Odborný článek

Kdo si hraje, nezlobí

1. 11. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Olga Jehlíková

Anotace

Mateřská škola ve Slaném - U divadla pracuje podle vzdělávacího programu Začít spolu, který ve svém základním konceptu respektuje RVP PV, podoba plánování je však specifická. Pracuje jinak i s některými pojmy. V příspěvku je nabídnuta konkrétní ukázka, jak učitelky postupují při plánování vzdělávacích aktivit - od ročního přes měsíční, týdenní až po denní plán aktivit v centrech. Ukázka se věnuje tématu seznamování s operou a baletem a může být v mnohém inspirativní i pro učitelky mimo program Začít spolu.
1. UKÁZKA ZPRACOVÁNÍ ROČNÍHO PLÁNU
Téma: Kdo si hraje, nezlobí
Motto:

„Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole.“ (Robert Fulghum)

Pedagogický záměr:

Vzbuzovat zájem o hru, rozvíjet tvořivost, fantazii, zdokonalovat různorodé schopnosti a dovednosti formou hry.

Měsíc Téma a podtémata Hlavní cíle
prosinec Vánoční hraní
  • Čertí rojení

  • Voňavé pečení

  • Andělské zvonění

  • Velké těšení

  • Učení se odvaze
    Rozvoj smyslů a jejich koordinace
    Poznávání české národní tradice
    Rozvíjení fantazie, tvořivosti
    leden Na mrazíky
  • U pramene

  • Ve městě

  • V lese

  • Na ledě

  • Poznávání historie
    Hledání rozdílů historie a současnosti
    Poznávání proměny přírody
    Procvičování obratnosti a vytrvalosti
    únor Klauniáda
  • Klaunova škola

  • Klaunovo rojení

  • Klaunovy proměny

  • Klaunův divadelní svět

  • Procvičování početních pojmů, tvarů a barev
    Rozvoj fantazie, upevňování dovedností jemné motoriky (stříhání, lepení)
    Prohloubení spolupráce s rodinou
    Poznávání různých možností uměleckého projevu
    2. UKÁZKA MĚSÍČNÍHO PLÁNU
    Téma: Klauniáda
    Obrázek
    1. Obrázek
    3. UKÁZKA TÝDENNÍHO PLÁNU
    Téma: Klaunův divadelní svět
    Obrázek
    2. Obrázek
    4. UKÁZKA DVOU DENNÍCH PLÁNŮ KONKRÉTNÍCH ČINNOSTÍ
    Téma: Svět opery
    Společné činnosti:
    1. Ranní kruh
    • Děti sedí na koberci v kruhu, drží se za ruce a říkají říkanku:
      Kdo si hraje, nezlobí,
      čaroděj mu napoví,
      nuda smutek z kola ven,
      užívej si každý den.
    • Potom postupně jeden druhého pohladí, osloví ho jménem a popřeje mu hezký den. Toto je každodenní rituál. V den opery se děti vítaly tak, že vymyslely na jméno kamaráda nějaký popěvek.
    2. Další společné činnosti
    • Aktivita – poslech kazety Klasika před školou – úryvky z Rusalky A. Dvořáka.
    • Konkrétní cíl – rozvoj poslechových, pohybových a tanečních dovedností, koordinace pohybu s hudbou podle pokynů vypravěče.
    • Pomůcky – velká modrá látka znázorňující Rusalčino jezírko, velký hrnec, stuhy, šátky k tanci na plese, kazeta Klasika před školou.
    • Organizace – děti sedí v kruhu na koberci, naslouchají hudbě a komentáři z kazety.
    • Postup:
      Podle pokynů se ocitají na břehu jezírka (modrá látka), na břehu tančí víly (děti tančí v rytmu hudby a vnímají árii Rusalky). Při árii čarodějnice míchají v hrnci kouzelný nápoj pro Rusalku, který ji učiní člověkem. Na plese děti tančí ve dvojicích nebo individuálně se stuhami a šátky. Árie vodníka je opět u jezírka. Závěrem děti vyjadřují své pocity, identifikují dobro a zlo, radost a smutek, opakují některé úryvky z árií, které si zapamatovaly.
    3. Plánované činnosti v centrech aktivit
    Dramatické hry
    • Aktivita – vymýšlíme a hrajeme scénku ve zpěvu jako operu.
    • Konkrétní cíl – rozvoj hudební fantazie.
    • Pomůcky: divadelní kostýmy, látky, šátky, stuhy, velké kostky, paraván, zvonek, barevné papíry, nůžky.
    • Postup:
      Děti si určí role, promyslí jednoduchý děj tak, aby místo mluvení zpívaly. Z barevných papírů nastříhají pruhy = lístky do divadla, určí místo, kde bude pokladna, a pozvou ostatní děti na představení. Děti si „zakoupí“ lístky, posadí se do hlediště. Po zazvonění opera začíná.
    • Závěr:
      Operní zpěváci zhodnotí svůj výkon, vyjádří své dojmy a prožitky.
    Kostky
    • Aktivita – při hře s kostkami vymýšlíme „árii“.
    • Konkrétní cíl – rozvíjení hudební fantazie, rytmizace.
    • Pomůcky – kostky, auta, papír, fixy.
    • Postup:
      Děti si staví z kostek, hrají si s auty. Vyberou si tu hračku, která se jim nejvíce líbí, složí na ni rým, zrytmizují ho a přidají popěvek.
    • Závěr:
      Učitelka tento rým zaznamená na papír a dítě si ho podepíše. Děti ostatním představí hračku a zazpívají na ni svoji „árii". Seznámí je se svými pocity.
    Manipulační hry
    • Aktivita – skládáme půlené obrázky a vymýšlýme k některému z nich „árie“.
    • Konkrétní cíl – rozvíjení jemné motoriky, koordinace zraku, hmatu a hudební fantazie.
    • Pomůcky – půlené obrázky věcí zvířat, hraček z umělé hmoty, papíry, fixy.
    • Postup:
      Děti nejprve obrázky roztřídí, najdou obě poloviny a spojí je. Potom si vyberou jeden z nich, složí na něj rým a melodii.
    • Závěr:
      Učitelka rým zaznamená na papír, který si dítě podepíše. Děti seznámí s obrázky ostatní a řeknou, který byl nejobtížnější složit nebo naopak a každý zazpívá ke svému obrázku „árii“.
    Knihy a písmena 1
    • Aktivita – opisujeme slovo „ opera“, malujeme obrázek.
    • Konkrétní cíl – rozvoj vnímání tvarů, procvičování správného držení tužky a přiměřeného tlaku na podložku, koordinace ruky a oka.
    • Pomůcky – kancelářský papír, měkké trojhranné tužky.
    • Postup:
      Děti vybírají z množství písmen ta správná, která jsou napsána na tabuli a postupně je opisují na papír tužkou. Mohou si je různým způsobem vybarvit nebo vyzdobit pastelkami. Pod nápis nakreslí pastelkami něco, co je zaujalo při poslechu Rusalky.
    • Závěr:
      Děti hovoří o tom, co se jim na této práci líbilo, co se jim povedlo, i o tom, co bylo pro ně těžké.
    Ateliér
    • Aktivita – kreslíme do mokrého podkladu „jak Rusalka tančí“.
    • Konkrétní cíl – seznamování se s novou technikou, zachycení lidské postavy v pohybu.
    • Pomůcky – čtvrtky, tácky s vodou, houbičky, inkoust, špejle.
    • Postup:
      Děti si navlhčí čtvrtku mokrou houbičkou. Postavu tančící Rusalky kreslí špejlí namočenou do inkoustu.
    • Závěr:
      Děti pozorují, jak inkoust pomalu usychá a celá kresba je jakoby zahalena do tajemné mlhy Rusalčina jezírka. Uspořádáme výstavku Rusalek, děti své obrázky popisují.
    Téma: Svět baletu
    1. Společné činnosti (Ranní kruh a další aktivity)
    • Organizace – děti z počátku sedí v kruhu na koberci, buď v sedu zkřižmo s rovnými zády, nebo v sedu na patách, postupně se uvolňují v rytmu hudby a tančí.
    • Konkrétní cíl – rozvoj hudebního vnímání a vyjadřování hudby pohybem.
    • Pomůcky – šátky, stuhy, velký kus modré látky, magnetofon, kazeta Klasika před školou, úryvek z Čajkovského Labutího jezera.
    • Postup:
      Děti si řeknou svoji každodenní říkanku a při přání hezkého dne vstanou a představí se uprostřed kruhu nějakým pantomimickým pohybem. Učitelka dětem sdělí, že pohybem se dá vyprávět i celá pohádka. Třeba pohádka O labuti. Do středu kruhu položí modrou látku, děti ji uchopí oběma rukama a v souladu s hudbou s ní houpají. Naslouchají hudbě a komentářům na kazetě. Ten je přímo strhává do děje pohádky. Tu tančí s labutěmi, hned zase s princem.
    • Závěr:
      Děti si sdělují své zážitky, srovnávají filmovou pohádku O labuti s baletem Labutí jezero. Upozorňují na rozdíly mezi nimi.
    2. Plánované činnosti v centrech
    Dramatické hry
    • Aktivita – zkoušíme spojit pantomimu s baletem.
    • Konkrétní cíl – rozvoj pohybových dovedností, rytmizace a vyjadřování se pohybem.
    • Pomůcky – nejsou zapotřebí.
    • Postup:
      Činnost probíhá na velkém koberci. Každé z dětí si připraví několik činností a zkouší je vyjádřit pohybem. Mohou si vzájemně poradit nebo zkoušet pohyb ve dvojicích. Posléze děti předvádí pantomimu ostatním dětem – divákům. Ti pak hádají činnost, kterou jejich kamarádi pohybem vyjadřují.
    • Závěr:
      Hru si vyzkoušejí všechny děti. Postupně hodnotí, jak jsou samy schopné předvést určitou činnost, nebo ji rozpoznat u kamaráda.
    Kostky, pohyb
    • Aktivita – „Baletíme“ na lavičce.
    • Konkrétní cíl – cvičení rovnováhy, rozvoj orientace v prostoru.
    • Pomůcky – švédská lavička, žíněnka, stuhy, šátky.
    • Postup:
      Děti si samy zvolí organizaci. Buď každý „baletí“ na lavičce podle svého, nebo vždy jeden předcvičuje a ostatní napodobují jeho pohyby. Aby děti snáze udržely rovnováhu, mají v ruce stuhu nebo šátek. Pokud už jim to jde dobře, otočí učitelka lavičku užší stranou nahoru. Zpočátku si mohou děti pomáhat udržovat rovnováhu ve dvojicích.
    • Závěr:
      Děti vysvětlují ostatním, jak se správně na lavičce „baletí“, na co si mají dát pozor apod. Potom si vyzkoušejí lavičku všechny děti. Je třeba dbát na bezpečnost.
    Manipulační hry
    • Aktivita – modelujeme labutě.
    • Konkrétní cíl – práce s modelovací hmotou, rozvoj dovednosti vystihnout správný tvar těla labutě a ztvárnit jej.
    • Pomůcky – slaná modelovací hmota (předpis na slanou modelovací hmotu viz M. Kohlová: 200 výtvarných činností), podložky, modrá látka, nůžky.
    • Postup:
      Z jednoho kusu modelovací hmoty děti vytvarují tělo, krk i hlavu labutě. Na zobák použijí hmotu obarvenou potravinářskou barvou. Potom malými nůžkami boky labutě nastříhají, a znázorní tak peří.
    • Závěr:
      Labutě děti přenesou do haly a posadí je na modrou látku, která imituje Labutí jezero. Přitom hodnotí svoji práci a přemýšlí, co by se dalo pro příště ještě zlepšit.
    Knihy a písmena
    • Aktivita – opisujeme slovo „balet“, doplňujeme obrázkem.
    • Konkrétní cíl – rozvoj vnímání tvarů, procvičování správného držení tužky a přiměřeného tlaku na podložku, koordinace ruky a oka.
    • Pomůcky – kancelářský papír, měkké trojhranné tužky.
    • Postup:
      Děti vybírají z množství písmen ta správná, která jsou napsaná na tabuli a postupně je opisují na papír tužkou. Mohou si je různým způsobem vybarvit nebo vyzdobit pastelkami. Pod nápis nakreslí pastelkami něco, co je zaujalo při poslechu Labutího jezera.
    • Závěr:
      Děti hovoří o tom, co se jim na této práci líbilo, co se jim povedlo, i o tom, co bylo pro ně těžké.
    Ateliér
    • Aktivita – kolektivní malba zážitků z Labutího jezera.
    • Konkrétní cíl – zaplnit celou plochu papíru, používat syté barvy, učit se pracovat v kolektivu.
    • Pomůcky – velké balicí papíry, barvy temperové, štětce různých velikostí, zástěry, hadříky.
    • Postup:
      Děti se rozhodnou, s kým chtějí malovat, vyberou si místo a domluví se, co každý namaluje. Při práci se mohou volně pohybovat po ateliéru, vybírat si barvu, štětce, sdělovat si své zážitky, radit se 2.
    • Závěr:
      Malíři svá díla vystaví v hale mateřské školy, vysvětlí ostatním, co vše je na jejich obrázku, proč to tak namalovaly, jak namíchaly tu a tu barvu apod.
    Písek a voda
    • Aktivita – tvoříme v písku, vyjadřujeme zážitky z baletu.
    • Konkrétní cíl – procvičování motorických dovedností.
    • Pomůcky – pískový stůl s pískem, lopatky, kbelíčky, voda, přírodniny, zbytky látek, miska z umělé hmoty, kameny, dřevěná zvířátka, karton, nůžky.
    • Postup:
      Děti nejprve prohnětou a promísí písek s malým množstvím vody. Domluví se na konceptu stavby, při které použijí všechen dostupný materiál. Misku z umělé hmoty „zakopou“ do písku, nalijí do ní vodu, a vznikne tak Labutí jezero. Postaví královský hrad se zahradou a koňmi. Z kartonu vystřihují labuť a prince.
    • Závěr:
      Děti jsou na své dílo patřičně hrdé. Proto je dobře, pokud jej mohou obdivovat i jejich rodiče.
      Obrázek
      3. Obrázek
      Obrázek
      4. Obrázek

    1 Je třeba, aby se v tomto centru během týdne vystřídaly všechny děti a mohly si vyzkoušet tento způsob práce. Pro přehled má každé dítě své eurodesky, kde má uložené všechny pracovní listy zařazené podle měsíců.
    2 Děti by neměly pracovat se štětci, které mají dlouhou násadu, a to kvůli bezpečnosti, ale i špatné manipulaci s nimi. Při malování by měly stát, aby mohly pracovat celou paží, a procvičovat tak nejen zápěstí, ale i ramenní kloub. Mají také lepší přehled o tom, co už namalovaly, a lépe a bezpečně manipulují s barvami.

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

    Autor
    Olga Jehlíková

    Hodnocení od uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    Téma článku:

    Jiné vzdělávací obory obecně