Odborný článek

Bylinky pro zdraví

12. 8. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Anotace

Příspěvek vychází z celoročního programu seznamujícího děti s živočišnou i rostlinnou přírodou. Ukazuje, jak lze vést děti k bližšímu poznání a využití různých druhů bylin.

Bylinky v domácnosti

Pomůcky - obaly od různých produktů z bylin.

Děti měly za úkol přinést z domova krabičky, kelímky a sáčky od různých produktů z bylin. Některé obaly nám dala také paní kuchařka ze školní kuchyně. Děti si sedly do kruhu a všechny sáčky, kelímky a krabičky jsme daly doprostřed. Děti vybíraly jednotlivé obaly a zjišťovaly, od jakého produktu byly a jaké bylinky produkt obsahoval. Například papírová krabička od bylinného čaje, od ovocného čaje, umělohmotná lahvička od bylinného šamponu, sáčky od různého koření, kelímek od krému na ruce s výtažky bylin a další. Touto činností děti zjistily široké využití léčivých rostlin a bylin v domácnosti.

Bylinky v naší zahrádce

Pomůcky - 3-4 různé byliny.

Učitelka přinesla dětem tři nové byliny v květináčích. Děti bylinky zkoumaly svými smysly (zrak, čich, hmat) a popisovaly je. Nebylo důležité vědět, jak se bylinky jmenují (i když některé děti je znaly a správně pojmenovaly), ale snažit se popsat charakteristickou vůni bylin, vzhled, jednotlivé části, tvar lístků, barvu, říci jaké jsou na pohmat - zda píchají, šimrají nebo jsou hebké apod. Na závěr si děti nové bylinky zasadily do zahrádky mateřské školy. Podrobnějším zkoumáním jednotlivých bylin si je děti snadněji zapamatují, naučí se používat smyslové vnímání.

Péče o bylinkovou zahrádku

Pomůcky - záhonky s bylinkami, dětské konvičky, voda.

Děti se s učitelkou vypravily na zahrádku s bylinkami. S pomocí učitelek ji vytvořily začátkem jara na zahradě mateřské školy. Průběžně se o ni starají - sázejí tam nové bylinky a další rostlinky, pomáhají s pletím a úpravou záhonků, zalévají malými konvičkami. Nyní se šly podívat, jak se bylinkám daří a také si opakovaly jejich názvy, charakteristické znaky, popřípadě využití. Na záhoncích pěstujeme tymián, petržel, pažitku, levanduli, yzop, mateřídoušku, bazalku, mátu a další. Děti také vyprávěly, které z bylin mají doma nebo které maminka používá při vaření v kuchyni. Na závěr děti záhonky zalily, aby bylinky neuvadly.

Co žije v půdě a na rostlinách

Pomůcky - lopatky, sítka, bílá plátýnka, lupy

Během péče o záhonky (pletí a úprava) děti zjišťují, že v půdě nejsou jen bylinky (případně plevel), ale také drobní živočichové. Jací žijí na našich zahrádkách, to zjistíme, když si vezmeme lopatky a sítka a opatrně prosíváme zeminu. Na sítkách nám zůstane drobný hmyz, který dáváme do nádobek a pod lupou ho pozorujeme. V půdě najdeme různé kukly a larvy, housenky, mravence, žížaly a další. Další živočichové žijí i na našich bylinkách. Vezmeme malé kousky bílého plátýnka, položíme pod bylinky a opatrně zatřeseme rostlinou. Spadne opět drobný hmyz, který je na bílé látce dobře vidět, pozorujeme ho pouhým okem i pod lupou. Větší hmyz můžeme pozorovat přímo na květech rostlin - mouchy, včely, motýly a další.

Výroba žížalníku

Pomůcky - sklenice, písek, zemina, listí, hnědý papír, žížaly.

V předešlé činnosti děti zjistily, že v půdě i na rostlinách žije spousta drobných živočichů, mimo jiné také žížaly. Ty jsou zvláště užitečné, protože nám pomáhají kypřit půdu a my se o tom přesvědčíme. Větší láhev naplníme střídavě vrstvami jemného písku a půdy. Potom do ní vypustíme několik žížal, které děti našly na svých záhoncích. Navrch položíme trochu listí - žížaly se živí rozkládajícími se částečkami rostlin nebo živočichů, které půda obsahuje. Děti sklenici s pomocí učitelky omotají hnědým papírem, aby se zabránilo průniku světla dovnitř. Po dvou dnech papír odstraníme. Uvidíme, jak žížaly promísily vrstvy dohromady.

Žížalky hledají svou bylinku

Pomůcky - pracovní listy, pastelky.

Děti viděly, jak žížaly promísily půdu a jak nám vlastně pomáhají kypřit naše zahrádky. Žížaly si dělají v půdě různé cestičky a proplétají se všemi směry. Učitelka vypráví dětem krátký příběh o třech žížalkách, které hledaly své bylinky v zahrádce. Cestičky byly však hodně spletité a žížalky nemohly tu svou bylinku nalézt. Pomůžeme jim? Každé dítě dostane pracovní list, kde jsou nakreslené tři bylinky - jedna kvete žlutě, druhá červeně a třetí modře. Dále jsou na listě tři žížalky - jedna se žlutou mašličkou, druhá s červenou a třetí s modrou. Od žížalek k bylinkám vede mnoho spletitých cestiček a každá žížalka se potřebuje dostat k bylince, která má květ v barvě její mašličky. Děti nejprve zkouší hledat správné cesty prstíkem, po té znázorní správné řešení pastelkami - žlutou, červenou a modrou.

Čížečku, čížečku

Pomůcky - klávesy, popřípadě Orffovy nástroje.

Učitelka si s dětmi zopakuje pomocí obrázků celý proces pěstování rostliny, například máku. Nejprve se mák zaseje, potom roste, musí se plít, když vyroste, tak kvete a když se sklidí, může se jíst. Učitelka děti naučí novou píseň „Čížečku, čížečku". Vysvětlí dětem, pojem „čížeček" - malý ptáček, který má rád mák. Když děti zvládnou píseň zazpívat, naučí se ještě taneček, při kterém celý proces pěstování máku znázorňují pohybem.

Hra na motýly

Pomůcky - barevné květy z papíru, triangl.

Na květiny a byliny létají včelky a motýli. Zahrajeme si na motýlky. Učitelka položí do prostoru (třídy nebo zahrady) květy z papíru v různých barvách. Děti - motýlci létají nad loukou s květinami a na signál si každý motýl sedne na libovolnou květinu. Hra se opakuje, přičemž učitelka v každé hře ubírá jednu květinu. Dítě - motýlek, na kterého se květina již nedostane, vypadává ze hry. Motýlci, kteří již nemají svou květinu, si sedají na určené místo a odpočívají. Na závěr hry všechny děti - motýlci dostanou malou květinku vyrobenou z papíru.

Proč pěstujeme bylinky

Pomůcky - obrazový materiál.

Učitelka si s využitím obrázků povídá s dětmi o tom, proč se pěstují bylinky. Z předešlých činností děti vědí, že se běžně používají v domácnosti, ale i v lékařství, kde se bylinky přidávají například do různých mastí, kapek a dalších výrobků, protože jsou léčivé. Do jídla se přidávají také proto, že pokrmu dodávají specifickou chuť, vůni, v některých případech i barvu. Děti vzpomínají, jaké bylinky maminka používá při vaření, opakují si, v jakých produktech můžeme najít bylinky.

Svačinka z bylinek

Pomůcky - tvarohová pomazánka, čtyři různé bylinky, na kolečka nakrájené rohlíky, dětské příborové nožíky, hrnečky, tři druhy bylinných čajů.

Vyprávěli jsme si, že bylinky jsou nejen zdravé pro náš organismus, ale že dávají pokrmům specifickou chuť a vůni. Bylinky z naší zahrádky tedy ochutnáme. Paní kuchařka připravila pro děti tvarohovou pomazánku, kterou jsme si rozdělili na čtyři misky. Na dalších čtyřech miskách máme připravené najemno nakrájené bylinky (např. tymián, bazalka, petržel, pažitka). Děti nejprve bylinky poznávají podle jejich charakteristické vůně a snaží se je správně určit. Poté zamíchají do každé mističky s tvarohovou pomazánkou jednu z bylinek. Na tácku jsou nakrájená kolečka z rohlíků. Děti si podle chuti samy mažou malými příborovými nožíky na kolečka rohlíků různé pomazánky a říkají, která jim chutná nejvíce a která jim třeba tolik nechutná. Na závěr mají děti připraveny tři různé druhy bylinných čajů - nalévají si podle vůně a snaží se určit podle vůně a chuti, jaká bylinka v jejich čaji je. Svačinka, kterou si děti samy připravily z bylin ze své zahrádky, chutná nejlépe!

Voňavý sáček pro maminku

Pomůcky - usušené bylinky, látka, mašličky.

Blíží se svátek maminek a děti pro ně vyrobí dárek z bylinek. Každé dítě dostane kousek látky (ve tvaru kruhu) a červenou úzkou mašličku. Na stole jsou tři misky s různými druhy usušených bylin. Každé dítě si vybere jednu bylinku, podle toho, která mu nejvíce voní. Hrstičku bylin nasype na látku, z té utvoří sáček a zaváže mašličkou.

Návštěva botanické zahrady

Pomůcky - obrázky.

Během května jsme uspořádali pro děti a jejich rodiče zájezd do botanické zahrady v Táboře. Před exkurzí jsme si s dětmi vyprávěli (s použitím obrázků), co to je botanická zahrada, co vše se tam pěstuje, kdo tam pracuje (zahradníci, botanici a co dělají) apod. V botanické zahradě nás očekával botanik, který dětem nejprve vysvětlil základní pravidla chování (některé rostliny jsou velmi vzácné, proto se nesmí trhat a musíme chodit pouze po vyznačených pěšinkách, abychom na žádnou rostlinku nešlápli). Hned v úvodu dětem řekl, že slyšel, že i ony mají na zahradě mateřské školy zahrádky, o které se starají. Děti moc pochválil za jejich znalosti i za péči o zahrádky. Řekl jim, že jim nyní ukáže rostliny a byliny v botanické zahradě a když budou některé znát, mohou ho doplňovat. Náš průvodce - botanik poskytl dětem nejen velmi fundované informace s ohledem na jejich věk, ale byl také nesmírně trpělivý a vstřícný k dětem. Na závěr prohlídky děti pochválil je za spolupráci při výkladu a věnoval jim obrázky různých rostlin.

Výlet na Konopiště

Výlet na Konopiště jsme pořádali pro děti na závěr školního roku a nebyl nijak tematicky zamýšlen. My jsme v něm však nalezli zpětnou vazbu toho, co jsme děti po celý rok učili. Pro děti jsme měli připravený program - jízdu vláčkem k zámku, prohlídku nádvoří, děti se dívaly na medvěda v zámeckém příkopu, na pávy apod. Byli jsme velmi mile překvapeny, když děti věnovaly bez našeho upozornění svou pozornost také květinám a rostlinám v Růžové zahradě, leknínům v jezírku s rybičkami apod. Všímaly si barev květin, jejich vůně, některé pojmenovávaly, občas se na nás v tomto směru obrátily s nějakým dotazem. Pro nás pedagožky je to velmi hřejivý pocit, že naše práce má smysl.

Literatura a použité zdroje

[1] – ŠIMANOVSKÝ, Z.; TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
[2] – Průvodce naší přírodou. 1. vydání. Praha : Svojtka&Co, 2000. 191 s. ISBN 80-7237-317-X.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Exkurze