Anotace
Prostřednictvím klasické pohádky a hračky medvídka pomáháme adaptovat se na nové prostředí v mateřské škole, snažíme se rozvíjet dialog mezi učitelkou (medvídkem) a dítětem. Vedeme děti k tomu, aby navazovaly hezký vztah ke kamarádovi, pomáhaly si, komunikovaly spolu
Vzdělávací nabídka:
- Připravujeme výstavku donesených plyšových medvědů - rozhovor o nich (jaký je, od koho je, jaké má jméno).
- Stavíme domečky pro medvídky, povídáme si, co dělají medvědi v zimě, co dělají ostatní zvířátka (děti nosí listy z vycházky do pelíšků), jak můžeme zvířátkům pomoci my, domky porovnáváme velikostně, hodnotíme, učíme se říkanku, modulujeme hlas:
Brum, brum, brum, medvěd staví dům,
nejdřív stěny, potom střechu,
pak zaleze do pelechu.
Brum, brum, brum, ó to bude dům.
|
1. Obrázek |
|
- Jsme v "divadle" - pozorně posloucháme pohádku "O třech medvědech", učitelka hraje maňáskové divadlo, pohádku si opakujeme při přiřazování obrázků na magnetické tabuli (didaktická pomůcka).
- Kreslíme pohádku - starší děti, dbáme na správné držení pastelky, pomoc učitelky při kresbě "zvířecí" figury, upozorňujeme na odlišné velikosti medvědů.
- Kreslíme (doplňujeme) na vystřižené medvědy obličej, drápky, vybíráme nejmenšího/největšího tátu (mámu, Míšu), porovnáváme.
- Cvičíme v lese - cvičení motivované pohádkou, Tánino zabloudění, pohyb mezi překážkami (Polykarpova stavebnice, stromy, lana apod.), jejich zdolávání (větve, kopečky - molitanová bedna).
|
2. Obrázek |
|
- Cvičíme s medvědem - mazlení, domečky, chování na rukou, běh, poskoky, relaxace, usínání plyšáků.
|
3. Obrázek |
|
- Ve třídě vyhledáváme stejné předměty, nebo na ně během dne upozorňujeme (zvířátka, talířky, auta, mašinky, kamarádi, židličky, příbory apod.), určujeme jejich velikost, "měříme", umisťujeme do kroužků.
- Prohlížíme si "medvědí" knížky (naučné i pohádkové), obrázky (např. kolik váží ten největší, lední medvědi, co mají rádi), některé děti vymýšlí medvědí příběhy (na lehátku).
- Návštěva obrovského medvěda - 1,5 m, poměřujeme s ostatními medvědy, s dětmi, s paní učitelkou, zkoušíme, kdo ho unese, jakou máme sílu (vhodná motivace - špenát k obědu).
- Nalepujeme postýlky, misky, lžíce (dle velikostí) tátovi, mámě, Míšovi, a vytváříme tak medvědí rodinku na barevném papíře, odměnou je želatinový Méďa v téže barvě.
- Komunikační kruh s medvídkem, pochvala dětí, hladíme svého kamaráda i medvídka, vyslovujeme (šeptáme) svá přání kamarádovi.
- Co bych chtěl Méďovi ve školce ukázat - děti se orientují nejen ve třídě a v šatně, ale i po celé budově.
- Odměňujeme všechny plyšové kamarády medailí a dokonce i různými "tituly" - nejchlupatější, nejhezčí, největší, nejmenší, nejupovídanější, nejveselejší apod. Děti samy rozhodovaly o odměněném.
- Vycházka do Podstrání - medvědí les; Jak Máša zabloudila? - běh mezi stromy, přes překážky, v zástupu apod.
Další náměty pro starší děti:
- dokreslování druhé půlky medvěda;
- využití metodických listů - karty velký x malý;
- sestavování rozstříhaného obrázku medvěda (puzzle);
- manipulace s Méďou - procvičení pojmů (nad, pod, v, mezi, vedle apod.);
- sluchová hra "Ztracený Méďa";
- improvizační cvičení "Medvědí tanec";
- Labyrint - hledáme cestu pro Táňu.
Hodnocení dětí
Dětem se pohádková témata líbí, pohádky jsou jim blízké a motivačně vhodné k získávání dalších dovedností, poznatků a postojů. Medvídek byl dobře zvolen jako prostředek k usnadnění postupné adaptace v novém prostředí, napomohl při rozvíjení komunikace mezi učitelkou a dětmi, zapojoval děti do nabízených činností. Vybízel ke spolupráci dětí, utužoval pocit sounáležitosti se skupinou. Všechny děti, k mému milému překvapení, přinesly svého domácího plyšového medvídka, ba dokonce s jedním musel tatínek přijet autem, neboť byl tak veliký, že se nám málem nevešel do dveří. Děti si s medvídky hrály, povídaly, mazlily se, cvičily, stavěly jim domečky. Účastnily se rády dalších a dalších činností motivovaných Méďou, přijímaly nové poznatky, byly zvídavé a plně prožívaly každý den se svým kamarádem. Odměnou všem medvědům byla medaile, dětem zase pocit radosti z vykonaného, prožitého a nepochybně i medvědí rodinka s malým bonbónkem (doma prý zahrají pohádku mamince a Tomášek ji vyzkouší z rozeznávání velikostí medvědů). Mou odměnou byly neplačící děti, které se do školky těšily, byly to děti "v pohodě", začaly si spolu hrát, komunikovat.
Realizace projektu
Nabízené činnosti byly vybírány s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem dětí. Byla zohledněna i velká emocionalita tříletých dětí. Pohádka se líbila, děti soustředěně poslouchaly, dobře se orientovaly ve třídě při hledání předmětů, poznaly, co je malé a velké, zapamatovaly si text, spojovaly ho s pohybem. Pohádku vytvořily nalepováním věcí k medvědí rodince (s technikou lepení se některé teprve seznamovaly), správně přiřadily velikosti. Podařilo se zapojit do nabízených činností i děti nesmělé, ostýchavé. Hračka je pro děti tohoto věku hodně důležitá z hlediska jejich psychické pohody a pro nás skvělá pomůcka, jak děti nenásilně vtáhnout do činností a usnadnit jim tak tuto velkou změnu v jejich životě zvládnout.
|
4. Obrázek |
|