Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Setkání koordinátorů ŠVP v gymnáziu v Litvínově
Odborný článek

Setkání koordinátorů ŠVP v gymnáziu v Litvínově

6. 1. 2010 Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr.,Bc. Ludmila Šulcová
Spoluautor
Mgr. Karolína Tichá

Anotace

Prostřednictvím projektu Kurikulum G modulu Síť se uskutečnilo v pořadí třetí Setkání koordinátorů ŠVP v gymnáziích. Tentokrát přišla řada na litvínovské gymnázium, které není pilotním gymnáziem a se ŠVP má asi tolik zkušeností jako většina českých gymnázií.

Prostřednictvím projektu Kurikulum G modulu Síť se uskutečnilo dne 26. listopadu v pořadí třetí Setkání koordinátorů ŠVP v gymnáziích. Tentokrát přišla řada na litvínovské gymnázium, které není pilotním gymnáziem a se ŠVP má asi tolik zkušeností jako většina českých gymnázií. Celému setkání byla přítomna PhDr. Dagmar Grauová, vedoucí odboru školství Prahy 1 (do srpna 2009 inspektorka ČŠI). Důraz byl kladen na dostatečný prostor pro diskusi účastníků.

Na devátou hodinu se v klubové atmosféře otevřelo úvodní téma – prezentace projektu Kurikulum G a jeho nabídky pro koordinátory a učitele. Poté se osm koordinátorů začalo představovat, a už to byl začátek velmi rozmanité diskuse, neboť každý ke svému jménu a funkci přidal i nějaký svůj osobní postřeh nebo postoj. Mluvilo se o smyslu kurikulární reformy, o dlouhých přípravách osnov i o problémech, s nimiž se potýkají školy, jejichž pedagogický sbor tvoří jen 10 učitelů. Palčivá otázka se objevila i v souvislosti se záměrem Ústeckého kraje sloučit menší školy.

Dalším bodem dopoledního programu byla prezentace koordinátorky hostitelského gymnázia Mgr. K. Tiché na téma Představy a realita práce se ŠVP z pohledu koordinátora. Prezentace vyvolala reakci zejména ze strany paní doktorky Grauové, která všem koordinátorům poradila, aby se zasadili o vzájemné náslechy v předmětových komisích v jejich škole. Dále bylo řečeno, že ten, kdo neplní osnovy dané v ŠVP školy, porušuje zákon. Otázkou zůstává, jakou roli v tom může sehrát koordinátor, jestliže není členem vedení. A co takhle vytvořit zástupce ředitele jen a pouze pro ŠVP? Koordinátoři se shodli, že není nutné, aby měli učitelé tematický plán na daný školní rok a k tomu ještě osnovy ŠVP pro daný ročník, je totiž lepší vyřešit vše tím, že si vyučující do osnov ŠVP pro svůj ročník vepíše měsíce (časově si rozvrhne učivo), a tak má časový harmonogram, výstupy i učivo včetně průřezových témat a mezipředmětových vazeb pohromadě.

Koordinátory dále trápila otázka kompetencí koordinátora ŠVP a jejich vymezení. Nakonec bylo jasné, že není-li koordinátor členem vedení, je nezbytné, aby měl své kompetence vymezené písemně. Samozřejmá je i podpora jeho činnosti ze strany vedení.

Posledním tématem dopoledního bloku se stal „univerzální počítačový program na tvorbu ŠVP“. Výsledkem diskuse bylo to, že by se VÚP měl spolupodílet společně se školami na vytvoření jednotného programu, který by usnadnil práci škole v případě změn v ŠVP, ČŠI při kontrole, rodičům při srovnávání škol a orientaci v nich.

Před obědem se ještě koordinátoři stihli zaregistrovat do Virtuální klubovny na stránkách www.rvp.cz a hned otevřeli diskusi na téma autoevaluace.

Odpolední setkání se přesunulo do zajímavých prostor školy, do učeben a školního zázemí, které vzniklo díky různým projektům a spolupráci s velkými regionálními partnery. Blok pak pokračoval prezentací na téma Projekty EU v ŠVP a další možné zdroje v regionu. Tato prezentace účastníky setkání velmi zaujala, neboť zazněly některé nápady a náměty činností, které by mohly školy realizovat i ve své praxi.

Na závěr vystoupila paní doktorka Grauová se svou prezentací na téma Mýty o ČŠI a její práci s ŠVP. Vystoupení bylo koncipováno tak, že se na snímku objevilo tvrzení o práci ČŠI s ŠVP a dále bylo řešeno, zda jde o mýtus, či nikoli, a proč tomu tak je. Toto jsou některé z rad: "Dejte si pozor na práci s klíčovými kompetencemi! Popsat ve svém ŠVP je totiž umíme dokonale, realizace v hodinách však pokulhává! Ve všech dokumentech školy se vyučovací předmět (i když má nějaký netradiční název) musí jmenovat stejně! Obsah osnov daných v ŠVP je posvátný, učitel nemůže upravovat učivo dle své libosti! Jestliže jednou inspektor ČŠI řekne, že ŠVP dané školy je v pořádku, neznamená to, že to řekne i jiný inspektor při další inspekční návštěvě!"

Mgr. Karolína Tichá, koordinátora ŠVP a hostitelka tohoto setkání

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr.,Bc. Ludmila Šulcová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.