytá, panáčkuje. Napásl se v jeteli, teď nám chodí na zelí.
Žába:
Ve dne ráda v louži skákám, večer u rybníka kvákám.
Medvěd:
V létě chodí na maliny, borůvky a ostružiny. V zimě jenom spí a spí. Běda, kdo ho probudí.
Liška:
Ani hajný nemá, pane, zajíčky tak spočítané, jako já je v houští mám, i kurníky všechny znám.
Vlk:
Zuby cení, pes to není, ale je mu podoben, v lese žije, loví, vyje, kdo ho zná, ať řekne jen.
Ježek:
Na těle má bodliny, jak korálky oči. Když ho ale chytit chceš, v klubíčko se stočí.
Sova:
Straším, koukám ze své skrýše, oči mhouřím, létám tiše.
Jelen:
Do běhu má rychlé nohy, bývá pyšný na parohy.

  • víme, do které pohádky patří některá zvířátka (myš, žába, zajíc, pes, medvěd)
  • hra na zvířátka, volná pohybová dramatizace
  • stavba budky pro zvířátka z pohádky - použití přírodnin
  • tvoření lesa z kostek, textilu ...
  • význam lesa pro člověka, jak se v lese chováme
  • skupinová dramatizace pohádky Budka se zapojením všech dětí
  • rozlousknutí třetího oříšku, ve kterém je schován obrázek hajného - poznat, kdo je na obrázku a říci, co o něm děti vědí (poslech básně Hajný)
  • obtisky listů na čtvrtku papíru - kouzelný les
  • zkoumání listů, strana hladká, hrubá, všímání si barvy i žebrování, nanášení barvy na rubovou stranu listu
  • rozlousknutí čtvrtého oříšku, hudební hádanka; poznat píseň podle obrázku, práce s písní:

Sedí liška pod dubem.
Jaro, léto, podzim, zima.
Já do lesa nepojedu.
Zajíčku v lesíčku.

  • rytmizace, melodizace, hra na tělo, na dětské hudební nástroje
  • prohlížení lesních plodů, poznávání hmatem, hra „Kouzelná krabička"
  • tvoření ze šišek podle vlastní fantazie dětí - lesní skřítci
  • říkanka:

Spadla šiška na Františka, počkej, šiško šišatá.
Budem péci dobré věci, buchty jako ze zlata.
Šup do pytle šiško, už mám prázdné bříško.

  • využití nasbíraných přírodnin ke skládání podle slovní instrukce
  • vymýšlení jmen pro skřítky, určování první hlásky
  • průpravné a zdravotní cviky se šiškou
  • chůze a běh mezi stromy s vyhýbáním
  • velké děti pracovní list - co do lesa nepatří (přiřazování plodů ke stromům) nebo keřům
  • práce ve skupinkách - stříhání, lepení, vytrhávání, modelování, malování pohádky
  • vycházka do blízkého lesa, pozorování přírody, sběr přírodnin, rozhovory s dětmi o vlastních zážitcích z procházky s rodiči
  • průběžné lisování barevného listí
  • průpravná i zdravotní cvičení na motivaci Jdeme do lesa na procházku
  • cvičení se šiškou
  • hra „Na lišku a zajíčky", honička na sedanou s přikrčením:

Já jsem chytrá kmotra liška, všemi mastmi mazaná,
počíhám si na zajíčka, bude dobrá svačina.

Učitelka (liška) chodí plíživým krokem mezi dětmi, které se pohybují jako zajíci a na slova - „bude dobrá svačina" - se snaží některé z dětí chytit. Děti (zajíčkové) se mohou zachránit sedem do dřepu s přikrčením. Když se liška vzdálí, opět se pohybují jako zajíčci.
(Zaječí pelíšky - B. Borová, D. Trpišovská, S. Skoumalová, V. Smejkalová: Cvičíme s malými dětmi. Portál s.r.o., Praha 1998, str. 74.)

Spolupráce s rodiči
  • vycházka rodičů s dětmi do lesa
  • doporučit povídání si o stromech, keřích, plodech, jejich sbírání
  • možnost přinést si z vycházky do mateřské školy již různé výrobky z přírodnin
  • pozorování ptáků, zvěře a následné sdílení zážitků z této vycházky s kamarády v mateřské škole
  • výroba papírového pexesa - co nebo kdo nepatří do lesa 
Obrázek
1. Obrázek
 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Marie Suchánková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída