Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Zvyšování čtenářské gramotnosti je běh na dlouhou trať (USA)
Odborný článek

Zvyšování čtenářské gramotnosti je běh na dlouhou trať (USA)

4. 3. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Jana Kindlmannová

Anotace

Americká studie „Zvyšování čtenářských příležitostí“ přinesla první výsledky federálního programu, který testuje strategie podpory žáků, kteří jsou slabší ve čtenářství

 

Americká studie „Zvyšování čtenářských příležitostí" přinesla první výsledky federálního programu, který testuje strategie podpory žáků, kteří jsou slabší ve čtenářství. Program z roku 2004 je prozatím testován 34 americkými středními školami. Ty si mohou vybrat ze dvou projektů. První projekt Reading Apprenticeship Academic Literacy (Čtením k vědecké gramotnosti) byl vyvinut v roce 1996 a od druhého projektu z roku 2005 Xtreme Reading (Extrémní čtení) se liší především tím, že jej mohou učitelé podle svých potřeb přizpůsobit výuce. Úkolem škol zapsaných do programu bylo, aby studenti každý týden absolvovali celkem 225 minut čtení. Každá škola pak vybrala 85 studentů stejného věku, jejichž výsledky z oblasti čtenářství byly podprůměrné. Ti pak celý rok navštěvovali buď experimentální kurzy pro zvyšování gramotnosti anebo volitelné předměty. Po roce programu se čtenářská úroveň zlepšila z 16 na 25 %. I tak byla ale úroveň čtenářství u 90 % žáků podprůměrná. Vědci se však nepříliš dobrými výsledky žáků neznepokojují. Skutečné výsledky se údajně projeví až v dlouhodobějším horizontu. Důležité je, aby učitelé své žáky podporovali i nadále a zejména pak oceňovali jejich snahu dosáhnout lepších výsledků a podněcovali jejich vlastní iniciativu. Více informací zde.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jana Kindlmannová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.