Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > AZ-kvíz: Nukleové kyseliny
Odborný článek

AZ-kvíz: Nukleové kyseliny

13. 8. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Lucie Štefanová

Anotace

AZ-kvíz s podtitulem Nukleové kyseliny byl sestaven podle stejnojmenné TV hry jako pomůcka pro aktivní a zábavné opakování probraného tématu v chemii. AZ-kvíz je určen žákům gymnázií a lze ho využít k opakování i ověření vědomostí po probrání tematického okruhu Nukleové kyseliny, aminokyseliny.

Kvíz je zaměřen na učivo biochemie, na složení, na vlastnosti nukleových kyselin. Aktivita má žáky motivovat, proto je vhodné zvolit určitý typ odměny za správné řešení a určit pravidla hodnocení před zahájením hry. Pravidla hry jsou stejná jako u článku Az-kvíz aneb Znáte karboxylové kyseliny?

Hra je k dispozici v aplikaci MS PowerPoint v rámci prezentace. Pokud nemáme k dispozici dataprojektor, hrací pole (pyramidu) lze připravit na fólii a promítat jej pomocí zpětného projektoru (při využití promítací fólie zakrýváme vybraná písmenka barevnými papírky, podle toho pak volíme formu hry; celá třída nebo skupiny žáků nebo dvojice), popř. namalovat na tabuli nebo připravit na čtvrtce (Hrací pole).

Zadání hry

Cílová skupina žáků

Aktivita je podle obsahu otázek určena žákům, kteří se již seznámili s tematickým celkem Nukleové kyseliny, aminokyseliny, a to na úrovni vyššího gymnázia. Podle současných osnov proto doporučujeme použít je např. v těchto ročnících:

  • 3. ročník čtyřletého gymnázia
  • 5. ročník šestiletého gymnázia
  • 7. ročník osmiletého gymnázia
  • volitelný seminář z chemie
Využité metody
  • metoda řešení problémů
  • metoda motivační při upevnění a reprodukci poznatků, hledání souvislostí a vztahů mezi novými a již dříve pochopenými vědomostmi z chemie
  • aktualizace vědomostí a pochopení chemických principů, začlenění interdisciplinárních vztahů
Organizace činnosti

Hru lze hrát více způsoby, podle možností učitele a žáků a vybavení učebny. Hrají:

  • dva žáci proti sobě (práce ve dvojicích)
  • dvě dvojice (trojice) proti sobě (skupinová práce)
  • dvě větší skupiny proti sobě, třetí malá skupina působí jako porota a pomáhá učiteli - moderátorovi soutěže se zajištěním objektivity (zapojení celé třídy do aktivní činnosti)

Realizaci hry má na starosti učitel. Připraví hrací pole a seznam otázek, podle počtu žáků ve třídě zvolí uspořádání a případně velikost hracích skupin. Učitel vystupuje v roli moderátora, který udržuje chod hry, zadává žákům otázky a rozhoduje o správnosti jejich odpovědí, přiděluje barevná pole po zodpovězení otázek. Hraje-li hru celá třída, je vhodné zvolit si menší skupinu žáků, kteří pomáhají učiteli (např. hlídají čas, správnost odpovědí, regulérnost volby otázek).

Vyhodnocení

Žáci by měli znát kritéria a způsoby hodnocení aktivity již před jejím zahájením. Volba způsobu hodnocení záleží na každém učiteli. Důležité je žáky motivovat pro další vzdělávání a vzbudit v nich i soutěživého ducha.

Možnosti způsobu hodnocení
  • slovní hodnocení - lze ocenit i rozvoj dovedností
  • klasifikace na základě:
    • počtu správných odpovědí
    • systému bodování = bodového ohodnocení každé otázky
  • sebehodnocení žáka - individuální i skupinové hodnocení
Závěr

Pomocí AZ-kvízu si žáci upevní své znalosti z tematického celku biochemie Nukleové kyseliny, aminokyseliny. Seznámí se s vlastnostmi a složením nukleových kyselin. Žáci se sami mohou přesvědčit, že biochemie zkoumá látky, které se vyskytují v organismech a procesy, jimiž tyto látky do organismů vstupují nebo se v nich vytvářejí.

Literatura a použité zdroje

[1] – MAREČEK, H. Chemie 3. díl - pro čtyřletá gymnázia. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2005. ISBN 80-7182-057-1.
[2] – VACÍK, J. et al. Přehled středoškolské chemie. Praha : SPN, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
[3] – cs.wikipedia.org.
[4] – www.jergym.hiedu.cz.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
23.44 kB
PDF
Hrací pole
ppt
179.69 kB
Prezentace
prezentace
pdf
110.35 kB
PDF
Zadání hry

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Lucie Štefanová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice
  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • odhaduje důsledky vlastního jednání a chování v nejrůznějších situacích, své jednání a chování podle toho koriguje
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Spolupráce a soutěž

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

* dataprojektor * popř. zpětný projektor nebo tabule * černé papíry (nezískané políčko), červené a žluté papíry (políčka hráčů) * čtvrtky * seznam otázek vyskytujících se ve hře