Odborný článek

Body Part Mathematics

5. 5. 2010 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Marie Hofmannová

Anotace

Praktický příspěvek pro výuku angličtiny a matematiky v anglickém jazyce. Je vhodný pro žáky ve věku 15 až 16 let. Jeho tématem jsou části lidského těla a jejich měření v různých systémech.

First name and surname: Marie Hofmannová

E-mail address: marie.hofmannova@pedf.cuni.cz

Institution: Charles University, Prague, Faculty of Education

Country: Czech Republic

Target group: learners aged 15 – 16

Subjects: Mathematics, English as a foreign language

Aims:

  1. Introducing the concept of body part counting and measuring.
  2. Presenting examples from different cultures worldwide.
  3. Demonstrating the way “body part mathematics” reflects in diverse number systems.
  4. Exploring multilingual/cultural aspects of body part counting and measuring.

Key competences:

  • Communication in L1 (the mother tongue or the language of instruction)
    • negotiating meaning in reading comprehension tasks
    • discussing the concepts and findings
  • Communication in English and other foreign languages
    • improving reading comprehension skills
    • learning and practicing new vocabulary for problem solving
    • enhancing fluency through discussions in pairs
    • including the languages of the learners present in the classroom
  • Learning to learn
    • looking up information with the help of bilingual or monolingual dictionaries
    • exploring diversity through comparing different European languages
  • Digital competences
    • exploring diversity through comparing different counting and measuring systems
    • looking for relevant information on the Internet
  • Social and civic competences
    • learning to cooperate in multilingual/cultural pairs
    • learning about the cultures of the pupils present in the classroom
    • learning about diversity from the history of mathematics

Timing of the overall activities: at least one 90-minute lesson or a sequence of shorter lesson stages.

Resources and materials needed: bilingual / monolingual dictionaries, access to the Internet, map of the world.

Focus on content: Mathematics (body part counting and measuring, number systems).

Focus on language:
Vocabulary: everyday language (names of body parts in different languages), subject specific terminology: language of Mathematics (number systems, units of length).
Grammar:
speculating, i.e. expressing modality (Worksheet 3).

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
89.84 kB
Dokument
Worksheet 1: FROM THE HISTORY OF MATHEMATICS
doc
122.07 kB
Dokument
Worksheet 2: BODY PARTS
doc
77.15 kB
Dokument
Worksheet 3: BODY PART COUNTING IN NEW GUINEA
doc
111.33 kB
Dokument
Worksheet 4: BODY PART MEASURING IN EUROPE
doc
126.95 kB
Dokument
Worksheet 5: NUMBER SYSTEMS

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Marie Hofmannová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi
  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Vztah v multilingvní situaci a ke spolupráci mezi lidmi z různého kulturního prostředí
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální komunikace

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída