Třída, ve které je možno využívat skupinové vyučování by měla mít nejvýše 24 žáků, které je možno rozdělit do čtyř skupin po šesti žácích. V každé skupině by měli být žáci jak nejlepší, tak průměrní i ti nejslabší, aby bylo možno sledovat schopnost jednotlivých členů skupiny nejen řešit daný problém, ale také si předávat poznatky a navzájem se učit jeden od druhého.
Žáci, před hodinou se skupinovou výukou, musí znát výchozí učivo. Je třeba, aby byli seznámeni s ekvivalentními úpravami rovnic, s metodami řešení lineárních rovnic (včetně rovnic s neznámou ve jmenovateli zlomku), musí umět ověřit řešení rovnic pomocí zkoušky. Dále musí dokázat mezi sebou komunikovat na určité úrovni a spolupracovat spolu tak, aby kterýkoliv člen skupiny byl schopen interpretovat výsledky řešení a náležitě své názory zdůvodnit pomocí správných argumentů.
V úvodní části jsou žáci seznámeni s cílem hodiny a postupem práce. Pak jsou vytvořeny skupiny po šesti žácích. V každé skupině jsou zastoupeni žáci všech vědomostních a znalostních úrovní. Pak si každá skupina vylosuje tři vyřešené úlohy na lineární rovnice, z nichž je vždy jedna vyřešena správně, dvě nesprávně (jedna z rovnic je s neznámou ve jmenovateli). Obtížnost rovnic je volena podle úrovně znalostí v konkrétní třídě, ale přitom by měly být rovnice voleny tak, aby v nich byly zastoupeny všechny typy úprav.
Tato část trvá asi 5 minut.
V druhé části si žáci rozdělí práci tak, aby v co nejkratším čase vyloučili správně vyřešenou rovnici a mohli se věnovat těm rovnicím, které nejsou správně vyřešeny, a najít chyby v jejich řešení. Chyby je třeba opravit a zdůvodnit, proč k takovým nesprávným výsledkům při řešení rovnic dochází. Protože na tuto část je jen omezený čas, musí si žáci ve skupině práci rozdělit a ostatní se svými závěry seznámit, aby kterýkoliv člen skupiny byl schopen tyto výsledky nakonec před všemi srozumitelně interpretovat.
Druhou část musí žáci stihnout za 15 minut.
V poslední části je vhodné použít interaktivní tabuli, kde jsou všechna zadání promítnuta pomocí dataprojektoru a jednotlivci z každé skupiny chodí k tabuli řešení jednotlivých rovnic opravit a zdůvodnit chyby.
Čas na interpretaci výsledků je asi 20 minut.
V závěru hodiny vyučující zhodnotí práci jednotlivých skupin a za odvedenou práci je ohodnotí.
Žáci ve třídě si vyzkoušeli nový způsob práce a ověřili si schopnost pracovat společně na stejném úkolu. Seznámili se s novým přístupem k učení, kdy se učí nejen od vyučujícího, ale také sami mezi sebou.
Vzor zadání skupin rovnic viz příloha Příklady rovnic
Odkazy na kontaktní osoby
Mgr. Miluše Martinková
ISŠA Brno,
Křižíkova 15
612 00 Brno
Tel. 541215004
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.