V souvislosti s kurikulární reformou školství byly postupně zaváděny do praxe rámcové vzdělávací programy. S počátkem školního roku 2007/2008 se stal i Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV) pro mateřské školy (dále MŠ) závazný a s ním i nutnost mateřských škol pracovat podle vlastních školních vzdělávacích programů (dále ŠVP). Plánování je ale proces dlouhodobý, který je třeba si vyzkoušet a otestovat si jeho různé varianty. Mateřské školy, které se chopily tvorby ŠVP hned po uvedení RVP PV, pravděpodobně již do filozofie plánování pronikly. Zřejmě více je těch MŠ, které svou cestu teprve hledají, protože čekaly, kdy bude nutné samotný program pro MŠ vytvořit. Ne málo je zřejmě i těch, které sice svůj ŠVP vytvořily hned, jakmile vyšla první verze RVP PV, ale od té doby program neprošel inovací. Možná, že jedněm i druhým přijde vhod několik mých vlastních zkušeností z tvorby ŠVP.
Sama jsem tápala a nevěděla jsem kde s tvorbou ŠVP začít a jak celý problém uchopit. Mám dojem, že stejně jako já, většina ředitelek neviděla jiný ŠVP než ten svůj. Dnes už vím, že RVP PV jako výchozí dokument pro tvorbu ŠVP není možné pouze přečíst a odsunout ho, ale musí se s ním pracovat, čerpat z něj průběžně dle potřeby. Po vlastních zkušenostech s tvorbou ŠVP vím, že se nejedná o jednorázovou záležitost a je dobré si uvědomit, jakých chyb jsme se dopustily a těch se příště vyvarovat. Je třeba si uvědomit, že nikdy nedojdeme úplně k cíli, protože samotná cesta je cíl. Zpracovala jsem pro MŠ celkem dvě verze ŠVP. Od první ke druhé uplynuly více než dva roky a od druhé verze k dnešku asi rok a půl. Kdybych měla dnes zpracovávat ŠVP, pravděpodobně bych ho udělala jinak. Při tvorbě každé verze se člověk poučí.
Pokaždé je třeba si uvědomit:
ale také
To znamená, že naše práce se s každým hodnocením školy a s další inovací ŠVP stále zkvalitňuje. ŠVP 1 byl první, možná proto byl neúplný a dnes bych ho sepsala jinak. Celá tvorba programu ŠVP 1 vznikala spontánně, měla i stejný formát - jednalo se o velikou myšlenkovou mapu. Při tvorbě jsem vycházela z poznatků ze seminářů, důležitou změnu jsem viděla v přístupu ke vzdělávaní, tj. metodách a formách. RVP PV jsem při tvorbě ŠVP používala spíše okrajově, využívala jsem zejména cíle (rámcové i dílčí) a specifika předškolního vzdělávání.
Druhou verzi jsem tvořila již se zkušenostmi z několika dalších seminářů a myšlenkou na ucelený program v podobě knížky s vyměnitelnými listy. Při jeho tvorbě jsem vycházela jednak z původního programu, jednak jsem se více opírala o samotný RVP PV a zejména o Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy - únor 2005 (dále Manuál). Uvědomovala jsem si následující aspekty tvorby ŠVP:
I když mým záměrem bylo vytvoření ŠPV podle RVP PV, brzy jsem poznala, že ani tato verze zřejmě nebude taková, aby bylo možné ji nazvat dobrou.
Krátce po uvedení ŠVP 2 do praxe naší MŠ jsem na základě konzultací s kolegyněmi o obsahu RVP PV v souvislosti se ŠVP znovu pročítala oba dokumenty a učinila jsem následující změny:
Rozhodně bych na programu nepracovala sama, ale oslovila bych hned od začátku své kolegyně i za cenu, že bychom se snažily zorientovat v problematice společně, protože s programem budeme pracovat všechny. Znovu bych si pořádně přečetla RVP PV, protože v něm není žádná kapitola, kterou by při tvorbě ŠVP bylo možné vynechat. Je třeba si ale uvědomit, že RVP PV je ideál, kterému se chceme přiblížit. Soustředila bych se zejména na kapitolu 10 RVP PV o zásadách pro zpracování ŠVP a podle ní bych dokument strukturovala, protože jen tak mám jistotu, že na nic nezapomenu. Vycházela bych z konkrétních podmínek naší MŠ, protože v kapitole 7 - Podmínky předškolního vzdělávání - jsou naznačeny v ideální podobě. Určitě bych vycházela z analýzy podmínek naší MŠ včetně jejích nedostatků a rezerv, které si musíme uvědomit a umět správně pojmenovat.
ŠVP tak, jak byl vytvořen, prošel vývojem a cestou, jakou prochází každé dílo. Bylo třeba vyrovnat se s chybami. Není obtížné chyby napravit, tak jako si je uvědomit. K tomu, aby si člověk chyby uvědomil, je třeba znovu a znovu studovat, vyhledávat a učit se, ale i spolupracovat s ostatními pedagogy předškolního vzdělávání.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.