Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Environmentální a mediální výchova ve výuce chemie
Odborný článek

Environmentální a mediální výchova ve výuce chemie

29. 11. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Svatava Janoušková
Spoluautoři
Doc. Ing. Pavel Beneš CSc.
PhDr. Václav Pumpr CSc.

Anotace

Environmentální výchova je integrální součástí vzdělávacího oboru chemie. Na základě řady chemických poznatků je možné pochopit složité pochody, které nás v přírodě obklopují, lze z nich dovodit dopady znečištění prostředí na všechny jeho složky a je možné na jejich základě odhadovat možný vývoj situace do budoucnosti.

Příspěvek byl převzat z časopisu Biologie-chemie-zeměpis, časopisu pro výuku přírodovědných předmětů na základních a středních školách, vydávaného SPN - pedagogické nakladatelství, a.s.


Výuka ve školách poskytujících základní vzdělávání je determinována Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV), který je platný od září roku 2005. Jde o jeden z dokumentů právě probíhající kurikulární reformy, která staví školy, a zejména vyučující, před zcela nové úkoly, na které doposud nebyli připravováni. Školy prostřednictvím svých vyučujících si vytvářejí vlastní Školní vzdělávací programy (ŠVP). Jde o mimořádně náročnou práci, která povede k základnímu dokumentu, podle něhož na dané škole bude vedeno vyučování. V návaznosti na náš příspěvek v časopisu Tvorba učebních osnov chemie ve školních vzdělávacích programech (roč. 14, 2005, č. 4, s. 177 - 180) jsme se v tomto článku zaměřili na dvě průřezová témata RVP ZV související s výukou chemie.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání obsahuje kromě vzdělávacích oblastí členěných do vzdělávacích oborů také průřezová témata, jejichž cíle a obsah musí ŠVP naplňovat. Cest k realizaci je několik, od systematického zařazení témat do jednotlivých vyučovacích předmětů, přes organizaci samostatných souborných projektů, až po vytvoření integrovaného předmětu a dalších aktivit.

Průřezové téma Environmentální výchova

Environmentální výchova je integrální součástí vzdělávacího oboru Chemie. Na základě řady chemických poznatků je možné pochopit složité pochody, které nás v přírodě obklopují, lze z nich dovodit dopady znečištění prostředí na všechny jeho složky a je možné na jejich základě odhadovat možný vývoj situace do budoucnosti.

Výuka chemie má z hlediska environmentální výchovy mimořádný přínos jak k rozvoji vědomostí a dovedností, tak v utváření postojů a hodnot ve vztahu k životnímu prostředí. Vzdělávací hledisko hraje při výuce velmi důležitou roli, podstatným cílem by však měl být jedinec vybavený nejen vědomostmi a dovednostmi, ale také postoji, které ve vztahu k životnímu prostředí zaujímá. Právě přínos k rozvoji postojové a hodnotové složky žáků je výrazným znakem průřezových témat zařazených v RVP ZV.

Následující výčet naznačuje, k jakým konkrétním vědomostem a dovednostem, respektive hodnotám a postojům, může chemie z hlediska EV přispívat.

Ze vzdělávacího hlediska (vědomosti, dovednosti):

  • pochopit souvislosti v biosféře
  • uvědomit si vztah člověka k prostředí a důsledky dopadu lidských aktivit na životní prostředí a zdraví člověka
  • rozkrývat rozsah poškození životního prostředí z globálního hlediska
  • pochopit některé technologie a postupy vedoucí ke zlepšení stavu životního prostředí
  • ukázat příklady možností jednání ve vztahu k životnímu prostředí v běžném životě
  • vyhodnocovat objektivnost a závažnost zpráv týkajících se problematiky životního prostředí
  • rozvíjet komunikaci žáka z hlediska vyjadřování a obhajování vlastních názorů ve vztahu k životnímu prostředí

Z výchovného hlediska (postoje, hodnoty):

  • vést žáka k vlastní odpovědnosti ve vztahu k biosféře, ochraně přírody a přírodním zdrojům
  • směrovat žáka k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí
  • směrovat žáka k zdravému životnímu stylu

Tabulka 1 ukazuje příklad zařazení environmentální výchovy do výuky chemie, jak ji lze využít při tvorbě ŠVP. Uvádí rozpracované očekávané výstupy související s RVP ZV, přiřazuje jim učivo a specifikuje tematický okruh průřezového tématu Environmentální výchova uvedený v RVP ZV.

Průřezové téma Mediální výchova

Média (televize, internet, rozhlas, tiskoviny, film, billboardy aj.) jsou v současnosti velmi významným informačním zdrojem, který do značné míry utváří obraz dnešního světa v mysli lidí. Není jistě pochyb o tom, že nás média velmi významně ovlivňují a uvědomíme-li si, že se většinou jedná o prostředky komerčního charakteru, je jistě žádoucí vést žáky k tomu, aby si uvědomovali, do jaké míry jsme médii ovlivňováni v pozitivním i v negativním smyslu slova.
Výuka chemie může v tomto smyslu významně přispět v oblasti vzdělávání i výchovy. Každý člověk by měl svým vzděláním získat předpoklady pro racionální hodnocení mediálních sdělení a reklam. Protože se tyto informace často týkají chemie běžného života (např. mimořádné události, úniky chemických látek, účinnost čisticích prostředků, stavba podniků v průmyslových zónách), domníváme se, že zařazení tohoto průřezového tématu do výuky chemie je přirozené. Následující přehled naznačuje, k jakým vědomostem a dovednostem, hodnotám a postojům může výuka chemie z hlediska Mediální výchovy přispívat.

Ze vzdělávacího hlediska (vědomosti, dovednosti) začlenění Mediální výchovy do výuky chemie umožňuje:

  • objasňovat roli médií jako nositelů odborných informací
  • vyhodnocovat objektivnost a závažnost zpráv i reklamy, souvisejících s chemií běžného života
  • utvářet představy o roli médií v každodenním životě ve světě i regionu

Z výchovného hlediska (postoje, hodnoty):

  • zaujímat vlastní postoj k informacím prezentovaným v médiích založených na věcné odborné argumentaci
  • směrovat žáka k odpovědnosti za kvalitu svého života

Tabulka 2 ukazuje příklad zařazení Mediální výchovy do výuky chemie, jak ji lze využít při tvorbě ŠVP. Uvádí rozpracované očekávané výstupy související s RVP ZV, přiřazuje jim učivo a specifikuje tematický okruh průřezového tématu Mediální výchova uvedený v RVP ZV.

Pomocí při vytváření učebních osnov chemie může být Metodická příručka k řadě učebnic Základy praktické chemie. Tematické celky učiva uváděné v tabulkách korespondují s členěním v této metodické příručce a ještě ji doplňují.

Příspěvek byl zpracován s cílem pomoci vyučujícím chemie při začleňování průřezových témat Environmentální výchova a Mediální výchova do výuky chemie. Může být rovněž vodítkem pro vyučující ostatních přírodovědných předmětů, kteří se jím mohou inspirovat.

Literatura a použité zdroje

[1] – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2005). . Praha : VÚP, 2005.
[2] – PUMPR, V.; BENEŠ, P.; FRÝZKOVÁ, M. Tvorba učebních osnov chemie ve školních vzdělávacích programech. Biologie, chemie, zeměpis č. 4/2005. 4. vydání. Praha, 2005.
[3] – BLAŽOVÁ, K.; FRÝZKOVÁ, M.; ŠVECOVÁ, M. Space Station 3D: Kosmická stanice 3D (pracovní sešit pro druhý stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). . Praha : I. T. Czech Cinemas s r. o., 2004.
[4] – HERINK, J.; BENEŠ, P.; MARŠÁK, J. et al. Modrá planeta (pracovní sešit pro druhý stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií).. Praha : I. T. Czech Cinemas s r. o., 2004.
[5] – PUMPR, V.; BENEŠ, P.; FRÝZKOVÁ, M. et al. Environmentální výchova ve výuce chemie (Metodická příručka v rámci projektu výchova a vzdělávání k udržitelnému rozvoji). . Praha : UK v Praze, pedagogická fakulta, 2005.
[6] – PUMPR, V.; BENEŠ, P.; BANÝR, J. et al. Metodická příručka k řadě učebnic Základy praktické chemie.. Praha : Fortuna, 2005.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Svatava Janoušková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Chemie