Ve vztahu k rozvoji grafomotorických dovedností u předškolních dětí je nutné si uvědomit více skutečností. Podporou grafomotorických schopností nejen posilujeme školní zralost a eliminujeme možné problémy po přestupu dětí do ZŠ, ale důležité je také si uvědomit, že centrum grafomotoriky je jedním z nejdůležitějších center v mozku. Pokud si cokoliv „vědomě“ zaznamenáme „grafickým způsobem“ (forma záznamu není důležitá, jde o skutečnost individuální), již v této chvíli otevíráme prostor tomu, že myšlenka spojená se záznamem bude uskutečněna. Taháky, poznámky či myšlenkové mapy, které si graficky vytváříme, mají význam pro zapamatování si informací. Ve své paměti si snáze vybavíme to, co jsme si také graficky zaznamenali.
Při rozvíjení grafomotorických dovedností v MŠ je nutné respektovat vývojová stádia, odpovídající úrovni jednotlivých věkových skupin, a to v návaznosti na celkový rozvoj motoriky. V tomto směru platí obecná pravidla, která nelze opomenout:
(blíže Marie Vágnerová: Vývojová psychologie, či Marta Bursová a Karel Rubáš: Základy teorie tělesných cvičení)
JE DŮLEŽITÉ „UCHOPIT“ PODSTATU TOHO, CO U DĚTÍ ROZVÍJÍME, OPROSTIT SVÁ OČEKÁVÁNÍ OD PERFEKTNÍHO VÝKONU A POSILOVAT TO, CO JE PRO DĚTI AKTUÁLNĚ DŮLEŽITÉ.
ÚROVEŇ GRAFOMOTORIKY NIKDY NELZE VNÍMAT ODDĚLENĚ OD OSTATNÍCH OBLASTÍ. JE NUTNÉ UVĚDOMIT SI PROPOJENÍ A NEODDĚLITELNOST OD BĚŽNÝCH, KAŽDODENNÍCH ČINNOSTÍ.
GRAFOMOTORIKA JE ODRAZEM ÚROVNĚ HRUBÉ MOTORIKY A ÚZCE SOUVISÍ S ŘEČÍ.
V mnohých případech náprava nedostatků nejen v grafomotorice, ale také v logopedii, je nejprve záležitostí korekce u odborného fyzioterapeuta. Na ni by pak měla navázat náprava specialisty v oblasti logopedie, resp. grafomotorická průprava. Blokace v oblasti hrubé motoriky vedou ke špatnému držení grafického materiálu, špatnému sezení při výtvarných činnostech a projevují se také ve špatné výslovnosti.
(Podrobné informace možno dohledat v publikacích Sally Goddard: Dítě v rovnováze, pohyb a učení v raném dětství a Rodolfo Castillo Morales: Orofaciální, regulační terapie)
JE V ZÁJMU DÍTĚTE, ABY PŘED VSTUPEM DO ZŠ DOSAHOVALA ÚROVEŇ JEHO GRAFOMOTORICKÝCH I KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ POKUD MOŽNO MAXIMÁLNÍ MOŽNÉ FUNKČNÍ EKONOMICKO-ERGONOMICKÉ ÚROVNĚ.
Ve vztahu k výslovnosti i ke grafomotorice je rozhodujících prvních 18 měsíců života. V této době se vytváří základ pro všechny funkce v dalších životních etapách. Při motorické korekci se fyzioterapeut vrací do doby, kdy došlo k abnormálnímu vývoji, či k blokaci, a snaží se opětovně vyrovnat tělo do maximálně optimálního funkčního nastavení. V předškolním období je možné včas odhalit odchylky ve vývoji a zjednat nápravu ještě před nástupem dítěte do ZŠ. U dětí následně dochází k posunu také v oblasti psychické, většinou dojde ke zklidnění a uvolnění (viz uvedená publikace Dítě v rovnováze).
Je obecně známo, že funkce posturálních svalů spočívá v zajištění správného držení těla. Je nutné si uvědomit, že dochází k řetězení a jednotlivé svaly se navzájem ovlivňují. Nezastupitelnou roli hraje rovnováha, jež harmonizuje funkci celého těla, tedy ovlivňuje i úroveň grafomotoriky. Z obou jmenovaných důvodů je vhodné s dětmi používat overbally, které stimulují nejen posturální svaly, ale také posilují rovnovážné dovednosti.
VE VŠECH SMĚRECH JE VŽDY NUTNÁ SPOLUÚČAST ZE STRANY RODINY. TA MÁ SMĚREM K DÍTĚTI DOMINANTNÍ FUNKCI, MŠ JE POUZE JEDNÍM Z MNOHA PARTNERŮ, KTEŘÍ DO VÝCHOVY PŘEDŠKOLNÍHO DÍTĚTE VSTUPUJÍ.
V závěru teoretické části bych chtěla uvést fakt, že nelze jasně vymezit, které informace pocházejí z odborné literatury a které jsem načerpala dlouholetou praxí s dětmi, či v průběhu dalšího vzdělávání. Mimo práci v MŠ nabízím poradenství v oblasti péče o předškolní děti. Toto zahrnuje logopedii, přípravu dětí před vstupem do ZŠ Metodou Dobrého startu, nápravu grafomotoriky a práci s nadanými předškoláky.
V návaznosti na poradenství spolupracuji velmi úzce po dobu pěti let s fyzioterapeutkou z Plzně. Vzájemně konzultujeme problematiku jednotlivých dětí a provázanost fyzických blokací s psychikou (poruchy pozornosti s hyperaktivitou a úroveň jemné motoriky, logopedie a grafomotoriky).
Mnohé z uvedených informací jsem získala při seminářích v rámci studia na UK Praha a při zpracování své bakalářské práce. Nemohu opomenout roční kurz psychosomatiky, pořádaný Evropskou unií „Slovo jako klíč“, který probíhal v DDM v Rokycanech a zahrnoval semináře z dialogického jednání, hlasové a řečové výchovy a psychosomatiky.
Pro zájemce o bližší prozkoumání problematiky však uvádím v příloze zdroje, ve kterých lze potřebné informace dohledat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.