Příklad dobré praxe vznikl jako součást systémového projektu Pilot G/GP (www.pilotg-gp.cz), který v letech 2004 - 2008 spolufinancovaly ESF, MŠMT a MHMP.
Škola: Gymnázium, Příbram VII, Komenského 402
Realizátor: Petr Hrubý
Konzultant VÚP: Pavla Polechová
Vyhodnocením výsledků týkajících se jednotlivých žáků, ať již z dotazníkových šetření či z jiných zdrojů, jako jsou např. srovnávací testy, škola získává důležité informace, které jí slouží jako zpětná vazba pro vzdělávací působení na žáky. Zajímavým výstupem dotazníkového šetření je i zjištění otázek s „nejslabší" a „nejsilnější" agregovanou hodnotou1 odpovědi nebo sledování rozdílů mezi skupinami žáků2. Porovnáním výsledků získaných v průběhu let je možné zachycovat trendy ve vývoji školy a reakce respondentů na probíhající změny. To je následně možné využít i při autoevaluaci školy a plánování jejího rozvoje. Na základě zkušeností jsou v tomto příkladu dobré praxe uvedena doporučení, která napomohou školám při tvorbě vlastních dotazníků.
Gymnázium Příbram je školou s dlouholetou tradicí, založeno bylo již roku 1871. V současnosti v něm studuje přibližně 560 žáků v devatenácti třídách, svou velikostí tedy patří mezi větší střední školy v okrese.
Škola poskytuje gymnaziální vzdělávání v osmiletém a čtyřletém studijním oboru především žákům z Příbrami a okolí. Přibližně třetina žáků denně do školy dojíždí. Vzhledem k tomu, že ve městě jsou ještě dvě gymnázia (státní a waldorfské) a v okrese Příbram další dvě, je při klesajícím počtu žáků vycházejících ze základních škol stále obtížnější udržet zájem o studium, zajistit odpovídající počet uchazečů a následně i výběr vhodných žáků s dostatečnými studijními předpoklady3. Ohledně studijních nároků patří škola k náročnějším středním školám v regionu. S tímto vědomím na ni přicházejí i žáci ze základních škol. Počet přihlášek na osmileté studium bývá 2-3krát větší než počet nabízených míst, počet přihlášek na čtyřletém studiu zpravidla překračuje počet přijímaných o několik uchazečů. Vesměs se jedná o žáky s výbornými studijními výsledky.
Absolventi školy až na výjimky pokračují ve studiu na vysokých školách (v roce 2006 - 94 %, v roce 2007 - 97 %), přičemž nemalá část uspěje v přijímacím řízení i na školách s vysokou poptávkou ze strany uchazečů. V roce 2004 škola zahájila tvorbu vlastního školního vzdělávacího programu. V počáteční fázi bylo užším realizačním týmem provedeno zmapování výchozího stavu, jehož součástí byla SWOT analýza a výstupy z dotazníků, rozdaných žákům školy, rodičům a učitelům.
Aby bylo možno rozpracovat autoevaluaci školy v souladu s vyhláškou č. 15/2005 Sb. do jednotlivých oblastí, bylo využito následujících dotazníků k oslovení žáků, učitelů, rodičů a absolventů:
Příloha 1 - Žákovský dotazník
Příloha 2 - Dotazník pro učitele
Příloha 3 - Dotazník pro rodiče
Příloha 4 - Dotazník pro absolventy gymnázia
Pro účely tohoto příkladu dobré praxe jsou do autoevaluace kurzívou vloženy odkazy na tyto dotazníky. Je tak možné sledovat, kterými výroky je zjišťováno plnění konkrétních cílů ve stanovené oblasti.
a) Podmínky ke vzdělávání
Cíl |
Ukazatel |
Nástroje, metody, prostředky ověření |
Časové rozvržení |
materiální podmínky školy |
počet učeben a jejich vybavení, sportovní vybavení školy |
prohlídka prostor školy, inventarizace, výstupy z dotazníkového šetření (ŽD - výrok 26, 27 AD - výrok 1, 3a, 3b, 3c, 4a, 5a, 5b, 6a, 6b) |
1x za 2 roky |
technické vybavení školy |
vybavení školy prezentační a výpočetní technikou (počet PC, prezentační technika, software) |
inventarizace, výstupy z dotazníkového šetření (ŽD - výrok 17 AD - výrok 2) |
1x za 2 roky |
kulturní a studijní podmínky |
činnost knihovny a studovny, počet kulturních akcí organizovaných školou, možnost přístupu k internetu a jeho využití při výuce |
údaje o počtu výpůjček ze školní knihovny, dokumentace vedení školy, ICT plán, hospitační činnost vedení školy, předsedů předmětových komisí, učitelů navzájem |
1x za 2 roky říjen - červen vyhodnocení na konci I. a II. pololetí |
b) Průběh vzdělávání
Cíl |
Ukazatel |
Nástroje, metody, prostředky ověření |
Časové rozvržení |
plnění učebních osnov ŠVP |
soulad výuky s učebními osnovami dle ŠVP |
hospitační činnost - vedení školy, předsedové předmětových komisí, učitelé navzájem |
říjen - červen vyhodnocení na konci I. a II. pololetí |
hodnocení práce předmětových komisí |
plnění úkolů zadaných předmětovým komisím |
čtvrtletní zprávy předsedů předmětových komisí o činnosti předmětové komise |
září - červen vyhodnocení na konci I. a II. pololetí |
hodnocení metodické práce učitelů |
stav používaných metod a forem práce ve výuce |
hospitační činnost - vedení školy |
říjen - červen vyhodnocení na konci I. a II. pololetí |
vyhodnocení průběhu vzdělávání žáky, rodiči, učiteli |
výstupy z dotazníků |
dotazníky pro žáky, rodiče, učitele (ŽD - výrok 3, 4, 9, 10, 13, 15, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 30, 32 UD - výrok 4, 5, 9, 11, 12, 17, 18, 21, 23, 28 RD - výrok 3, 4, 10, 11 AD - výrok 10, 11, 12, 13a, 13b, 13c, 14) |
1x za 2 roky |
c) Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči
Cíl |
Ukazatel |
Nástroje, metody, prostředky ověření |
Časové rozvržení |
vyhodnocení konzultační činnosti učitelů a vedení školy |
nabídka konzultační činnosti pedagogického sboru a její využití |
dokumentace učitelů a vedení školy |
září - červen vyhodnocení - červen |
systémová podpora individuální profilace |
nabídka volitelných předmětů |
dokumentace školy |
1x ročně - červen |
vnitřní klima školy, prevence sociálně-patologických jevů |
aktivity výchovného poradce, počet akcí zaměřených na prevenci sociálně-patologických jevů, výstupy z dotazníků |
dokumentace výchovného poradce, dokumentace školy, výstupy z dotazníkového šetření (ŽD - výrok 1, 2, 5, 6, 7, 8, 12, 14, 16, 18, 23, 28, 31 UD - výrok 2, 3, 10, 19, 20, 22, 30 RD - výrok 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 13 AD - výrok 7, 8, 9) |
1x za dva roky |
podpora volnočasových aktivit |
nabídka zájmových útvarů z kvantitativního hlediska, účast žáků |
třídní knihy zájmových útvarů |
1x ročně - červen |
komunikace s rodiči |
účast rodičů na rodičovských schůzkách, kvalita komunikace s rodiči |
prezenční listiny, výstupy z dotazníkového šetření (RD - výrok 14, 15) |
listopad, duben vyhodnocení - pololetně |
d) Výsledky vzdělávání žáků
Cíl |
Ukazatel |
Nástroje, metody, prostředky ověření |
Časové rozvržení |
úspěšnost žáků při přijímacím řízení na VŠ |
počet žáků přijatých na VŠ |
dokumentace - přehled o počtu žáků přijatých na VŠ |
1x za rok - říjen |
úspěšnost žáků v testování (komerční testy, srovnávací testy...) |
pozice žáků mezi ostatními, pozice školy mezi ostatními školami |
srovnávací testy |
1x za rok |
výsledky maturitní zkoušky |
výsledek ve společné části maturitní zkoušky (od r. 2009/10) |
maturitní zkoušky - společná část |
1 x za rok |
výsledky žáků v odborných a sportovních soutěžích, olympiádách, SOČ |
účast žáků a jejich umístění |
zprávy o účasti na soutěžích od vedoucích učitelů a výsledkové listiny |
1x za rok |
e) Řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Cíl |
Ukazatel |
Nástroje, metody, prostředky ověření |
Časové rozvržení |
kvalifikovanost učitelů školy |
podíl kvalifikovaných učitelů v pedagogickém sboru |
dokumentace školy (osobní spisy) |
1x za dva roky |
stabilita pedagogického sboru |
změny ve složení pedagogického sboru |
dokumentace školy |
1x za dva roky |
vyvážený podíl mužů a žen v pedagogickém sboru, věkové složení sboru |
podíl mužů a žen v pedagogickém sboru školy, věková vyváženost, délka praxe |
dokumentace školy |
1x za dva roky |
kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků |
kvalifikace, odbornost, znalost moderních metodických postupů, využití nově nabytých poznatků ve výuce |
přehled o dalším vzdělávání jednotlivých pedagogů, osobní spisy, vystavené certifikáty a doklady o studiu, hospitace |
1x za rok |
vyváženost politiky v mzdové oblasti ve vztahu k mužům a ženám |
porovnání průměrného platu mužů a žen v pedagogickém sboru |
platové výměry, osobní spisy |
1x za dva roky |
kvalita řízení školy z pohledu pedagogického sboru a vedení školy |
výstupy z dotazníků |
dotazníky pro učitele a vedení školy (nejsou součástí PDP) |
1x za dva roky |
f) Úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům
Cíl |
Ukazatel |
Nástroje, metody, prostředky ověření |
Časové rozvržení |
kvalita školy hodnocená rodiči, učiteli, žáky a členy školního parlamentu |
spokojenost rodičů, učitelů, žáků a členů školního parlamentu s prací školy |
dotazník pro rodiče, učitele, žáky a členy školního parlamentu (ŽD - výrok 11 UD - výrok 29, 31 RD - výrok 12 AD - výrok 21 - 27) |
1x za dva roky |
výše nákladů připadající na jednoho žáka školy |
provozní výdaje a mzdové náklady připadající na jednoho žáka |
zpráva o hospodaření školy |
1x za rok |
přidaná hodnota práce školy |
podpora rozvoje všech žáků ze strany školy |
průběžné sledování výsledků žáků školy |
1x za rok |
péče o rozvoj talentu a nadání |
mimořádné výsledky práce žáků ve sportovní, umělecké a odborné činnosti |
průběžné sledování |
1x za rok |
rozvoj mezinárodní i tuzemské spolupráce, účast v projektech |
počet a kvalita projektů, zapojení učitelů a žáků |
hodnotící zprávy vedoucích projektů (závěrečné, průběžné) |
1x za rok |
Jak z přehledu vyplývá, je součástí autoevaluace školy i několik výstupů z dotazníkových šetření. Ta jsou zadávána v každém roce nebo jednou za dva roky. Konkrétně se jedná o vyhodnocení následujících výstupů.
a) Podmínky ke vzdělávání
Žákovský dotazník - dotazník pro žáky třetích ročníků (jedenkrát za dva roky)
Dotazník pro absolventy gymnázia (každý rok)
b) Průběh vzdělávání
Vyhodnocení průběhu vzdělávání žáky, rodiči, učiteli - dotazník pro žáky třetích ročníků, učitele, rodiče - jedenkrát za dva roky (rodiče výběrem, například výběr všech rodičů jednoho ročníku)
Dotazník pro absolventy gymnázia (každý rok)
c) Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči
Dotazník pro absolventy gymnázia (každý rok)
Vyhodnocení podpory školy žákům a spolupráce s rodiči - dotazník pro žáky třetích ročníků, učitele, rodiče (jedenkrát za dva roky, rodiče výběrem)
e) Řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Kvalita řízení školy posouzená pedagogickým sborem a vedením školy - dotazník pro učitele a vedení školy - jedenkrát za dva roky
f) Úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům
Dotazník pro absolventy gymnázia (každý rok)
Vyhodnocení úrovně výsledků práce školy - dotazník pro žáky třetích ročníků, učitele, rodiče (jedenkrát za dva roky, rodiče výběrem)
Příklad dobré praxe byl realizován na základě zkušeností, které škola získala při tvorbě, zpracování a vyhodnocení vlastních dotazníků. Jsou v něm uvedena doporučení pro ty školy, které si chtějí vytvořit vlastní testovací nástroj zaměřený na specifika školy a jejího ŠVP. Součástí jsou i příklady dotazníků a jejich vyhodnocení.
Realizace tohoto příkladu dobré praxe se uskutečnila ve dvou etapách v průběhu tří let. V první etapě byly dotazníky vytvořeny a následně vyhodnoceny za účelem stanovení východisek školy před tvorbou ŠVP, druhá etapa byla spojena s vlastním hodnocením školy v roce 2007. Stejné využití by měly mít dotazníky i v dalších letech.
Tvorba dotazníků
Při prvotní tvorbě dotazníků byly na základě rozhodnutí užšího týmu pro tvorbu ŠVP vytvořeny celkem čtyři typy dotazníků - pro nižší gymnázium, vyšší a čtyřleté gymnázium (dále - vyšší gymnázium), rodiče a učitele. Záměrem bylo zjistit názory oslovených respondentů před tvorbou ŠVP.
Na tvorbě dotazníků se v první fázi podílelo asi 20 učitelů. Ti byli rozděleni do čtyř týmů podle cílové skupiny (nižší gymnázium, vyšší gymnázium, rodiče, učitelé). Po vypracování prvních variant byly výstupy jednotlivých týmů porovnány a upraveny tak, aby bylo možné porovnávat odpovědi jednotlivých skupin. Některé otázky jsou tak pro všechny respondenty stejné, některé jsou specifické. V poslední fázi bylo ověřeno, zda jsou dotazníky srozumitelné žákům a učitelům.
Vypracované dotazníky jsou anonymní s několika identifikačními uzavřenými otázkami. U žáků je zvolena identifikace podle pohlaví a podle věku (nižší gymnázium, 1. a 2. ročník vyššího gymnázia, 3. ročník vyššího gymnázia a 4. ročník vyššího gymnázia). U učitelů je umožněna agregace podle délky praxe (do 15 let a nad 15 let) a podle aprobace (přírodovědná, humanitní, jazyková). Další identifikační otázky by vzhledem k nepříliš velkému počtu vyučujících mohly vést k pocitu ztráty anonymity, což by mohlo ovlivnit odpovědi. Dotazníky jsou sestaveny převážně z uzavřených otázek, kde respondenti volí z nabídky pěti možných odpovědí (pro žáky a rodiče) nebo čtyř odpovědí (pro učitele). Několik otázek v každém dotazníku je otevřených, tj. umožňujících volnou výpověď, přičemž výstupy z nich jsou při vyhodnocení kategorizovány.
Ve druhé etapě, která následovala přibližně za dva roky, byly některé otázky v již vytvořených dotaznících upraveny a aktualizovány a současně byly vytvořeny další dva dotazníky - pro rodiče žáků nastupujících do prvních ročníků a primy a pro absolventy. Zatímco první je zaměřen především na zjištění toho, co rodiče od školy v příštích letech očekávají a co vedlo jejich děti a je samotné k volbě gymnaziálního studia, dotazník pro maturanty je v porovnání s ostatními specifický - obsahuje otázky charakteristické pro respondenty, kteří mají od hodnoceného subjektu určitý odstup.
V obou etapách tvorby dotazníků bylo hlavním cílem vytvořit nástroje, pomocí kterých je možné získávat základní informace o názorech, postojích, vztazích a činnostech vybraných skupin respondentů a upozornit školu a vedení školy na možné problémy.
Vzhledem k tomu, že výstupy druhé etapy dotazníkového šetření byly využity jako jeden z nástrojů při vlastním hodnocení školy, byly některé výroky mírně modifikovány, rozšířeny a přiřazeny jednotlivým oblastem autoevaluace. Jedná se o tyto výroky a oblasti:
číslo výroku |
výrok |
17 |
Při výuce dostatečně využíváme moderní techniku (počítače, videa, zpětné projektory, dataprojektory atd.). |
26 |
Líbí se mi vzhled a výzdoba tříd. |
27 |
Líbí se mi vzhled a zařízení chodeb. |
číslo výroku |
výrok |
1 |
Vybavení odborných učeben (chemie, biologie, zeměpis, U13) |
2 |
Vybavení učeben IVT |
3a |
Školní hřiště |
3b |
Tělocvična |
3c |
Posilovna |
4a |
Úroveň školní jídelny - vybavení |
4b |
Úroveň školní jídelny - kvalita a chuť jídel |
4c |
Úroveň školní jídelny - množství a pestrost při výběru jídel |
5a |
Vzhled tříd |
5b |
Vzhled chodeb |
6a |
Ostatní zázemí - občerstvení (bufet, automaty na nápoje...) |
6b |
Ostatní administrativní zázemí (kopírky...) |
číslo výroku |
výrok |
3 |
Se současným způsobem hodnocení pomocí známek jsem spokojen(a). |
4 |
K chování některých učitelů k žákům mám výhrady (jejich chování se mi nelíbí). |
9 |
Jsem zvláště spokojen(a) s výukou předmětu/ů |
10 |
Jsem zvláště nespokojen(a) s výukou předmětu/ů |
13 |
Učitelé chtějí, abychom učivu rozuměli a neučili se jen nazpaměť. |
15 |
Učím se spolupracovat s ostatními. |
19 |
Ve škole se učím, jak se správně a samostatně učit. |
20 |
Škola mě vychovává k zodpovědnosti, k toleranci, k demokracii. |
21 |
Rozvrh hodin mi vyhovuje. |
22 |
Učitelé se snaží o to, aby nás studium bavilo a bylo pro nás zajímavé. |
24 |
Dostávám dostatek příležitostí napravit svou chybu (mylnou odpověď, špatný výsledek zkoušení, testu apod.). |
25 |
Škola rozvíjí moji schopnost samostatně myslet, rozhodovat se a obhajovat svá rozhodnutí. |
30 |
Studium mi (mimo jiné) dává široký všeobecný přehled (znalost z různých oborů a předmětů). |
32 |
Škola u mne rozvíjí praktické schopnosti a dovednosti, které by mi měly pomoci získat dobrou práci. |
číslo výroku |
výrok |
4 |
Naši absolventi jsou schopni samostatně myslet, rozhodovat se a obhajovat svá rozhodnutí. |
5 |
Naši absolventi se umí efektivně a samostatně učit. |
9 |
Výuka podle ŠVP mi umožní více se realizovat ve svých předmětech. |
11 |
Výuka podle nového ŠVP je pro žáky školy změnou k lepšímu. |
12 |
Považuji za žádoucí používat i jiné metody výuky než frontální. |
17 |
Při svých hodinách běžně zařazuji kromě frontální výuky i další metody (je možné zatrhnout i více odpovědí). |
18 |
Považuji za problém, že mi příliš často odpadají, resp. jsou vážně narušeny, hodiny kvůli jiným akcím (zájezdy, sportovní utkání, besedy...). |
21 |
Způsob hodnocení pomocí známek považuji za dostatečný. |
23 |
Rozvrh hodin je sestavován také s ohledem na individuální potřeby vyučujících. |
28 |
Nabídka volitelných předmětů pro žáky je dostatečně pestrá. |
číslo výroku |
výrok |
3 |
Způsob hodnocení pomocí známek považuji za dostatečný. |
4 |
K chování učitelů k žákům mám výhrady. |
10 |
Jsem zvlášť spokojen(a) s výukou předmětu/ů (uveďte konkrétně): |
11 |
Jsem nespokojen(a) s výukou předmětu/ů (uveďte konkrétně): |
číslo výroku |
Výrok |
10 |
Odborné znalosti učitelů |
11 |
Pedagogické dovednosti učitelů (způsob, jakým učí) |
12 |
Nabídka mimoškolních aktivit |
13a |
Moje spokojenost s nabídkou volitelných předmětů (předměty, ze kterých volím) |
13b |
Možnost studovat ty volitelné předměty, které jsem si zvolil |
13c |
Moje spokojenost s kvalitou výuky volitelných předmětů |
14 |
Kvalita kurzů (lyžařský, letní sportovní, zeměpisný...) |
číslo výroku |
výrok |
1 |
Škola na mne klade příliš vysoké nároky. |
2 |
Jsem nucen(a) věnovat domácí přípravě příliš mnoho času. |
5 |
Mezi žáky školy jsou dobré vztahy. |
6 |
Ve škole jsem se setkal(a) s případem šikany (opakované ponižování nebo fyzické násilí) mezi spolužáky. |
7 |
Stal(a) jsem se terčem šikany ze strany spolužáků. |
8 |
Škola se dostatečně věnuje protidrogové prevenci. |
12 |
Jsem spokojen(a) s nabídkou mimoškolních aktivit (kroužky, nepovinné předměty...). |
14 |
Bojím se zeptat učitele, když něčemu nerozumím. |
16 |
Ve škole se cítím bezpečně. |
18 |
Studentský parlament dává nám studentům dobrou možnost podílet se na životě školy. |
23 |
Mám ve škole dost možností, jak smysluplně trávit volný čas (polední přestávku, dobu před vyučováním a po něm...). |
28 |
Vím, na které(ho) učitele se obrátit v případě problémů. |
31 |
Souhlasím s posílením hodinová dotace na volitelné předměty ve 2., 3. a 4. ročníku (výuka dle nového školního vzdělávacího programu). |
číslo výroku |
výrok |
2 |
Mezi žáky školy jsou dobré vztahy. |
3 |
V naší škole už jsem se setkal(a) s případem šikany mezi žáky. |
10 |
Souhlasím s hlavní koncepcí ŠVP - zvýšení nabídky volitelných předmětů ve vyšších ročnících (doplňte případně svou vlastní argumentaci). |
19 |
Jsem spokojen(a) se současným způsobem organizování rodičovských schůzek. |
20 |
Škola se dostatečně věnuje protidrogové prevenci. |
22 |
Považuji za problém, že prohřešky žáků proti školnímu řádu nejsou všemi vyučujícími hodnoceny podle stejných měřítek. |
30 |
Myslím, že žáci jsou přetěžováni. |
číslo výroku |
výrok |
1 |
Škola klade na dítě příliš vysoké nároky. |
2 |
Dítě věnuje domácí přípravě do školy příliš mnoho času. |
5 |
Mezi žáky školy jsou dobré vztahy. |
6 |
Naše dítě se ve škole setkalo s případem šikany (opakované ponižování či fyzické násilí) mezi spolužáky. |
7 |
Naše dítě se stalo terčem šikany ze strany spolužáků. |
8 |
Škola se dostatečně věnuje protidrogové prevenci. |
9 |
Jsem spokojen(a) s nabídkou mimoškolních aktivit (kroužky, nepovinné předměty apod.). |
13 |
Jsem spokojen s výchovným působením školy. |
14 |
Jsem dostatečně informován o činnosti školy. |
15 |
Současný způsob organizování rodičovských schůzek mi vyhovuje. |
číslo výroku |
výrok |
7 |
Vztahy mezi spolužáky ve třídě |
8 |
Vztahy mezi žáky školy |
9 |
Vztah učitelů k žákům |
číslo výroku |
výrok |
11 |
Jsem rád(a), že chodím do této školy. |
číslo výroku |
výrok |
29 |
Případným zájemcům (s odpovídajícími předpoklady) naše gymnázium doporučuji, resp. doporučil(a) bych. |
31 |
Naši školu považuji za prestižní vzhledem k (je možné zatrhnout i více odpovědí): |
číslo výroku |
výrok |
12 |
Případným zájemcům o studium na Gymnáziu Příbram bych tuto školu doporučil(a). |
číslo výroku |
Výrok |
21 |
Domnívám se, že mne škola dobře připravila k maturitní zkoušce. |
22 |
Jsem rád(a), že jsem studoval na této škole. |
23 |
Pokud bych se znovu rozhodoval(a), zvolil(a) bych opět studium na gymnáziu (jde o typ školy). |
24 |
Učitelů této školy si vážím. |
25 |
Zvláště jsem byl(a) spokojen(a) s výukou předmětu/ů (uveďte konkrétně, popřípadě také uveďte proč): |
26 |
Zvláště jsem byl(a) nespokojen(a) s výukou předmětu/ů (uveďte konkrétně, popřípadě také uveďte proč): |
27 |
Ve škole bych změnil(a): |
Zadávání a sběr dotazníků
V první etapě byly dotazníky zadány všem učitelům, žákům školy a jejich rodičům. Žáci vyplňovali dotazníky ve škole v rámci třídnických hodin, anonymně, s minimální účastí učitelů. Rodičům byly dotazníky rozdány v průběhu rodičovských schůzek nebo v případě nepřítomnosti doručeny prostřednictvím dětí, učitelům byly rozdány v průběhu provozní porady. Sběr od všech tří skupin probíhal anonymně do připravených schránek. Rodiče měli možnost zasílat vyplněné dotazníky poštou.
Návratnost dotazníků:
nižší gymnázium: 112 dotazníků, tj. 93 %
vyšší gymnázium: 400 dotazníků, tj. 88 %
učitelé: 41 dotazníků, tj. 91 %
rodiče: 318 dotazníků, tj. cca 60 %
Ve druhé etapě probíhalo zadávání i sběr dotazníků obdobně s tím rozdílem, že byly vzhledem k náročnosti zpracování výsledků skupiny respondentů zmenšeny. Dotazník vyplňovali pouze žáci třetích ročníků a septimy (112 respondentů) a rodiče žáků náhodně vybraných tříd čtyřletého studia (90 respondentů).
Absolventi školy vyplňovali dotazníky v průběhu posledního týdne školní docházky před odchodem na přípravný týden (111 respondentů). Rodiče žáků budoucích prvních ročníků a primy byli požádáni o spolupráci v průběhu informativní schůzky s vedením školy v červnu roku 2007.
Návratnost dotazníků:
žáci: 112 dotazníků, tj. 100 %
učitelé: 38 dotazníků, tj. 83 %
rodiče: 54 dotazníků, tj. 60 %
absolventi: 111 dotazníků, tj. 100 %
rodiče nastupujících žáků: 98 dotazníků, tj. 82 %
Zpracování dotazníků
Zpracování se lišilo v první a druhé etapě. Zatímco při prvním šetření byly dotazníky vyhodnoceny především dle četnosti odpovědí na jednotlivé výroky, ve druhém šetření jsou u dotazníků pro žáky a rodiče zaznamenány jednotlivé odpovědi každého respondenta, čímž je možné s využitím výpočetní techniky a tabulkového procesoru vyhodnotit případné vztahy mezi odpověďmi na jednotlivé otázky. Navíc jsou kromě aritmetického průměru a průměrné odchylky použity i statistické funkce modus a medián4. Tím je umožněno získat podstatně více informací a jejich vzájemné souvislosti.
Vzhledem k tomu, že dotazníky byly zadávány v tištěné formě, bylo pro vyhodnocení nezbytné přenést data do elektronické podoby do počítače. Při tak velkém množství údajů byli o spolupráci požádáni ostatní učitelé, kteří nejprve do připravených formulářů přepisovali odpovědi z dotazníků a následně je sčítali a zaznamenávali četnosti do formulářů na počítači. Tato práce byla poměrně zdlouhavá a zpracování časově náročné. Podstatně více se osvědčila metoda, kdy byly v tabulkovém procesoru připraveny formuláře, do kterých učitelé odpovědi z archů žáků, rodičů a učitelů přímo zaznamenávali. Zpracování jedné třídy tak trvalo přibližně dvě hodiny. Do budoucna bude jistě nezbytné řešit vyplňování těchto dotazníků přímo do formulářů dostupných prostřednictvím internetu nebo školní počítačové sítě.
Vyhodnocení výstupů a jejich využití
Dotazníková šetření jsou významným zdrojem informací především pro vedení školy. Pomáhají mu při další koncepční práci, při odhalování slabých a silných stránek školy a poskytují důležitou zpětnou vazbu pro řídící činnost. Při jejich tvorbě a zpracování očekáváme poskytnutí základních informací o názorech, postojích, vztazích a činnostech respondentů. Výsledky každého dotazníku jsou zpracovány formou zprávy. Ta je dostupná v tištěné podobě nebo na intranetu školy a jsou s ní seznámeni členové pedagogického sboru v rámci provozní porady. Současně jsou v případě potřeby hledána řešení a přijímána opatření. Jak je již uvedeno v předcházejícím textu, výsledky dotazníkových šetření jsou zapracovány i do autoevaluace školy, kde tvoří její nedílnou součást.
Některé výsledky dotazníkového šetření, komentář
Dotazník pro žáky
Dotazník pro rodiče
|
2004 |
2007 |
1. pořadí |
F |
A |
2. pořadí |
C |
F |
3. pořadí |
A |
C |
Dotazník pro učitele
|
2004 |
2007 |
1. pořadí |
F |
C |
2. pořadí |
C |
F |
3. pořadí |
G |
G |
Dotazník pro absolventy gymnázia
Dotazníky jsou zadávány v tištěné podobě v rozsahu jedné nebo dvou stran formátu A4. Hlavní náklady jsou vynaloženy na kopírování formulářů na školní kopírce. Ke zpracování jsou využívány školní počítače a program Microsoft Excel.
Vyplňování dotazníků a jejich vyhodnocování
Tvorba dotazníků
Po vyhodnocení zkušeností z minulých let počítá škola s tím, že v zadávání dotazníků bude pokračovat. I nadále pro ni budou jejich výstupy jedním z evaluačních nástrojů, které umožní sledovat trendy ve vývoji školy. Nemalou roli jistě hraje i to, že příprava dotazníků není finančně příliš náročná a oproti komerčně nabízeným dotazníkům si může škola sami zvolit, co je předmětem jejího zájmu.
Příklad dobré praxe je možné využít pro vlastní hodnocení škol, pokud školy využívají pro tuto činnost vlastní dotazníková šetření.
Kontaktní osoba:
Petr Hrubý
e-mail: hruby@gym.pb.cz
1 Agregované hodnoty = hodnoty vztahující se na celý soubor (tedy ne jednotlivé hodnoty, ale jejich průměr, součet, medián apod.).
2 Např. dívky x chlapci nebo skupiny, kterými jsou jednotlivé třídy.
3 Alternativou by byla otevřenější škola, která odpovídá na tyto výzvy udržením očekávání vysoké kvality výsledků všech žáků a zvýšenou efektivitou - vyšší individualizací a např. vyšší mírou horizontální komunikace žáků v hodině (poznámka konzultantky).
4 modus - hodnota nejčastěji se vyskytující
medián - hodnota, která leží uprostřed souboru hodnot uspořádaných podle velikosti; polovina hodnot je tedy větší nebo rovna mediánu a polovina hodnot je menší nebo rovna mediánu
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.