Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Autoevaluace mateřské školy – Metodická příručka k vlastnímu hodnocení
Odborný článek

Autoevaluace mateřské školy – Metodická příručka k vlastnímu hodnocení

6. 11. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
VÚP Praha

Anotace

Informace o nové publikaci vztahující se k tématu autoevaluace.

V dnešní době, kdy školy pracují podle svých školních vzdělávacích programů, se vlastní hodnocení stává přirozenou potřebou pedagogů. Na to pamatuje i školský zákon, který pravidelné provádění vlastního hodnocení ukládá všem školám, tedy včetně mateřských škol, jako povinnost.

Protože sebehodnotící činnost je činností novou, pro mnohé školy a pedagogy nesnadnou, nabízíme pomoc v podobě metodické příručky Autoevaluace mateřské školy. Tato publikace se zabývá vlastním hodnocením vzdělávacího procesu a veškerých podmínek vzdělávání. Navazuje tak na metodickou příručku vydanou v loňském roce pod názvem Metodika na podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy, která se zaměřuje na hodnocení vzdělávacích výsledků. Obě metodiky tak společně pokryjí všechny oblasti, které jsou školy povinné sledovat a vyhodnocovat.

Publikace Autoevaluace mateřské školy obsahuje základní informace, pokyny a doporučení, jak při sebehodnocení postupovat, jak si poradit se systémem hodnocení v ŠVP, strukturou vlastního hodnocení i se závěrečným hodnocením. Popisuje některé konkrétní praktické postupy a metody, včetně ukázek ze školní praxe. Kromě textové části určené k pečlivému prostudování obsahuje metodika také pracovní přílohu, která nabízí hotové autoevaluační nástroje. Jsou to tzv. inventáře, použitelné jako dotazníky, záznamové archy či protokoly. Tyto nástroje využívají k hodnocení kritéria formulovaná v RVP PV a pokrývají všechny základní oblasti činnosti školy.

S metodikou mohou pracovat učitelky a naučit se s její pomocí využívat zpětné vazby k zajištění dostatečné účinnosti svého pedagogického působení. Stejně tak mohou metodiku využít i ředitelky, a to nejen ve své pedagogické činnosti, ale také ke zkvalitnění činnosti řídící. Především ředitelka, která nese hlavní odpovědnost za činnost školy, si dnes potřebuje neustále kontrolovat nejen práci jednotlivých pedagogů, ale také průběžně zjišťovat, jak škola funguje ve svém celku a zda práce, kterou všichni společně odvádějí, je dostatečně kvalitní. Metodika může pomoci především v začátcích sebehodnotící činnosti. Může pomoci vyhnout se řadě tzv. „začátečnických" chyb a problémů a tím také usnadnit škole hledání smysluplné cesty k rozvoji sebe sama.

Metodika je vydávána jako další z řady titulů na podporu RVP PV.

Prodejní cena publikace je 100 Kč.

Publikace je možné si objednat na adrese:
Nakladatelství TAURIS,
Senovážné nám. 26, P.O. Box 1,
110 06 Praha 1

nebo na internetové stránce: obchod.tauris.cz
(pod odkazem Rámcové vzdělávací programy)

Případné dotazy na tel.:
+420 224 398 271 (Miroslav Lacina)
E-mail: tauris@uiv.cz

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
VÚP Praha

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.