Třída, v níž výuka metodou kooperativního vyučování probíhá, má 20 žáků. Od 1. ročníku jsou žáci zvyklí pracovat dle metod kooperativního vyučování. Jsou vedeni ke spolupráci, vzájemné komunikaci, schopnosti vyjadřovat a obhajovat své názory. Učí se být zodpovědní za své výsledky, ale i výsledky celé své skupiny, a to před sebou, ostatními spolužáky i učitelem. Proto jsou vedeni ke zvládání schopnosti zdatně argumentovat a své názory prezentovat ve své pracovní skupině i v celé třídě. Vedle samostatné práce tedy zvládají běžně pracovat ve dvojicích, čtveřicích i větších skupinách, jejichž sestavení si vytvářejí samostatně, samozřejmě vždy pod určitým řízením učitele tak, aby v každé skupině byli žáci nadanější, průměrní i slabší. Ve skupinách se vyskytují i žáci se specifickými poruchami učení. Učitel dbá na to, aby v každé skupině byl žák, který bude vhodný jako mluvčí a koordinátor žáky utvořené skupiny. Žáci jsou vedeni k co největší samostatnosti v koordinaci práce své skupiny.
Ad 1:
Všichni členové skupiny vnímají skutečnost, že uspějí jen když uspějí všichni členové jednotlivě. Na společně vytyčeném cíli tedy pracují společně a navzájem se koordinují tak, aby jejich spolupráce vedla k co nejefektivnějšímu a zdárnému dokončení úkolu.
Ad 2:
Žáci se učí vzájemné spolupráci, ale přitom tím rozvíjejí i svou osobní zodpovědnost za zdárné splnění úkolů celé skupiny. Rozvíjejí se tedy i individuálně.
Ad 3:
Učební činnost této vyučovací hodiny probíhá ve skupinách, obvykle ve čtveřicích. V rámci své skupiny žáci pracují v úzkém osobním kontaktu.
Ad 4:
Vlivem kooperativního učení se rozvíjejí osobní dovednosti žáků. Především dovednosti komunikativní. Budování důvěry mezi žáky, jejich vzájemné poznávání, vstřícnost v komunikaci, společné řešení problémů a konfliktů s konstruktivním přístupem a rozhodováním.
Ad 5:
Jednotliví žáci hodnotí úspěchy i případné neúspěchy své osobní i společné práce, úsilí, postup práce a výsledky a úspěšnost dosažení stanoveného cíle. Vzájemně hodnotí a reflektují ve skupině svou spolupráci. Stanovují případně nové a efektivnější metody a přístupy, které by jejich spoluprací směřovaly k lepším výsledkům pro dosažení stanoveného cíle.
Cíle vyučovací hodiny předmětu části strojů
1) Hlavní vyučovací cíle:
Žák:
2) Hlavní výchovné cíle:
Žák:
Realizace výuky
Úvodní část – Seznámení s tématem a cíli hodiny a jejich zápis na tabuli.
Každá skupina obdrží obálku s určitým počtem názvů částí strojů, resp.strojních součástí. Úkolem je strojní součásti nebo části strojů patřící k sobě seřadit, případně sestavit z nich strojní zařízení. Čtveřice si rozdělí úkoly a stanoví čas, kdy výsledky soustředí dohromady. Tato část výuky trvá asi 10 minut a probíhá v lavicích, kde žáci sedí čelem k sobě. Po uplynutí doby následuje vyhledávání informací z dostupné literatury, internetu a dalších zdrojů. Po získání a setřídění informací skupina formuluje na pracovním listu svoji odpověď. Tato část hodiny trvá 20 minut. Jakmile je skupina hotova, odevzdá řešení učiteli. Učitel žákům předá list se správným řešením. Žáci si přečtou správná řešení a sami vyhodnotí úspěšnost své práce.
Ve zbývající části hodiny vybraní mluvčí za jednotlivé skupiny oznámí úkoly a jejich správná řešení ostatním spolužákům, zhodnotí, jak se jim ve skupinách pracovalo a jak byla jejich skupina úspěšná při řešení úkolu.
Společně s učitelem žáci hodnotí výsledky svých řešení a uvedou návrhy na možná efektivnější řešení a přínos v získávání vědomostí tímto způsobem v uvedeném předmětu. Zároveň navrhnou, co podle jejich názoru je třeba zlepšit či změnit k dosažení lepších výsledků jednotlivců i celé skupiny.
Učitel zhodnotí práci, výsledky, postupy a slovně podrobně zhodnotí úkoly každé skupiny. Témata a úkoly je možné cyklicky měnit.
Prací ve čtveřicích si žáci prakticky vyzkoušeli důležitost aktivní účasti jednotlivce i celé skupiny na úspěšném řešení společného úkolu. Ověřili si potřebné strategie pro efektivní hledání odborných výrazů, příkladů praxe a spojování strojních součástí v jeden celek za účinné spolupráce všech členů skupiny. Tím se také podporuje kreativita žáků při hledání správných řešení. Doporučuji po pěti až šesti týdnech měnit složení skupin, aby nedocházelo ke stereotypům v práci skupin.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.