Domů > Spomocník > Neformální vzdělávání > Vzdělávací modul zájmového a neformálního vzdělávání
Odborný článek

Vzdělávací modul zájmového a neformálního vzdělávání

15. 2. 2011 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Radek Maca

Anotace

V rámci projektu Klíče pro život jsme vybudovali ve spolupráci s vybranými lektory tzv. Vzdělávací modul s evaluačním nástrojem. Článek vás seznámí s možnostmi jeho využití.

Úvod

Z výroční zprávy Národního institutu dětí a mládeže vyplývá, že našim posláním je býti odborným zařízením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti státní podpory a ochrany mládeže. Naší ambicí je stát se českým národním centrem neformálního vzdělávání. Neformálním vzděláváním se přitom rozumí jakékoliv systematické výchovné působení kromě školní docházky (to je „formální vzdělávání“) a samotné výchovy v rodině. 
Pokud jeho nositeli jsou školská zařízení (střediska volného času, školní kluby a družiny), hovoří se zpravidla o zájmovém vzdělávání.
Právě systematický přístup nás vede k systematické podpoře vzdělávání. V rámci projektu Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání Klíče pro život jsme vybudovali ve spolupráci s vybranými lektory tzv. Vzdělávací modul, který podporuje jednak organizaci a jednak hodnocení úrovně posunu znalostí či dovedností a postojů frekventantů vzdělávacích akcí.

Účel aplikace

Tento elektronický systém podpory vzdělávání vzniká v rámci projektu Klíče pro život a je určen primárně pro zájmové a neformální vzdělávání. 
Je tvořen třemi základními moduly:
1. Vzdělávací modul – pro organizaci vzdělávacích akcí.
2. Evaluační nástroj – pro evaluaci klíčových kompetencí účastníka vzdělávacích akcí a lektora, resp. organizace akce.
3. Learning management systém – pro e-learningovou podporu studia.
Vzdělávací modul s evaluačním nástrojem a e-learningovým portálem je určen účastníkům zájmového a neformálního vzdělávání. Umožňuje jim pracovat se systémem z pohledu
a) jednotlivce – jako účastník vzdělávacích aktivit, případně jejich autor či lektor
b) vzdělávací organizace – jako organizátor vzdělávacích aktivit pro „vlastní“ okruh klientů

Možnosti využití

V rámci celoživotního vzdělávání a s rozvojem mobility pracovní síly nabývá na významu i uznávání neformálního vzdělávání. Celý elektronický vzdělávací systém je určen pro organizaci a realizaci zájmového a neformálního vzdělávání. Využívat ho mohou v první řadě frekventanti našich vzdělávacích akcí z pohledu běžného uživatele, tedy účastníka vzdělávací akce, dále pak lektoři vzdělávacích aktivit ke zjišťování vstupních znalostí frekventantů, resp. k jejich posunu během vzdělávání, pochopitelně organizátoři k zajištění organizačních záležitostí kolem pořádání akcí.
Pro každého absolventa vzdělávací akce systém vygeneruje jeho osobní vzdělávací portfolio, ve kterém budou kromě osobních údajů také přehled absolvovaných vzdělávacích akcí a z každé z nich výsledný kompetenční profil, popisující dosažené kompetence po akci.
Momentálně pracujeme na grafickém ztvárnění tohoto portfolia. Berte prosím proto následující návrh jako pracovní.

 

Ve výhledu projektu je dopracování systému tak, aby si mohl registrovaný uživatel do svého portfolia zadávat vlastní poznámky a to jednak jako komentáře k jednotlivým absolvovaným akcím a jednak vlastní vzdělávací aktivity realizované formou samostudia. Toto vzdělávací portfolio může složit časem jako součást dokumentů Europassu, případně jako „kompetenční“ příloha k CV.

 

Další etapa vývoje tohoto nástroje rovněž počítá s tím, že ho budou moci pro své klienty používat i další, externí volnočasové organizace pro organizaci svých vzdělávacích akcí. To jim umožní kromě digitalizace organizace vzdělávacích akcí také pomocí evaluačního nástroje sledovat posun rozvoje klíčových kompetencí u svých dětí a mládeže. Příklad takového vzdělávacího subportálu SVČ Lužánky je na přiloženém obrázku. Opět se jedná o pracovní návrh, dostavba tohoto „externího“ modulu se plánuje na podzim tohoto roku.
Ale to už budeme hovořit o vzdělávacím portálu neformálního vzdělávání.

 

Čím jsme jiní

Díky postavení NIDM jako organizace s celorepublikovým dosahem, odborným obsahem naší činnosti jsme zvolili systémový přístup, který koresponduje s novou vzdělávací politikou formálního vzdělávání. Celý systém je postaven na možnosti hodnocení úrovně rozvoje klíčových kompetencí před zahájením vzdělávací akce, bezprostředně po její skončení a ještě přínosu pro praxi po minimálně půlročním odstupu. 
Cíle vzdělávacích akcí, resp. jejich dílčích vzdělávacích aktivit vytváří lektor, který také se sebranými (vyplněnými) daty pracuje. Jednotlivé vzdělávací akce jsou řazeny po oblastech (klíčových aktivitách projektu). Každá oblast má svého odborného garanta, který sleduje odbornou i organizační úroveň vzdělávacích akcí a komunikuje s lektorským týmem.

Pro běžného uživatele přináší celý systém několik zásadních výhod:

  1. Možnost posouzení vstupní úrovně rozvoje klíčových kompetencí v základních oblastech vzdělávání. Forma vstupní autoevaluace je zprostředkována testem, zájemce o účast si vyplní dotazník a podle výsledků buď na akci nastoupí nebo si vybere jinou, vhodnější akci.
  2. Možnost hodnocení výstupní úrovně rozvoje klíčových kompetencí, opět prostřednictvím testu. 
    Na základě obou hodnocení pak lze snadno zjistit přidanou hodnotu, neboli co konkrétního absolventovi akce přinesla. Obě hodnocení jsou autoevaluační a nemají vliv na udělení osvědčení. Čili nic netlačí účastníka ke „švindlování“. Protože otázky sestavuje pro každou akci její autor, zpravidla i lektor, je garantováno, že obsahová náplň akce i metody a formy vzdělávání jsou zaměřeny právě na dosažení posunu u účastníků. Tomuto našemu společnému cíli je přizpůsoben i přístup lektora k autoevaluačním hodnocením.
  3. Možnost korekce hodnocení lektorem, což účastníkovi přináší druhý pól hodnocení úrovně rozvoje klíčových kompetencí. Tato varianta však má opodstatnění u delších vzdělávacích akcí, kdy je reálné, aby se lektor každému účastníkovi mohl věnovat individuálně. U těchto rozsáhlejších akcí pak zpravidla je hodnocení lektora bráno v úvahu při potvrzení absolutoria.
  4. Možnost hodnocení skutečného přínosu pro praxi, a to ve všech dříve nastavených a hodnocených oblastech. Přínos pro praxi se dá poznat až po určité době, minimální doba je u nás půl roku. Hodnocení se týká přínosu pro samotného účastníka akce, přínosu pro jeho klienty (děti a mládež, případně i kolegy) a přínosu pro jeho vysílající organizaci.
  5. Možnost jednotné evidence průběhu neformálního vzdělávání prostřednictvím osobního portfolia, jehož součástí je kromě přehledu absolvovaných akcí ještě přehled kompetenčních profilů z absolvovaných akcí.
  6. Možnost využití e-learningové podpory neformálního vzdělávání, řada vzdělávacích akcí je dlouhodobější a vyžaduje průběžný přístup ke studijním materiálům, komunikaci s lektorem, případně s dalšími účastníky vzdělávání.
  7. Podpora organizace vzdělávací akce, uživatel se jednou zdarma zaregistruje a tím získá jedinečný osobní přístup do systému. Sám si pak organizuje své vzdělávací aktivity od přihlášení se na akci až po tisk svých autoevaluačních hodnocení, kompetenčního profilu, resp. osobního portfolia a to kdykoliv bude chtít. Pochopitelně osvědčení a kompetenční profil dostane v originální podobě od vzdělávající organizace.
  8. Finanční podpora vzdělávání, všechny vzdělávací akce organizované v rámci projektu Klíče pro život jsou pro pedagogické „volnočasové“ pracovníky zdarma.

Přístup ke vzdělávacímu modulu

Celá aplikace je webová, najdete ji na adrese http://vm.nidm.cz. K jejímu vyzkoušení, resp. využívání potřebujete počítač s připojením do internetu a internetový prohlížeč.  
Pro další organizace, které by chtěli modul využívat, budou vytvořeny samostatné subdomény, přičemž si vlastní design budou moci vybudovat sami.
K jednotlivým modulům, případně dalším aplikacím souvisejícím s realizací projektu se dostanete uživatel pomocí příslušných položek nabídky v levé části obrazovky:
1. Hlavní stránka – zobrazí se úvodní stránka systému.
2. Registrace – vstup do registrace uživatele. V okamžiku, kdy bude uživatel přihlášen, tato položka se změní na
Moje stránka, která obsahuje osobní evidenci všech aktivit uživatele v systému, umožňující přístup k hodnocení i osobnímu portfoliu.
3. Nabídka vzdělávacích akcí – přehled aktuálně nabízených VA ke studiu. Každá akce obsahuje stručnou anotaci, po kliknutí na název vzdělávací akce se rozbalí podrobnosti včetně kontaktů na organizátora, resp. lektora a pochopitelně s možností se přihlásit.
4. E-learning – vstup do nabídky e-learningových kurzů, resp. elearningové podpoře vzdělávacích akcí.
5. Klíče pro život – vstup do informačního modulu projektu Klíče pro život (www.kliceprozivot.cz).
6. Metodické materiály – vstup do sekce Neformální vzdělávání metodického portálu MŠMT na adrese www.rvp.cz. Zde pak může uživatel najít nejen naše metodické materiály, ale také materiály, které vznikly v rámci formálního vzdělávání a týkají se průřezových témat. 
8. Národní institut dětí a mládeže – vstup na hlavní stránku NIDM, praktického realizátora projektu (www.nidm.cz).
9. Kontakty – přehled nejdůležitějších kontaktů osob, na které se můžete v případě problémů či odborných dotazů s důvěrou obrátit.

Závěr

V rámci systémové integrace jsme se vydali na dlouhou cestu podpory neformálního vzdělávání různými prostředky a službami dnes tak často používanými aplikacemi zařazovanými pod název web 2.0. Vzdělávací modul s e-learningovou podporou je prvním důraznějším vykročením k vzdělávacímu portálu neformálního vzdělávání. Budujeme společně nástroj, který by měl pomáhat jednak účastníkům vzdělávacích akcí, jednak lektorům, pochopitelně i organizátorům a v neposlední řadě pak dětem a mládeži. Jako každá nová věc automaticky budí u uživatelů počáteční obavy, mnohdy i nevoli ji používat. Velmi vás prosím o pomoc při jeho doladění, mějte trochu více trpělivosti a posílejte nám věcné náměty na zlepšení. Budete-li mít jakékoliv dotazy, neváhejte se zastavit, poslat mail či zavolat. Děkujeme předem za pomoc a podporu.

Radek Maca

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
15. 2. 2011, 21:29
Je zajímavé, jak je možné se pokoušet zformalizovat neformální vzdělávání - opravdu bude neformální vzdělávání oblast ovládaná evaluacemi,klíčovými kompetencemi a portfolii? Budou takto formálně řízeny veškeré aktivity včetně např. skautského hnutí, církevních aktivit pro mládež, dobrovolnických neziskových organizací? Nebo je třeba opravit definici a řící, že existuje cosi mimo školu, rodinu a tento centrálně řízený systém? Co to potom je? Jakýsi underground, který je v opozici proti stále formálnějšímu establishmentu?
Jiří Zajíc
5. 3. 2011, 16:01
Od té doby, co sem Miroslav Melichar vložil svůj komentářík za článek kolegy Radka Maci, jsem se opakovaně rozhodoval, zda mám na něj reagovat, nebo ne. A zatím jsem si vždycky nakonec řekl, že přece každému pozornému čtenáři musí být jasné, že Miroslav Melichar vůbec nereaguje na to, o čem člnek je, ale na své obavy, které souvisejí s něčm úplně jiným, než se vzdělávacím modulem vytvořeným v rámci projektu Klíče pro život.
Nakonec jsem se tedy přece jen rozhodl zareagovat. Jednak proto, že Melicharovu reakci (navíc jedinou) pokládám vůči vzdělávacímu modulu i jeho autorům za krutě nespravedlivou, jednak proto, že bych byl zcela na Melichaově straně, kdyby skutečně hrozilo to, co on vyvodil ze zcela nevinného článku o vzdělávacím modulu.

Kromě toho, že jsem zástupcem ředitele NIDM, jsem - a to mnohem déle - skautem, mimo jiné už přes deset let instruktorem vzdělávacího střediska Gemini a skoro stejně dlouho členem metodické skupiny pro nový výchovný systém Junáka. A v téhle roli si společně se svými kolegy už dáno klademe otázky typu: Dá se účinně sledovat, že to naše výchovné úsilí přináší nějaký jasně prokazetelný efekt? Pokud ano, jak? A dají se ty naše skvělé ideály, jež obsauje náš slib a zákon, vyjádřit prostřednictvím nějak "měřitelnch" výsledků? Jsme schopni jako instrutoři budoucích vůdců a vůdkyň oddílů absolventům našich kruzů jasně vysvětlit, co vlastně od nich očekáváme? A stejně tak u budoucích organizátorů vzdělávacích kurzů - podle jakých kritérí je budeme hodnotit, jestli jsou či nejsou úspěšnými absolventy našich instruktorských lesních škol?
Tohle přece nejsou žádné samoúčelné či jen teoretické otázky. Jejich zodpovězení přímo souvisí se smyslem naší činnosti.
Výsledkem našeho hledání bylo už před deseti lety rozhodnutí využít přístup (tehdy se prosazující v celé Evropě) postavený na klíčových kompetencích.
V současné době je na něm vyvořena celá nová skautská stezka (zatím mnohem úspěšnější, než ta přechozí), stezka vlčat a svělušek, vzdělávací systém čekatelů, vůdců i instruktorů, pracujeme na systému vzdělávání a výchovy roverů a rangers.
Samozřejmě, že je to jen nástroj - a každý násoj se dá používa dobře i špatně. Rozhodně ale samozné využívání tohoto nástroje ničím výcovné úsilí "nesvazuje", nevytváří žádný "centrálně řízený systém", není zdrojem "formálního řízení" skautských oddílů.
Jak vždy v oblasti neformální výchovy a vzdělávání záleží především na samotných vedoucích, těch, kteří přímo s dětmi a dospívajícími pracují, kteří je dokáží nadcnout, inspirovat, být pro ně skutečnými vzory a staršími kamarády.
A to nezmění žádný "vzdělávací modul" nebo "evaluační nástroj". ;-)

Z reakce Miroslava Melichara ale mimo jiné vyplývá, jak veliké osvětové úsilí máme ještě před sebou - jako NIDM - abychom účinný nástroj sebehodnocení představili způsobem, který nebude vyvolávat zcela falešné obavy.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Neformální vzdělávání
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi
  • učit se používat nové aplikace;