Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Poznávám místo, kde bydlím
Odborný článek

Poznávám místo, kde bydlím

3. 12. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Pilátová

Anotace

Tematický blok je plánem aktivit, přibližuje dětem pojem domov v širším slova smyslu. Děti se seznamují prostřednictvím aktivit s místem, kde bydlí, ale i s prostředím, ve kterém žijí různí živočichové, například domácí, lesní a další. Na základě nově získaných poznatků mohou tato prostředí dobře porovnat.

 

Integrovaný blok je rozdělen na pět podtémat:
  • podtéma: Mám rád svůj domov
  • podtéma: Víš, kde bydlí zvířátka - domácí
  • podtéma: Víš, kde bydlí zvířátka - lesní
  • podtéma: Víš, kde bydlí zvířátka - exotická
  • podtéma: Co se děje v trávě
1. Podtéma - Mám rád svůj domov

Nabídka činností a příležitostí:

  • pozorování mapy, globusu
  • pokus o nakreslení vlastní mapy
  • skládání české vlajky/mozaiky z PET vršků
  • vymýšlíme a tvoříme vlajku třídy
  • malba české vlajky, poslech české hymny
  • seznamování se státními symboly
  • prohlížení knih, map, pohlednic a propagačních materiálů rodného města, kraje, hlavního města a České republiky
  • stavba domu, města z kostek
  • malované krabice - stavíme naše sídliště Malenovice
  • vycházky k zajímavostem bydliště hrad, řeka, lesní pramen, kostel atd.
  • skládání puzzle - rozstříhané fotokopie, obrázky Zlína
  • exkurze do muzea, divadla, kina, parku, jiné MŠ
  • kresba „Moje rodina"
  • sledování výukové videokazety Kostičky - Moje rodina
  • rozhovor nad fotografiemi rodiny dětí
  • nabídka písní a básní o rodině
2. podtéma - Víš, kde bydlí domácí zvířata?

Nabídka činností a příležitostí:

  • sledování výukové videokazety Kostičky (domácí mazlíčci)
  • modelování těla kočky, správné proporce těla
  • pohybová cvičení na hudbu - napodobování zvířátek
  • návštěva hřebčína, útulku pro opuštěná zvířata
  • omalovánky k tématu
  • pracovní listy - počet mláďat, přiřazování, třídění
  • grafomotorika - kotě a klubíčko, uvolnění ramenního kloubu
  • grafomotorika - ovečka - uvolnění ramenního kloubu, velké kruhy ve vzduchu paží
  • zpěv písně „Když jsem já sloužil"
  • přiřazování živočichů a jejich obydlí např. stáj, kurník
  • staráme se v MŠ o křečka
  • DH „Byla jedna ohrádka, v ní spala zvířátka, jeden, dva, kdo je zná, ať nám o nich povídá"
  • četba z knih k tématu, přinesených dětmi z domova
  • vystřihování obrázků zvířat z časopisů, nalepování, dokreslení pozadí, správný úchop nůžek
  • komunitní kruh na téma „Jak se starám o svého domácího mazlíčka"
  • nácvik tanečku "Pásla ovečky"
3. podtéma - Víš, kde bydlí lesní zvířata?

Nabídka činností a příležitostí:

  • sledování videokazety "Kostičky (rybník, les)"
  • vycházka ke Svaté vodě
  • didaktická hra, formulace odpovědí „Co do lesa nepatří"
  • vysazování jehličnanů na zahradě MŠ
  • dramatizace pohádky „Boudo, budko"
  • poslech MC „Liška Bystrouška"
  • návštěva knihovny - výběr knih k tématu
  • poslech některé z bajek se zvířecí tématikou - "Liška a vrána"
  • beseda s ochránci přírody, lesníkem
  • návštěva Malenovského hradu
  • báseň "Zavírám, zavírám les, aby sem nikdo nevlez..."
  • procvičování stupňování podstatných jmen, vytváření zdrobnělin (strom-stromek-stromeček)
  • třídění obrázků zvířat podle počátečního a konečného písmene
  • hra „Na kukačky" - sluchová hra „Kukačko, zakukej"
  • sledování pohádky "Včelí medvídci"
  • beseda s myslivcem
  • vycházka k lesu, prohlídka krmelce
  • sběr šišek z jehličnanů
  • házení šiškami na cíl
  • skládání z barevných papírů, tvoření na téma les
  • práce s pracovními listy, omalovánky
  • tanec lesních vil - taneční improvizace na hudbu
  • dramatická improvizace „Když se medvěd zlobí, dělá..."
4. podtéma: Víš, kde bydlí exotická zvířátka?

Nabídka činností a příležitostí:

  • exkurze do ZOO Lešná
  • návštěva Zverimexu
  • modelování a stavby z písku na téma želva
  • hra s dřevěnými zvířátky - jejich řazení dle velikosti, barvy atd.
  • správné přiřazení živočicha k jeho mláděti
  • konstruktivní hry - lego ZOO
  • skládání puzzle na téma ZOO, pozorujeme barevné rozlišení jednotlivých živočichů
  • prohlížení knih s exotickými zvířaty
  • poslech příběhu Žofka - ředitelka ZOO
  • nácvik písní, např.: „Máme rádi zvířat, To je on..., Krokodýl, krokodýl, botičky si prochodil"
  • cvičení jógy - polohy (asány) na tygříka - relaxační poloha
    • uvolňovací cvičení - lev (včetně hlasitého řevu)
    • uvolnění napětí - slon, opice
5. podtéma: Co se děje v trávě

Nabídka činností:

  • pozorování hmyzu pod mikroskopem
  • báseň - Byla jedna kukla a ta kukla pukla
  • DH „Dokolečka chodíme, co je uvnitř, nevíme, zadupáme, zatleskáme, pak se na to podíváme."
  • vybarvování omalovánky k tématu, správný úchop tužky
  • dramatizace básně J. Kožíška - "Polámal se mraveneček"
  • grafomotorické cvičení - točení spirály ve šnečí ulitě, dokreslování nohou pavoukovi
  • seznamování se stavbou těla hmyzu, pojmy: hlava, hruď, zadeček, tykadla, kusadla, krovky, noha, drápky
  • dechová cvičení - nádech nosem, výdech ústy, zuby těsně u sebe, jazyk se opírá o zuby, vydávání zvuku jako když letí moucha bzzz
  • poslech písně "Včelka Mája"
  • poslech příběhu O. Sekory - "Knížka Ferdy Mravence"
  • poslech písniček z večerníčku "Včelí medvídci"
  • výroba masek aneb hrajeme si na mravence - tykadel
  • stavění v písku - mraveniště
  • improvizace na hudbu - „tanec motýlků"
  • skládání mozaiky - motýli
  • návštěva obchodu - Potřeby pro včelaře
  • exkurze ke včelaři, ukázky pláství a včelaření
  • ochutnávka medu a perníčků
  • výroba svíček z včelích plátků
  • procvičování grafomotoriky - dokreslení úlu, let včelky kolem květu

Literatura a použité zdroje

[1] – KOŽÍŠEK, J. Polámal se mraveneček. Praha : Albatros, 2003. ISBN 80-00-01582X.
[2] – SEKORA, O. Knížka Ferdy mravence. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01288X.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Pilátová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Exkurze, Školní třída, Učebna v přírodě